Roborace: auta bez řidiče mají své závody

Tohle je mix motorsportu, videoher a softwarového inženýrství. Pro někoho noční můra, ale závody aut bez řidiče přijdou ještě letos!

Zavrhujete současnou Formuli 1, že je to spíše závod technologií než pilotů? Co říkáte na Formuli E, ve které jezdí elektromotorem poháněné monoposty? A ani tím to nekončí. VC fond Kinetik, který investuje do internetu věcí, elektrifikované dopravy a stojí i za zmíněnou Formulí E, pracuje na projektu RoboRace. To jsou závody robotizovaných monopostů, takže už opravdu půjde pouze o umění inženýrů, konstruktérů a programátorů.

Klepněte pro větší obrázek
Robocar váží tunu. Pro srovnání: Letošní McLaren F1 má i s jezdcem a bez paliva 702 kg.

Tvůrci projektu měli v mnoha ohledech geniální myšlenku. Technologiím pro „auta bez řidiče“ patří budoucnost a už teď do nich investují i velká jména včetně Googlu, Tesly a celé řady klasických automobilek. I když je jízda na závodním okruhu zásadně odlišná od běžného provozu, je zde velká pravděpodobnost, že se stejné firmy budou chtít předvést i v přímém srovnání s konkurencí. A dělat byznys s firmami takového kalibru pravděpodobně bude výhodné – ani Kinetik nedělá tyhle elektrické závody pouze pro ekologické dobro planety…

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
RoboCar je futuristický a atraktivní. Za designem stojí Daniel Simon – stejný chlapík, který vytvořil motorky, auta, letouny a tank pro film Tron: Legacy.

Taktika funguje. Ve hře už je Nvidia.

Nvidia projektu dodá mozek. Vozidlo závislé na neustálém toku dat z celé řady senzorů a rychlosti jejich zpracování potřebuje něco výjimečného a Nvidia věří, že její Drive PX 2 požadavky splňuje. Je to superpočítač, který pracuje s umělou inteligencí a zvládne 24 biliónů operací za sekundu. Přitom má velikost krabičky na svačinu.

 

10 týmů bude mít k dispozici dvojici totožných vozů. Tohle bude závod softwarových inženýrů!

 

S čím vším je za jízdy potřeba pracovat? Data posílají radary, lidar, kamery, GPS, kompletní telemetrická data tečou z motoru, podvozku, od brzd a kontrolují se i tak obyčejné věci, jako je tlak v pneumatikách, tým sleduje řadu meteorologických veličin atd. atd. Z toho všeho se skládá jakýsi kontinuální model okruhu, který se díky umělé inteligenci kolo za kolem zlepšuje a auto by teoreticky mělo zrychlovat až k samé hranici fyzikálních možností.

Klepněte pro větší obrázek
CEO společnosti Nvidia Jen-Hsun Huang ukazuje mozek pro Robocar – superpočítač Nvidia Drive PX2.

Ptáte se, v čem že se bude vlastně závodit? Dat je taková masa, že půjde hlavně o jejich zpracování. Kdo z nich vytěží maximum, kdo dokáže nejlépe reagovat na řadu proměnných od počasí po sjíždějící se pneumatiky, bude nejrychlejší. Ale nejde jen o nalezení ideální stopy a kolo zajeté v nejkratším čase – vždyť na trati bude (v prvním ročníku) 20 vozů. Zásadní roli tedy bude hrát taktika, inženýři budou pracovat na reakcích vozu na útoky soupeřů, budou hledat skuliny v pravidlech, v každém týmu budou dvě auta a budou si vypomáhat, v průběhu hodinového závodu se dočkáme zastávky v boxech (výměna pneumatik a baterií).

Pravověrní závodníci se pravděpodobně křižují, „ajťáci“ jásají, ale už teď je jasné, že až praxe ukáže, jestli takové závody můžou být divácky atraktivní.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Sci-fi design.
Aerodynamika, na kterou monoposty s řidičem nedosáhnou.
Ale také vyšší hmotnost.
Senzory ze všech stran chrlí více dat, než před pár lety zpracovávalo řídící středisko NASA.

RoboRace bude od sezóny 2016/17 kopírovat kalendář závodů Formule E (tam ještě piloti jezdí). Třikrát to máme docela blízko: Berlín, Paříž, Londýn. Začne se ještě letos, v sezóně 2016/2017. Jezdí se od podzimu do léta – elektromobily mají být protiváhou klasické Formule 1, která jede od jara do podzimu. I v jiných ohledech chce být Kinetik jiný (a lepší než) ikonická F1 – přenosy jsou k vidění zdarma na internetu.

Klepněte pro větší obrázek

Elektromobily nastupují, autonomní vozidla přijdou na řadu později a bude záležet na promotérovi, nakolik dokáže být přitom. Jak velkou show dokáže Kinetik ze svých sérií vybudovat? Nvidia je ve hře, ale jinak nepadlo ani jedno jméno týmu či sponzora.

Témata článku: Technologie, Nvidia

7 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Forrest911 20. 4. 2016 9:01:09
    Upřímně, vypadá to mnohem zajímavěji a záživněji než klasické závody,...
  • g35795 14. 4. 2016 20:19:13
    Pan Kůžel evidentně neví, co znamená slovo monopost. Doporučuji do příště...
  • Nedos. 11. 4. 2016 9:19:59
    Pusťte je na český silnice. 50% výkonu sežere software na rozpoznávání...
Určitě si přečtěte

Zapomeňte na baterie. Superkondenzátor udrží mobil na příjmu tři týdny

Zapomeňte na baterie. Superkondenzátor udrží mobil na příjmu tři týdny

** Vědci z Floridy představili novou technologii superkondenzátoru ** Je ohebný, pojme 20×více energie a nabitý je za pár sekund ** Kdy se novinka dostane do mobilů? To je ve hvězdách

27.  11.  2016 | Kůžel Filip | 36