Rozhodnuto. Nucené doplatky za data v Česku skončí

Pokuta pro Vodafone za automaticky účtované příplatky za mobilní internet platí, smlouvy se změní do 60 dní. Stejné rozhodnutí pro O2 by mělo následovat.

Na konci května oznámil Český telekomunikační úřad, že Vodafonu udělil pokutu za automatické dokupování dat po vypršení FUP limitu u datových tarifů (služba Vodafone Data nad rámec balíčku). Operátor se však bránil a podal rozklad. Dnes z úřadu přichází další rozhodnutí: Udělení pokuty společnosti Vodafone za agresivní obchodní praktiku je pravomocné. Operátor musí zaplatit pokutu 1 milion korun a do 60 dnů odstranit ze všech svých smluv závadná ustanovení týkající se automatické aktivace služby „Data nad rámec balíčku“.

Zajímavé jsou argumenty, které k rozhodnutí vedly. ČTÚ je vypočítává v tiskové zprávě:

  • Vodafone novou službu spustil i přes upozornění ze strany ČTÚ, že ji lze považovat za agresivní obchodní praktiku, což ČTÚ vyhodnotil jako jednu z přitěžujících okolností.
  • Podle rozkladové komise již samotným zakotvením změny, která naplňuje definici nekalé obchodní praktiky, do smluvních podmínek, dochází k naplnění skutkové podstaty a tím k dokonání správního deliktu porušení zákazu užívání nekalých obchodních praktik. Spotřebiteli je na základě změněných smluvních podmínek automaticky aktivována služba, aniž by s objednáním této služby výslovně souhlasil.
  • Operátor se bránil argumentací, že změna účtování služby byla veřejně prezentována a každý ze zákazníků měl možnost změnu smlouvy odmítnout a smluvní vztah s Vodafonem ukončit. Druhoinstanční rozhodnutí ČTÚ naproti tomu uvádí, že pouhé neodmítnutí změny neznamená aktivní objednání dalších služeb. K objednání služeb je nutné aktivní jednání zákazníka a ne pouze jeho nečinnost.
  • Vedle toho Vodafone porušil i § 1817 občanského zákoníku, podle něhož podnikatel nesmí po spotřebiteli požadovat další platbu, než kterou je spotřebitel povinen uhradit na základě hlavního smluvního závazku, pokud spotřebitel nedal k této další platbě výslovný souhlas. Toto porušení obecného právního předpisu je však bez jakékoliv konkrétní sankce, a může být pouze předmětem možných soukromoprávních nároků spotřebitelů vůči operátorovi.

Co na to Vodafone

O vyjádření jsme požádali také Vodafone. Ptali jsme se, zda i tentokrát zkusí zvrátit rozhodnutí soudní cestou. Zajímalo nás také, jaké parametry dostane FUP za stanovené dva měsíce – zda se operátor vrátí k systému platnému před zářím 2014, nebo bude vymýšlet něco jiného. Co se první otázky týče, operátor vypadá bojovně, co se týče otázky druhé, patrně je na odpověď ještě brzy a Vodafone využije následující týdny k úvahám.

 

Vodafone: „Hledali jsme zákaznicky nejpřívětivější řešení a věříme, že jsme uspěli.“

 

„Souhlasíme s tím, že ČTÚ, stejně jako Vodafone, chrání práva spotřebitelů. Věříme proto, že zákazníci mají právo na nepřerušované užívání svých datových služeb a takové řešení jsme jim nabídli. Při zavádění nového účtování datových služeb jsme hledali zákaznicky nejpřívětivější řešení a věříme, že jsme uspěli. Vidíme to i z minimálního počtu žádostí o odpuštění ceny za nákup dalšího objemu dat. Poslední rozhodnutí ČTÚ je překvapující a proto se na ČTÚ obrátíme se žádostí o bližší vysvětlení jejich postoje a zahájení přezkumného řízení. Považujeme také za nezbytné se obrátit s žádostí o pomoc na soud.“

Důležitý precedens

Za nás uživatele doufám, že tímto kauza skončí. Důležité také je, že by měla posloužit jako precedens v prakticky totožné při, kterou úřad vede s O2. Obdobné rozhodnutí by mělo následovat v následujících týdnech. Držme si palce, aby nadpis tohoto článku nebyl jen zbožným přáním.

Témata článku: Vodafone, Kauzy, ČTÚ

32 komentářů

Nejnovější komentáře

  • pcwifi 30. 9. 2015 7:21:48
    vyse flastru se nezmeni, stale pluji kaprici na spravna mista od operatoru...
  • TrueStory 29. 9. 2015 18:46:28
    Nechápu tu nebetyčnou do nebo volající DRZOST Vodafonu, kdy mu za tento...
  • Adam Kranar 29. 9. 2015 17:45:03
    Milion korun :-D:-D:-D:-D To snad ani nemyslí vážně, to je v příměru...
Určitě si přečtěte

Týden mobilně 361: Asus Zefone 3 Deluxe a dospívání českého LTE

Týden mobilně 361: Asus Zefone 3 Deluxe a dospívání českého LTE

** Vývoj LTE v Česku, to není jenom pokrývání. Jak se mění frekvence, technologie a co to znamená pro nákup nového telefonu? ** Předvedeme vám ZenFone 3 Deluxe, vlajkový model společnosti Asus ** Své neotřesitelné místo má také Mobilní pavlač

26.  11.  2016 | Kůžel Filip, Láska Jan | 14

Cynický Týden mobilně 360: Vánoce, operáci a Xiaomi Mi Note 2

Cynický Týden mobilně 360: Vánoce, operáci a Xiaomi Mi Note 2

** Zavádíme nový termit. Operák je nepříliš dobrý operátor ** Kritizujeme dárek pro vozíčkáře. Jsme cyničtí, nebo je chyba jinde? ** Představíme vám krásný Xiaomi Mi Note 2

19.  11.  2016 | Kůžel Filip, Láska Jan | 34