Růst trhu chytrých mobilů zpomalil [analýza]

Nový iPhone přišel o čtvrt roku později a pocítil to nejen Apple, ale i celý trh smartfonů. Sony skončilo s Ericssonem, Google koupil Motorolu.

Nokia koncem roku 2001 založila trh chytrých mobilů, když představila první moderní smartfon, symbianový model 7650. Brzy na to se přidalo HTC s modelem Tanager (Eurotel Smartphone) a Blackberry se svými komunikátory. Nadále to ale byla Nokia, která diktovala tempo růstu trhu smartfonů a ještě začátkem roku 2004 na něm měla 70% podíl. V roce 2007 začal chytré mobily prodávat Apple, o necelý rok později se přidal Samsung a další. Následující graf ukazuje, jak Nokia o svůj podíl postupně přicházela. Ve druhém čtvrtletí 2011 ji na pozici lídra trhu smartfonů vystřídal Apple, teď se stal jedničkou Samsung.

Vývoj tržních podílů výrobců smartfonů po čtvrtletích za osm let

Klepněte pro větší obrázek

Výrobci, kteří chytré mobily v takové míře neprodávají, mívají finanční problémy. Sony Ericsson to pochopil a před časem oznámil, že "hloupé" mobily úplně přestane vyrábět. Z toho také vyplynulo, že ve švédsko-japonské fúzi končí Ericsson, protože právě pro mobily s uzavřenými systémy dodával čipsety a vyvíjel uživatelské prostředí. I Motorola se na smartfony už delší dobu zaměřuje a její akvizice Googlem to ještě umocní. Trojice Motorol Razr, Atrix 2 a Milestone 3 patří koneckonců mezi to nejlepší, co je dnes mezi smartfony k vidění. Na druhé straně LG se s chytrými mobily stále nedaří a telefony jsou dokonce nejztrátovější divizí výrobce.

Apple dal jedinečnou příležitost majitelům jeho mobilních zařízení přejít k jiné značce, když nový iPhone představil o tři měsíce později, než se předpokládalo na základě zkušeností z minulých let. Pro Apple byl důsledkem meziroční propad tržeb i prodejů. Jeho propad však smartfony ostatních značek vynahradily jen zčásti a tempo růstu celého trhu se v minulém čtvrtletí zpomalilo ze 76 % na 44 %, jak naznačuje následující graf. Dá se z toho usuzovat, že velkou část majitelů iPhonu, kteří si letos chtěli koupit nový telefon, zpoždění uvedení nového iPhonu neodradilo a počkali si na něj. Potvrzuje to i rekordní milion předobjednaných iPhonů během prvních 24 hodin.

Meziroční přírůstky celkového počtu prodaných smartfonů po čtvrtletích za sedm let

Klepněte pro větší obrázek

Ve třetím čtvrtletí 2011 se podle Strategy Analytics celkem prodalo 391 milionů mobilů, což činí 19% meziroční nárůst. Tento nárůst je nejvyšší od začátku roku 2010. Smartfonů se prodalo 117 milionů. Je to tedy 30 % ze všech mobilů, tedy stejně jako v minulém čtvrtletí. Nejrychleji rostoucím výrobcem se stalo HTC, když prodalo téměř dvakrát více mobilů než v loňském třetím čtvrtletí. Meziroční přírůstek si připsali všichni výrobci kromě Nokie, Sony Ericssonu, Blackberry (RIM) a LG.

Meziročních přírůstky počtů prodaných telefonů pro třetí čtvrtletí 2011

Klepněte pro větší obrázek

Nokia napravila dojem z minulého čtvrtletí a udržela se pozici jedničky na trhu mobilů. Její náskok na Samsung se tentokrát skoro nezměnil. Bylo to hlavně díky levným dualSIM telefonům, které v minulém čtvrtletí začala prodávat. Dva největší výrobci si rozdělili polovinu trhu. O dalších 30 % se popralo hned osm výrobců. Výpadek Applu umožnil čínskému ZTE, aby se dostalo na pozici světové čtyřky. Relativně největší část koláče ztratil výrobce Blackberry, který se propadl z šestého na deváté místo.

Podíly na trhu mobilních telefonů • smartfonů ve třetím čtvrtletí 2011

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Levné dualSIM telefony sice zachránily Nokii pro toto čtvrtletí post světové jedničky mezi výrobci mobilů, ale nepřinesly jí příliš vysoké tržby. Dobře to charakterizuje průměrná prodejní cena mobilů od Nokie, která se za poslední rok snížila 65 na 51 eur. Méně už má jen ZTE a Alcatel. Průměrná prodejní cena se ale snižovala i u ostatních výrobců s výjimkou Sony Ericssonu, který omezil prodej hloupých mobilů, Samsungu, který uvedl na trh úspěšné smartfony nejvyšší třídy, a také LG, jehož mobily mají ještě vyšší hodnotu, ale jejich nízká poptávka výrobci neumožňuje nasadit vyšší ceny.

Průměrné prodejní ceny telefonů podle výrobců ve třetím čtvrtletí let 2010 a 2011

Klepněte pro větší obrázek

Q3 2011 ve zkratce

  • Celý trh mobilů vzrostl meziročně o 19,3 %, čtvrtletně o 8,0 %. Prodalo se 390 milionů mobilů, Nokia zůstala jedničkou. Její náskok na Samsung se snížil jen lehce.
  • Trh smartfonů vzrostl meziročně o 44,3 %, čtvrtletně o 6,4 %. Tempo růstu se zpomalilo kvůli propadu Applu. Prodalo se 117 milionů smartfonů, lídrem se stal Samsung.
  • Nokia v minulém čtvrtletí díky novinkám v podobě levných dualSIMů prodala hodně telefonů za málo peněz. Napravit to má v příštích měsících model N9 a novinky s Windows Phone.
  • Samsung Galaxy S II měl hlavní podíl na růstu výrobce, jeho rekordních prodejích a tržbách. Samsungu vydělaly mobily nejvíc peněz ze všech výrobců.
  • LG vykázalo pošesté v řadě ztátové čtvrtletí. Smartfony LG doplácejí na nízkou softwarovou podporu a nejsou žádané i přes jejich nízké ceny.
  • ZTE prodalo 18,5 milionů mobilů, stalo se druhým nejrychleji rostoucím výrobcem telefonů na světě a dostalo se před Apple na čtvrtou pozici.
  • Apple uvedl nový iPhone na trh až pro čtvrté čtvrtletí a ve třetím se mírně propadl. K růstu by mu před Vánocemi mohl vedle nového iPhonu pomoct i starý 3GS prodávaný za příznivou cenu.
  • HTC prodalo skoro dvakrát více smartfonů než loni ve stejném období a stalo se nejrychleji rostoucím výrobcem mobilů. Mimo jiné za to vděčí úspěšným modelům Chacha a Explorer.
  • Motorola vykázala nejvyšší tržby z mobilů od roku 2008. Svou mobilní divizi prodala Googlu, jehož systém už předtím používala v každém druhém prodaném mobilu.
  • Alcatel prodal 11 milionů mobilů, z nichž většina patří mezi naprosté low-endy, zároveň ale výrobce poprvé vykázal také 400 tisíc prodaných smartfonů. 
  • RIM neprodalo tolik starších modelů, kolik očekávalo, ale novinkám se systémem Blackberry OS 7 se podle prohlášení výrobce daří dobře.
  • Sony Ericsson se vzpamatoval ze zemětřesení v Japonsku a vrací se k růstu. Suma v hodnotě dvou třetin tržeb za minulé čtvrtletí stačila Sony k tomu, aby koupilo 50% podíl Ericssonu na společné fúzi.

Výsledky výrobců mobilů a jejich čtvrtletní a meziroční změny pro třetí čtvrtletí 2011

Výrobcevšechny mobily (mil. ks)smartfony (mil. ks)tržby (mil. EUR)prům. cena (EUR)zisk
(mil.
eur)
podílpočetQoQYoYpodílpočetQoQYoYtržbyQoQYoYcenaQoQYoY
Nokia27,3%106,620%-3%14,4%16,81%-37%5 392-1%-25%51-18%-22%132
Samsung22,6%88,025%23%23,8%27,845%286%9 18523%39%104-3%9%1 605
LG5,4%21,1-15%-26% ?  1 713-16%-9%81-2%18%-89
ZTE4,7%18,511%32% ?  ?  ?  ?
Apple4,4%17,1-16%21% 14,6% 17,1-16%21%7 888-18%24%4621%-5% ?
HTC3,4%13,29%94%11,3%13,29%94%3 2819%79%2491%-9%919
Motorola2,9%11,58%26%4,1%4,89%26%1 7490%20%152-5%-12%-29
Alcatel2,8%11,03%16%0,4% 0,4   26416%33%2415%6% 55
Blackberry2,6%10,3-22%-14%8,8%10,3-22%-14%2 994-15%-10%29112%-3%297
SE2,4%9,525%-9%  ?  1 58633%-1%1676%8%0
Celkem100%390,08%19%100%117,06%44%       
* údaje RIM se vztahují k období červen - srpen 2011

Témata článku: Nokia, Apple, Samsung, HTC, Smartphony, LG, Hospodaření a finance

21 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Jean 8. 11. 2011 5:29:25
    1. Snižuje se tempo růstu. Krize a nižší koupeschopnost na to má vliv....
  • Q 8. 11. 2011 5:23:13
    ale on nepíše že je krize v prodeji It. On píše že ekonomická krize je...
  • pampuch 8. 11. 2011 1:43:48
    Pocet predanych kusov zvrastol.. To je podla teba kriza? Rast je kriza?...
Určitě si přečtěte

Skládačka, která dává smysl. Moto Z a všechny Moto Mods v jednom videu

Skládačka, která dává smysl. Moto Z a všechny Moto Mods v jednom videu

** Modulární mobil zkoušel Google i LG, ale za správný konec to bere až Lenovo/Moto ** Smartphony Moto Z a Z Play jsou skvělé samy o sobě ** Moto Mods fungují jako nenásilný bonus

Dnes | Kůžel Filip, Láska Jan

Mobilem to nekončí. Vybrali jsme 13 nositelností a příslušenství, které udělají radost pod stromečkem

Mobilem to nekončí. Vybrali jsme 13 nositelností a příslušenství, které udělají radost pod stromečkem

** I malá drobnost může udělat velkou radost ** Redukce, kabely, sluchátka, powerbanky, náramky a chytré hodinky ** Ceny se pohybují od několika desítek korun po tisíce

6.  12.  2016 | Láska Jan | 18