Samsung Galaxy Pro: pracující střední vrstva [recenze]

Samsung přichází s konceptem QWERTY pod displejem. Jak si toto zpracování bude sedět s operačním systémem Android?

V prvním čtvrtletí tohoto roku představil Samsung model Galaxy Pro s QWERTY klávesnicí ve stylu BlackBerry a dotykovým displejem. Na obdobnou konstrukci u Samsungu čekám už poměrně dlouho, takže jsem byl zvědav, jaký telefon bude ve skutečnosti. Vkládal jsem do něj ale příliš velké naděje. Jde vidět, že výrobce telefon řadí do střední třídy jako doplňkovou variantu a díky dostupnosti na malém počtu trhů s ní do první linie nepočítá. Celkový dojem kazí nekvalitní displej. Kdyby měl telefon Super AMOLED, byla by to ideální volba.

Oficiální produktové snímky Samsungu Galaxy Pro

Klíčové vlastnosti

• dobře ovladatelná QWERTY klávesnice pod displejem
  • zdrsněný zadní kryt, kvalitní zpracování
  • 800MHz procesor a 279 MB RAM
  • klávesové zkratky na aplikace
  • kvalitní fotografie

Hlavní nedostatky:

• pouze QVGA rozlišení displeje
  • starší Android 2.2
  • vypadávání Wi-Fi připojení
  • pouze QVGA rozlišení videa

Základní parametry:

• Android 2.2 Froyo, podpora Flash 10.1
  • 2,8" dotykový kapacitní TFT LCD displej (320 × 240 bodů), plná QWERTY klávesnice
  • 800MHz procesor, vnitřní paměť 2 GB + 512 MB uživatelská, podpora microSD (až 32 GB)
  • 3Mpx fotoaparát s autofokusem
  • Wi-Fi, GPS, Bluetooth 2.1, USB 2.0, 3G včetně HSDPA (7,2 Mb/s), EDGE, GPRS
  • 67 × 109 × 11 mm, 105 g
  • baterie 1 350 mAh

Dobře ovladatelná klávesnice

Samsung Galaxy Pro je kvádřík se zaoblenými hranami o rozměrech 109 × 67 × 11 mm a hmotnosti 109 gramů. V dlani se telefon drž překvapivě dobře, snad jen dostupnost bočních tlačítek je trochu horší. TFT displej rozhodně není nic, čím by se novinka mohla chlubit. Posuďte sami, má úhlopříčku 2,8" a QVGA rozlišení. Kvalitou i podáním barev je srovnatelný se zobrazovačem u Galaxy Mini, u černé barvy se odráží okolní objekty. Při pohledu ze stran dochází ke změně barev a písmo občas vypadá neostře. Počet informací zobrazených v jednu chvíli na displeji se logicky muselo trochu uskromnit, ale drží se v dobrých mezích. Najednou uvidíte čtyři položky listovacího seznamu, 8 řádků textové zprávy nebo tři až čtyři kontakty v telefonním seznamu.

Pod displejem nesmí chybět tradiční ovládací prvky Androidu, tedy kontextová klávesa a tlačítka Home, Back a Search. Tlačítka vystupují nad okolní povrch, takže jsem s jejich pohodlnou ovladatelností neměl problém. Na ně pak dále navazuje QWERTY klávesnice, která je jedinou možností zadávání textu v telefonu. Softwarová by byla zbytečná, na displej by se stejně nevešla a klasické klávesy ji hravě zastoupí. Jednotlivá tlačítka jsou ve svém středu vyvýšena a díky tomu jsem při psaní dělal málo překlepů. Samozřejmě, nejdříve je třeba si na klávesnici zvyknout, pak ale nebudete chtít měnit. Delším podržením znaku se zobrazí nabídka s diakritickými odnožemi daného písmena. Klávesou Alt píšeme žluté znaky, jejím dvojitým stiskem pak číslice. Hned mě napadá otázka, na kterou neumím odpovědět - proč je hardwarová klávesnice u Androidu používána tak málo?

Na pravém boku má své místo, jako již tradičně vypínací/zamykací klávesa, na boku levém to je klávesa regulující hlasitost. Horní hrana disponuje 3,5mm konektorem jack a microUSB konektorem krytým za posuvnou roletkou. Na zadní straně najdete mimo 3,2 Mpix fotoaparátu s autofocusem ještě hlavní reproduktor. Líbí se mi vroubkování zadního krytu, nepůjdou tak lehce vidět škrábance ani případné nečistoty. Brada, typická pro Samsungy s Androidem, je u Galaxy Pro minimalizována. Pod krytem se nachází 1 350mAh baterie, se kterou telefon při testování vydržel necelé čtyři dny. Na poměrně slušné výdrží se podepisuje hlavně displej, který nevyžaduje takový přísun energie. MicroSD kartu, jejiž slot je umístěn také pod krytem, můžete vyměňovat i za chodu přístroje.

Stále Froyo...

Testovanný model nabízí operační systém Android ve verzi Froyo 2.2.2 Chybí tedy některé nejnovější vychytávky od Googlu, ale když pomyslím na oficiální Gingerbread update, na který čekají české modely Galaxy S již několik měsíců, není to až takový problém. Orientace systému je situována na šířku displeje, stejně tak musela být upravena i grafická nadstavba, TouchWiz 3.0. Ikony čtyřech vybraných aplikací se posunuly na pravý kraj displeje, což je pro praváky ideální místo k ovládání.

K dispozici máte dále několik podploch, na každou si lze umístit widget (tj. miniaplikaci), zkratku k aplikacím nainstalovaným v telefonu, případně složky, do kterých si můžete aplikace vlastnoručně uspořádat. Prostor pro přidání obsahu na pohotovostní obrazovku má rozměr 4 × 4 body, takže do něj dokážete vložit vše potřebné. Na pozadí lze umístit i aktivní tapetu, k výběru je však dispozici pouze jediná. V horní liště se pak nacházejí tlačítka pro rychlé zapnutí nebo vypnutí Wi-Fi, GPS, Bluetooth, tichého režimu a otáčení obrazovky.

Hlavní menu je opět celé ve stylu Samsungu, ikony můžete odinstalovávat přímo z menu nebo je řadit dle vlastního uvážení, možnosti personalizace se týkají jen pozadí a nastavení písma, opět je zde jediné, další si můžete stáhnout z Marketu. Co se týče uživatelského rozhraní, vyhovovalo mi, až na to, že některé volby byly díky malé výšce displeje skryty. Například mám na mysli volbu vypnutí telefonu, před kterou je třeba ještě scrollovat nebo nastavení pozadí. V některých nabídkách se budete muset uskrovnit, telefonní seznam ukáže maximiálně 4 záznamy a galerie jen dvě řady fotografií. Telefon disponuje i čidlem pohybu, takže si pro čtení dokumentů A4 můžete obraz otočit na bok, v ostatních případech mi to ale přišlo spíše jako rušivý element, naštěstí můžete otáčení obrazovky úplně vypnout.

V útrobách se nachází 800MHz procesor a systémově je k dispozici 279 MB operační paměti RAM. I přesto je místy patrné zdržení při přepínání obrazovek, i když jsou vypnuty animované přechody. K aktuálnímu stavu operační paměti se dostanete dlouhým podržením klávesy Home, ve které můžete spustit správce úloh. V něm můžete pročišťovat paměť nebo odinstalovávat aplikace. Stabilitu systému hodnotím na výbornou, se zatuhnutím telefonu jsem se nesetkal po celou dobu testování.

Témata článku: Samsung, , , , , , HTC Chacha, Samsung Galaxy, Samsung Galaxy Mini, Samsung Galaxy Pro, Samsung Galaxy S, Rychlá fixace, Pro +, Sam, Profilová fotka, Uživatelská podpora, Pravý kraj, GAL, Ideální volba, Vrstva, Samsun, Str, VRS,