Sledujete televizi? Televize s Androidem sleduje vás!

Google mění pravidla hry. Televize s Androidem TV budou bedlivě sledovat své diváky. Co to znamená pro diváka a co pro reklamní byznys?
Kapitoly článku

V dnešní přesycené době vyhraje ten byznys, který dokáže lépe zacílit svoji reklamu na potenciálního zákazníka. A firmy, které to umožní, patří k nejbohatším na světě – dva nejkřiklavější případy máme denně na očích: Facebook a Google. Základem úspěšného cílení reklamy je zjistit co nejvíc informací o uživateli a pak z nich vytěžit maximum – co možná nejpřesnější profil uživatele. Na interpretaci dat se podílí celé týmy psychologů, sociologů a marketérů. Co se těžení dat týče, je vítaná každá nová možnost.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Android TV nabývá různých podob – může vypadat jako běžná televize (Sony, přidají se Philips a Sharp), může mít formu set-top boxu (Asus/Google Nexus Player), nebo si hraje na herní konzoli (Razer a Nvidia).

Z pohledu diváka

Googlu už dávno nestačí jen údaje z vyhledávače. Facebook těží data z daleko osobnějších příspěvků na stejnojmenné sociální síti. Ze stejného důvodu Google přišel se svou obdobou Facebooku – sítí G+.

Ze stejného důvodu se už několik let snaží dostat do televizí. Opakovaně se to nepovedlo, ale zdá se, že s platformou Android TV se firma konečně trefila do černého. Přístroj se přihlásí k uživatelskému účtu na Play a Googlu se začne plnit další informační kanál. Je specifický, ne všechny pořady sleduje jen majitel účtu, profil tak „deformují“ další rodinní členové, ale s tím se počítá. I kdybyste se k účtu nepřihlásili, Google bude mít stále moře informací – sice budou anonymní, ale to nebrání Googlu poslat právě do vaší televize reklamu, která právě vás osloví. A to s pravděpodobností větší než u běžné televize, která láká inzerenty na základě jen velmi mlhavého profilu publika.

A není to jen o sledování televizního programu. Televize s Androidem TV je jen upravený Android, s trochou nadsázky je to přerostlý tablet, běhají v něm aplikace, internet, multimédia a všechno to je obsah, na který Google „vidí“.

Z pohledu inzerenta

S těmito daty přinese Google do televizního byznysu praktiky známé z internetu. Televizní inzerenti se dosud museli spoléhat na spíše orientační ratingy založené na demografických profilech typických diváků. Intenzivně sledovaní diváci s „people-metry“ tvoří pouze zanedbatelný zlomek publika, přitom jejich statistiky jsou aplikované na celou masu. Zacílení takové reklamy je mizerné, peníze inzerentů mizí do černé díry, aniž by bylo možné kvalitně změřit efekt kampaně.

Klepněte pro větší obrázek

Teď přijde Google a dodá nebývale přesná data o všech uživatelích platformy Google TV (nebo aspoň těch permanentně připojených k internetu). Z počátku jich nebude mnoho, ale velmi brzy jich bude řádově více, než doteď people-metrů.

Z pohledu Googlu

Jak Google tvoří zmíněné divácké profily? Velmi detailně analyzuje, co se děje na všech přenášených televizních kanálech a s přesností na sekundy ví, kdy a na co jste se dívali. Z vašeho chování a způsobu přepínání kanálů, je schopný poznat, co se vám líbí, co vás naopak donutilo odejít jinam. Google má stále pod palcem vyhledávání a jestliže začnete „googlit“ něco, co jste právě viděli v televizi, je to pro cílení třeba do černého. Podobných akcí a způsobů chování jsou desítky.

Další triky?

Získaná data použitelná k cílení může prodat televizním stanicím, reklamním agenturám, ale hlavní cíl je jiný. Individualizované vysílání. Televizní stanice se postará o nosný obsah (zpravodajství, seriály, filmy…) a když přijde čas na reklamní blok, bude vysílat reklamu co možná nejlépe zacílenou na „průměr svého publika“. Uživatelé Android TV však dostanou daleko přesněji a přímo na ně zacílený blok reklam. Bude stejně dlouhý, aby zapadl do vysílání, ale „přiteče“ po internetu.

Klepněte pro větší obrázek

Zní to jednoduše, ale než se Google dostane k tomuto cíli, bude muset změnit zaběhnutá pravidla televizního a reklamního byznysu. Ale kdo jiný by to měl dokázat, když ne Google? Peníze má, a jestli mu pomůže koupit televizní stanici jako pokusného králíka, tak to udělá. Nebo založí vlastní. Obdobně jsme to viděli už v několika oborech, naposledy se Google stal virtuálním mobilním operátorem.

Z pohledu paranoika

Už vidím, jak mnohým z vás vstávají vlasy na hlavě z toho, kolik toho o vás Google ví. Je jen na vás, jestli mu všechna ta data dáte. Nelíbí se vám, co jste si přečetli výše? Nekupujte Android TV. Nepoužívejte služby Googlu. To samé platí pro Facebook. Americké servery o vás nemusí vědět nic.

Když Googlu/Facebooku budete důvěřovat, že vaše data použije pouze k cílení reklamy, může vám být odměnou reklama, která nebude tolik obtěžovat, ale naopak vám přihraje něco, co vás opravdu zajímá, nabídne slevu, na něco, co jste si opravdu chtěli koupit.

Klepněte pro větší obrázek

Ostatně to je základní princip hry – tyhle firmy v první řadě nabídnou skutečně kvalitní službu (vyhledávání, virtuální blízkost přátel na Facebooku, mobilní operační systém Android atd.). Říkají, že je zadarmo, ale ve skutečnosti platíte informacemi o sobě, o vašich preferencích a chování. Až tato data Google (Facebook a další) přemění na peníze.

Témata článku: Android, Technologie, Google

39 komentářů

Nejnovější komentáře

  • KissLick 28. 5. 2015 18:56:23
    George Orwell - 1984 - první kapitola - televize
  • světelná tyč 23. 5. 2015 18:04:55
    Něco takovýho si může koupit jenom úplnej idiot.
  • aliencz 22. 5. 2015 17:01:35
    Zůstaňte raději u iOS. NSA hackla Google Play a ostatni obchody...

Určitě si přečtěte


BlackBerry DTEK50: nejbezpečnější Android na trhu [recenze]

BlackBerry DTEK50: nejbezpečnější Android na trhu [recenze]

** Model DTEK50 vychází z telefonu Alcatel Idol 4 ** Veškerá data v modelu DTEK50 jsou šifrovaná ** Jeho slabším místem je fotoaparát a výdrž

Dnes | Papánek Ondrej

Rekordmana v operační paměti má LeEco, ale brzy jej překoná Xiaomi

Rekordmana v operační paměti má LeEco, ale brzy jej překoná Xiaomi

** Kapacita operační paměti je snadno pochopitelný parametr, a tak jej výrobci mění na marketingovou zbraň. ** Praktický přínos je v oblastech nad 4 GB přinejmenším diskutabilní. ** LeEco má 6 GB RAM, Xiaomi připravuje 8 GB RAM a ve výhledu je i 12 GB

24.  9.  2016 | Kůžel Filip | 17