Slovenští operátoři musí vracet propadlý kredit

Operátoři obírají předplacenkáře o kredit a mění jej ve svůj příjem. Na Slovensku stačily pouhé dva dny, aby se situace otočila.

...a jak rychle to najednou jde! Klasický problém předplacenek, propadnutí nespotřebovaného kreditu po určitém čase, dobře známe i v domácích podmínkách. Jenže jak se ukazuje, stačí pořádně rázné prohlášení odpovědného ministra a za dva dny už se zákazníci nemusejí ztráty obávat. Nemožné? Kdepak, přesně tohle se nedávno událo na Slovensku.

Kolotoč protichůdných a nesouhlasných vyjádření různých stran - operátorů, Komise při Ministerstvu spravedlnosti a dokonce žaloby na dva ze tří operátorů možná i nevědomě spustil nejmladší mobilní operátor u východních sousedů, O2. Když loni v listopadu v on-line rozhovoru slovenské MobilManie uvedla marketingová ředitelka O2 Veronika Svobodová, že firma pracuje na mechanizmu navrácení propadlého kreditu, už Orange deklaroval podobné plány a T-Mobile to striktně odmítal. Do dvou týdnů to pak v případě O2 byla realita. Bublinkový operátor, který na Slovensku působí jen v segmentu mobilů, tak podobně jako třeba český Vodafone navrátí propadlý kredit v době platnosti karty. Stačí ji dobít určitým obnosem, v současnosti alespoň osmi eury.

Od listopadového zavedení novinky u O2 se až do poloviny února nedělo nic. Pak ale přišla kritika přímo od Ministerstva spravedlnosti, které požaduje ve smlouvách operátorů vypuštění možnosti propadnutí kreditu po daném časovém období. Ministr Štefan Harabin naráží na Domluvu o základních lidských právech a svobodách, protože podle něj jde jednoznačně o porušení práva vlastnit majetek a poklidně jej užívat. Komise při ministerstvu dokonce doporučila sdružením na ochranu spotřebitelů podání hromadných žalob. Tu prozatím podala jen Asociace spotřebitelských subjektů Slovenska. Mobilmania.sk připomíná, že podobná kauza v Rakousku skončila vítězstvím spotřebitelů.

Ač soudní proces ještě nezačal, slovenští zákazníci už vyhráli. Po O2 začal kredit počátkem března navracet i Orange, a to dokonce bez podmínky minimální sumy dobití i bez limitu počtu navrácení. O2 totiž každý kredit vrací jen jednou, po obnovení se navrácený kredit spotřebuje jako první. T-Mobile navíc také pootočil kormidlem. Po dlouhém odmítání najednou tvrdí, že obnovení kreditu připravuje už delší čas, bez ohledu na současnou mediální kampaň. Přece jenom, pouhé tři měsíce platnosti kreditu u nižších hodnot dobití jsou skutečně nefér.

Oba „staří“ operátoři samozřejmě přijímají novinky se skřípotem zubů. Orange navíc upozorňuje, že žaloba i ministerská kritika opomíjejí O2 – proč by ale neměly, když třetí operátor s 325 tisíc zákazníky ke konci roku 2008 začal s navrácením kreditu jako první? Hranici osmi eur pro vrácení kreditu navíc připouští jako dočasnou. Nadcházející soudní proces může i nemusí být důležitý. V tom lepším případě soud stanoví jasné pravidla pro platnost a navrácení kreditu, v tom horším Orange s T-Mobilem odejdou s pokutou na krku a nemusí se toho změnit tolik. Ideální by byla střední cesta. Nechejme se překvapit.

Kromě toho by Orange s T-Mobilem vlastně okolnostem mohli děkovat. Soudní řízení přichází v době, kdy počet zákazníků s předplacenými kartami každoročně klesá o desítky procent a časy, kdy se propadlý kredit na jejich ziscích podílel nemalými procenty, jsou už stejně dávno pryč.

Jak to vypadá u nás

Čeští operátoři na tom totiž také nejsou nejlépe. Platnost kreditu u O2 je od 6 do 12 měsíců (platnost karty 12 měsíců), u T-Mobile je platnost kreditu 12 a karty 13 měsíců a u Vodafonu je platnost kreditu 10 a karty opět 13 měsíců.

Témata článku: Operátoři, Ostatní, Kredit

31 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Honza 10. 11. 2011 11:53:54
    Operářoti mají povinnost navrácení kreditu ve smyslu zákona. Ovšem...
  • legnaw 12. 3. 2009 19:31:44
    lidicky riesim problem, pouzival som Go kartu pri castych navstevach CZ....
  • ABC 11. 3. 2009 0:31:09
    A co prevadeni kreditu na volani do dalsich mesicu u tzv. Nabitych, tedy v...
Určitě si přečtěte