T-Mobile UK zavádí FUP: poukazuje na problém přetížených sítí?

Operátor T-Mobile UK nepotěšil své zákazníky až nezvykle přímou a jasnou tiskovou zprávou. U datového tarifu zavádí od února FUP v objemu 500 MB. T-Mobile UK nabízí neomezené připojení k internetu automaticky v rámci svých vyšších tarifů, uživatelé si nemusí za data připlácet jako u nás. Zajímavostí zůstává, že pro uživatele Androidu byl původní limit 3 GB, u ostatních 1 GB přenesených dat za měsíc. Doslova vybízí: v mobilu čtěte své oblíbené webové stránky, komunikujte na facebooku a twitteru, ale sledování videa si nechejte na doma.

Skutečnost, že u nás jsou datové tarify zpoplatněné nad rámec hlasového tarifu, a navíc jsou datové limity výrazně nižší (100 – 150 MB u nejlevnějších verzí), pomiňme. Krok britského T-Mobilu však poukazuje na zásadní problém, který se již pomalu objevuje i u nás: kapacity mobilních sítí nejsou neomezené a raketový růst podílu chytrých telefonů znamená pro operátory zásadní problém.

Majitelé Androidů či iPhonů mi dají zapravdu, tyto telefony si kupujeme právě kvůli pokročilým funkcím: přístupu k emailu, čtení webových stránek (máme skvělé prohlížeče, takže proč bychom si nesurfovali plnohodnotnými weby), ale i hraní her nebo právě sledování videa. Aktivace push notifikací, abychom měli email co nejrychleji, síti také nepřidá.

Raketovému růstu chytrých telefonů zkrátka vývoj mobilních sítí nestačí. Možnosti rozšíření kapacity 2G sítí jsou omezené, operátoři mají pevný počet frekvenčních kanálů. Zvyšování kapacity 3G sítě je zase finančně nákladné a přestože zde nefigurují pevně dané frekvenční kanály, je zvyšování kapacity problematické. Ohromný nárůst datových toků v mobilních sítích vyžaduje i dodatečné náklady v rámci infrastruktury páteřní sítě.

Problém s přetíženými sítěmi lze občas pozorovat i u nás. I přes svítící „H“ na liště trvá občas stažení jednouché stránky neúměrně dlouho. Dle informací se operátoři neustále snaží zvyšovat kapacitu sítě, nicméně brání se právě i prostřednictvím FUP. Zatímco ještě před půl rokem bylo omezení například O2 na 150 MB/měsíc spíše symbolické, v posledních dvou měsících lze po překročení limitu (na který operátor upozorní SMS) skutečně pozorovat zpomalení.

Jaké máte zkušenosti s datovými limity a snížením rychlosti po překročení objemu dat u svého operátora?

Témata článku: Operátoři, Internet v mobilu, FUP, Problém

27 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Bonfire 23. 3. 2011 18:20:42
    mam u TM tarif internet standard... sice je pekne, ze mi jede HSDPA...
  • Petr Maleček 21. 1. 2011 17:20:05
    Já mám Internet v Mobilu od Vodafone za 88Kč měsíčně (Student 50% sleva) a...
  • Juraj 12. 1. 2011 23:21:44
    ak app nepouziva push, tak v pravidelnych intervaloch nadviaze spojenie,...
Určitě si přečtěte

Šéf DPP: E-mail si v metru vyřídíte už na jaře 2017

Šéf DPP: E-mail si v metru vyřídíte už na jaře 2017

** Kdy si z metra zavoláme nebo si v tramvaji nabijeme telefon? ** Zeptali jsme se Martina Gillara, generálního ředitele DPP ** Gillar řídí 10 000 zaměstnanců, funkce se ujal 18. května 2016

29.  11.  2016 | .cz Blesk, Neckářová Martina | 25