Tablety čeká pád. Proč? A proč tak brzy?

Tablet je hvězdný artikl, ale letos jeho záře zbledne. Proč? Jakou roli hrají phablety a přenosné počítače? Jak se tablet liší od telefonu?

Tablety jsou relativně mladý druh elektroniky. I když tu pár pokusů bylo už dříve, za opravdový start můžeme považovat představení iPadu v lednu 2010. Za tu velmi krátkou dobu tablety prolétly turbulentním vývojem. Z fáze „co a k čemu to je?“ se velmi rychle staly nejrychleji rostoucím odvětvím spotřební elektroniky, stihly se stát důvodem pro pokles prodejů přenosných počítačů, ale letos se očekává obrat prodejní křivky k podlaze.

První pololetí to nepotvrdilo, ale růst zpomaluje a klíčová bude druhá polovina roku, která má být podle analytiků slabá. Apple už se na sestupnou dráhu vydal. Zkusili jsme najít důvody, proč tablety ztrácí lesk.

Delší životní cyklus

Tablety jsou často srovnávány se smartphony, protože mají stejnou většinu vnitřností a z velké části i operační systém. Co je ale jiné, je cílová skupina, způsob použití a nákupní priorita. Smartphone je většinou středobodem našeho osobního digitálního vesmíru, zatímco tablet typicky bereme do rukou doma na gauči, nebo večer v posteli, jako pracovní nástroj je používáme jen výjimečně. Výsledkem toho není tak důležitý a tolik se neopotřebovává. Přičtěte také fakt, že tablety se nevyvíjejí tak hekticky jako smartphony, morální zastarávání je pomalé.

Klepněte pro větší obrázek 
Benedict Evans na Twitteru popisuje tzv. iPad paradox: „Uděláte specifikaci irelevantní a prodáváte lidem, které to nezajímá, tak je jasné, že je obtížnější prodat jim upgrade.“

Všechny tyto faktory prodlužují životní cyklus tabletů. Hezky se to popisuje na iPhonu a iPadu. U telefonu je mnoho těch, kteří „musí“ mít každý nový model, peníze tedy utrácejí jednou do roka. Méně nadšení (nebo movití) vynechají jednu generaci a jednou za dva roky si tak dopřejí výraznější upgrade techniky. U iPadu stejná křivka klesá znatelně pomaleji. Jednotlivé modely jsou si vzhledově podobné (nebo dokonce stejné), vyšší výkon nebo lepší fotoaparát nejsou tak silné argumenty. Rychle něco najít na internetu, vyřídit poštu a projít sociální sítě docela dobře zvládne i hodně starý iPad, zato se čtyři roky starým smartphonem by většina uživatelů příliš spokojená nebyla.

Prodeje tabletů tedy táhnou noví uživatelé. Vědí to i výrobci a snaží se podle toho zařídit. Možná i to je důvod, proč Apple tlačí iPady do škol, zdravotnictví, firem…

Obecně lze říct, že telefon měníme jednou za rok a půl až dva roky, tablet bude někde kolem dvojnásobku. Zatím je to však pouze odhad, tablet je totiž příliš mladý, aby bylo možné takový údaj kvalifikovaně určit. Rozhodovat budou různé faktory, jako je pořizovací cena, nebo velikost tabletu. U 7" placek je větší pravděpodobnost, že budou s majitelem cestovat a tedy se opotřebí rychleji, než 10" panel, který na páníčka čeká na nočním stolku.

Jak jsou dnes rozložené síly:

Výrobce Distribuce 2Q 14 [mil. ks] Tržní podíl 2Q 14 Distribuce 2Q 13 [mil. ks] Tržní podíl 2Q 13 Meziroční změna
1. Apple 13,3 26.9% 14,6 33.0% -9.3%
2. Samsung 8,5 17.2% 8,4 18.8% 1.6%
3. Lenovo 2,4 4.9% 1,5 3.3% 64.7%
4. Asus 2,3 4.6% 2 4.5% 13.1%
5. Acer 1 2.0% 1,5 3.4% -36.3%
Ostatní 21,9 44.4% 16,4 37.0% 33.4%
Celkem 49,3 100.0% 44,4 100.0% 11.0%

Phablet čili tabletofon

Ať už jim budete říkat česky nebo anglicky, jsou to přístroje, které se úhlopříčkou displeje řadí mezi smartphony a tablety. Zbývají pro ně tedy rozměry mezi pěti a sedmi palci. Kromě velikosti se phablet od smartphonu nemusí nijak lišit, ale výrobci bonusové funkce často přece jenom přidávají. Typickým phabletem a zakladatelem třídy (léto 2011, opět ale nebyl první) je Samsung Galaxy Note, který k obvyklému kapacitnímu dotykovému displeji přidává stylus (čili dotykové pero), na které jsou navázané některé speciální aplikace. Mimochodem Note se už zítra dočká své čtvrté generace.

Klepněte pro větší obrázek 
Prvně se mu smáli – že je to jen nesmyslně obrovský telefon, který vrací do hry dávno překonané dotykové pero. Zítra přijde 4. generace, Samsung jeho jméno rozšířil na celou řadu tabletů se stylusem. Jinými slovy, Samsung s ním udělal díru do světa – Galaxy Note.

Ale pojďme k jádru „problému“. Proč tablety ukusují prodejnost tabletů? Je to vlastně docela jednoduché. Velikostí se blíží tabletům, zaskočí tedy v některých typicky „tabletových situacích“, zároveň se však stále vejde do kapsy či kabelky a uživatel jej tak má stále u sebe. Matematika je tedy jednoduchá – není potřeba platit za dvě zařízení, stačí koupit jediné. To už je pro uživatele silný argument, i když je to s řadou kompromisů – na telefon je to velké, na tablet malé…

Analytici z Deloitte dokonce začátkem roku předpověděli, že phabletů se prodá více než tabletů. A to už je pro ty stovky výrobců, kteří na tablety vsadili, pořádná rána. Jestli chcete znát některá absolutní čísla, tak Samsung Galaxy Note se v první generaci prodal v počtu 10 miliónů kusů. S druhým Notem se začali přidávat první konkurenti a jen Samsung prodal 30 miliónů kousků. Pro rok 2014 odhaduje Deloitte prodeje phabletů na 300 milionů kusů. Pro představu: smartphonů (včetně phabletů) má být 1,2 miliardy, zato tabletů jen 250 miliónů...

Klepněte pro větší obrázek 
Zajímavá je predikce IDC týkající se rozložení sil mezi jednotlivé velikosti tabletů. Malé budou ztrácet ve prospěch větších (vliv phabletů), zajímavý růst se očekává u nové třídy tabletů nad 11".

Notebooky umí víc

Dalším důvodem pro tak brzké přehoupnutí prodejní křivky za zenit je… říkejme tomu třeba rozčarování, nebo trochu mírněji poznání.

O soupeření se smartphony a phablety už tu řeč byla, ale z druhé strany elektronického spektra na tablety dotírají staré dobré počítače (v tomto případě přenosné). Je řada úkolů, které tablet zvládne snáze a rychleji než počítač, ale počítač je umí také, třeba jen ne tak pohodlně, ne tak rychle. Najdou se ale úkoly, pro které se tablet nehodí, nebo je dokonce nezvládne vůbec – typickým problémem je psaní dlouhých textů, na mobilních platformách stále chybí některé komplexní aplikace, firemní systémy tyhle dotykové placky teprve začínají registrovat.

Klepněte pro větší obrázek 
Některé tablety mají přídavnou klávesnici a zkouší tak eliminovat jednu ze svých nevýhod.

Prodejní statistiky naznačují, že notebooky s nástupem tabletů prodělaly krizi prodejnosti, ale teď se křivka obrací zpět k růstu. Z toho můžeme odvodit, že značná část uživatelů si tablet vyzkoušela, možná jej stále má doma, možná jej stále používá, ale další si hodně dlouho nekoupí a přednost dostane nový notebook.


Jak svůj čtyřletý postoj k tabletům hodnotíte vy? Jak máte rozložený výpočetní čas mezi telefon, tablet a počítač? Jste ochotní všude se tahat s 6" telefonem jen proto, abyste měli pořádný displej a nemuseli utrácet za tablet?

Témata článku: Tablety, Hospodaření a finance, Matematika

128 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Lejcus 5. 9. 2014 16:26:43
    Momentalne doma puzivam Desktop, TAblet s Androidem dal se me tu vali...
  • Dyk6 3. 9. 2014 22:09:06
    Tak já si koupil nedávno android tablet osmičku aby jsem nemusel zapínat...
  • milan123 3. 9. 2014 12:36:49
    Jaký iPad syndrom? Apple nemusí nic řešit. Prostě jejich tablety dva...
Určitě si přečtěte

Týden mobilně 362: Huawei s Harmanem a Samsung bez Notu

Týden mobilně 362: Huawei s Harmanem a Samsung bez Notu

** Nepovedený Note se povedlo ukočírovat, přesto Samsung čekají zásadní změny ** MediaPad M3 je luxusní tablet, který Huawei nekazí cenou ** Na Mobilní pavlači okomentujeme nejzajímavější zprávy uplynulého týdne

3.  12.  2016 | Kůžel Filip, Láska Jan | 11

Vybrali jsme 11 tabletů, které udělají největší radost pod stromečkem

Vybrali jsme 11 tabletů, které udělají největší radost pod stromečkem

** Jak se zorientovat v široké nabídce tabletů a proč tablet vůbec chtít? ** Vybíráme 11 nejlepších napříč cenovým spektrem ** Cena použitelných modelů začíná na dvou tisících

29.  11.  2016 | Láska Jan | 22