Telefónica v roce 2013: víc zákazníků a nižší tržby

Změnila majitele, vydražila kmitočty a díky tarifům Free přibylo loni v síti O2 132 tisíc zákazníků. Tržby naopak klesly o tři miliardy.

Tuzemská Telefónica má za sebou dobrý rok. Díky tarifům Free se jí podařilo navýšit počet zákazníků, díky BleskMobilu, Mobilu od ČEZ a Tesco Mobile kontroluje 60 až 70 % trhu virtuálních operátorů a postupem času učí zákazníky používat smartphony a tablety, respektive platit za mobilní data. Spolupráci na poli mobilních dat mimochodem domlouvá s T-Mobilem. A konečně oblast financí - nevyhnutelný pokles tržeb související s poklesem cenové hladiny po představení tarifů Free se jí povedlo udržet pod hranicí 10 % (meziročně).

Konkrétně jde oproti roku 2012 o pokles tržeb ve výši 6,5 %, což sice dělá v absolutních číslech přes tři miliardy, ale je potřeba si uvědomit, že vycházíme ze základu, respektive příjmů, které byly v letech předchozích jedním slovem pohádkové.

Klepněte pro větší obrázek
Neomezené tarify snížily cenovou hladinu a tím i příjmy (obr.: shutterstock.com)

Od ledna do prosince 2013 přibylo v síti O2 132 tisíc zákazníků, na konci roku 2013 jich tak operátor měl 5,1 milionu. Počet předplacenkářů šel dolů, paušálisté nahoru. Tarify Free dle operátora nyní využívá přes 70 % rezidentních zákazníků (z řad domácností). Dle statistik průměrný zákazník s tarifem Free provolá měsíčně o 66 minut více.

Počet zákazníků mobilních služeb1-12/20121-12/2013změna meziročně (v %)
paušální zákazníci (v tisících)3 1923 235+1,40 %
zákazníci s předplacenou kartou (v tisících)1 8911 866-1,30 %
celkem (v tisících)5 0835 102+0,40 %

Výrazně rostou prodeje smartphonů a tabletů, podíl chytrých mobilů v síti O2 dosáhl 35 %. Výnosy z mobilních datových služeb (bez SMS a CDMA) vykázaly 29,5% růst a výnosy z internetu v mobilu meziročně vzrostly o 166 %. Před Vánoci se dařilo i tabletům, jejich počet připojení do sítě O2 narost o čtvrtinu.

Finanční výsledky: pomaličku dolů

Po loňské tarifní revoluci šly výnosy dolů u všech tuzemských operátorů. U Telefónicy se meziročně snížily o 6,5 % na zhruba 47 miliard korun. Ukazatel OIBDA, neboli operativní zisk před odečtením odpisů a amortizace (bez zahrnutí licenčních poplatků a poplatků za řízení) poklesl v roce 2013 meziročně o 6,4 % na 19 588 000 000 Kč.

Vybrané finanční ukazatele1-12/20121-12/2013změna meziročně (v %)
provozní výnosy (v milionech Kč)50 53547 252-6,5 %
provozní náklady (v milionech Kč)30 42728 764-5,5 %
OIBDA (v milionech Kč)20 91919 588-6,4 %
OIBDA marže (v %)41,4 %41,5 %+0,1 p.b.

Zatím co v ČR tržby klesají, na sousedním Slovensku narostly o 8,1 % na 208 milionů eur (5,687 mld. Kč).

Témata článku: O2, Hospodaření a finance

9 komentářů

Nejnovější komentáře

  • taomak 3. 3. 2014 13:47:15
    No já si myslím, že si O2 těmi novými tarify hodně pohoršilo...sám jsem...
  • othoma 28. 2. 2014 13:02:56
    z tabulky výplývá nárůst zákazníků jen o 29 tis a ne 132
  • Děd Vševěd 28. 2. 2014 8:47:07
    A v roce 2014 nastává prudký propad počtu zákazníků, protože O2 NUTÍ své...
Určitě si přečtěte

Samsung už není největším výrobcem smartphonů. Titul mu vyfoukl Apple

Samsung už není největším výrobcem smartphonů. Titul mu vyfoukl Apple

** Trh smartphonů má za sebou rekordní čtvrtletí ** Rekord má za sebou i Apple, který se stal světovou jedničkou ** Nejrychlejší růst zaznamenaly čínské firmy

12.  2.  2017 | Láska Jan | 50

Top 10: Nejprodávanější smartphony u českých operátorů za leden 2017

Top 10: Nejprodávanější smartphony u českých operátorů za leden 2017

** Zákazníci mají zájem o levné smartphony za cenu okolo 5 tisíc ** Ze značek se nejvíc daří Samsungu a Huawei ** iPhone 7 se dostal do Top 10 dvou operátorů

10.  2.  2017 | Láska Jan | 4