Ceny za hovory v EU klesaly, Češi však stále volají draze

Růst používání mobilních služeb v EU nezastavila ani krize. Většina zemí telefonuje stále levněji a má rychlý přístup k mobilnímu internetu.

Evropa zaujímá v oblasti služeb mobilních telefonů ve světě vedoucí pozici s počtem připojení, který v roce 2008 dosahoval 119 % populace EU (o sedm procentních bodů více než v roce 2007), daleko před USA (87 %) a Japonskem (84 %). Uvádí to dnešní zpráva Evropské komise.

Přes hospodářskou krizi pokračovalo odvětví telekomunikací v EU v roce 2008 v růstu a jeho příjmy podle odhadů překročily 300 miliard EUR, což je lepší výsledek než u zbytku ekonomiky, která celkově vzrostla pouze o 1 %. Největší prospěch z konkurenceschopnosti tohoto odvětví mají spotřebitelé: většinou platí méně, ale za své peníze dostávají více. Díky činnosti EU klesla výše průměrného účtu za mobilní telefon v roce 2008 z 21,48 EUR na 19,49 EUR a 75 % evropských spotřebitelů má nyní internetové připojení s rychlostí dva megabity za sekundu a více. Zpráva Komise však také varuje, že bez lepší koordinace na evropské úrovni může být přínos jednotného trhu telekomunikací ohrožen nejednotnou regulací na úrovni členských států.

Podle odhadu vzrostlo odvětví telekomunikací EU v roce 2008 o 1,3 %, což je více než 1% reálný růst HDP celé ekonomiky. V situaci, kdy ceny většiny standardních komunikačních služeb (jako jsou telefonní hovory nebo používání internetu) stále klesají, odvětví i nadále oslabuje účinky inflace.

Mobilní služby: Evropa ušetřila, Češi si však připlatí

Trh mobilních služeb zůstal i v roce 2008 nejdynamičtějším segmentem telekomunikací v EU. Rozšíření mobilních telefonů vzrostlo ze 112 % populace v roce 2007 na 119 % v roce 2008. Itálie, Litva a Lucembursko překračují 140 %. Česko sekunduje s penetrací 131 %. Průměrný tržní podíl předních operátorů loni poklesl asi o 3 %, což je známka konkurenčnějšího trhu. Spotřebitelé díky tomu tráví více času voláním a posíláním textových zpráv za ceny nejméně o 34,5 % nižší než v roce 2004.

Zatímco průměr evropských zemí vykazuje proti roku 2007 pokles cen za využívání mobilních hlasových a textových služeb, Česká republika se vydává přesně opačným směrem. Zatímco za rok 2007 jsme platili průměrnou měsíční útratu ve výši 22 euro (cca 600 Kč), za loňský rok to bylo o dalších 5 eur navíc (tedy cca 736 Kč). Průměr EU za rok 2008 přitom činí 19,49 eur. Tato čísla mnohé napovídají o nepřiměřené cenové politice domácích operátorů.

S vysokorychlostním internetem EU vede

Počet pevných připojení k širokopásmovému internetu v EU stále roste: o 14 milionů v roce 2008, čímž celkový počet vzrostl na 114 milionů. Dánsko a Nizozemsko jsou v oblasti širokopásmového internetu na předním místě ve světě s rozšířením na více než 35 % populace. Spolu se Švédskem, Finskem, Spojeným královstvím, Lucemburskem, Belgií, Německem a Francií předstihly USA, kde v červenci 2008 rozšíření dosahovalo 25 %. V ČR využívá širokopásmový přístup k internetu 17 % populace.

Prosazují se také mobilní širokopásmové služby: počet připojení v současnosti představuje 13 % populace EU. Mobilní širokopásmové připojení prostřednictvím datových karet nebo klíčů se stává perspektivní alternativou pevného širokopásmového připojení například v Rakousku (s počtem připojení odpovídajícím 11,4 % populace), ve Finsku (9,1 %) a v Portugalsku (8,3 %). V Česku činí údaj mobilního internetového připojení zanedbatelnou hodnotu 2,7 %, což je desetinu pod průměrem EU.

Migrace mezi operátory častější

V roce 2008 změnilo 20,5 milionu spotřebitelů telefonního operátora, přičemž si ponechali číslo svého pevného nebo mobilního telefonu. Od spuštění této služby v roce 2003 do října 2008 změnilo operátora okolo 84 milionů zákazníků (17 % občanů EU).

Dnešní zpráva rovněž uvádí, že odchylná regulace v různých zemích EU stále brání skutečnému jednotnému trhu pro operátory a spotřebitele v oblasti telekomunikací. Pro zajištění spravedlivé a účinné regulace jsou nezbytné nezávislé vnitrostátní regulační orgány v oblasti telekomunikací, dosud se však nestaly realitou ve všech 27 zemích EU. Proti Litvě, Lotyšsku a Rumunsku probíhá řízení pro porušení povinnosti iniciované Komisí a řízení proti Polsku bylo předloženo Evropskému soudnímu dvoru.

Nejednotná regulace podobných problémů v oblasti hospodářské soutěže může pro telekomunikační operátory představovat zátěž navíc, zvláště pro stále více společností činných v několika zemích nebo nabízejících přeshraniční služby.

I nadále existují významné odchylky mezi poplatky, které si operátoři vzájemně účtují za propojení hovorů z jiné sítě (od 0,02 EUR/min. na Kypru po 0,16 EUR/min. v Bulharsku). Zatímco změna mobilního operátora, po které si spotřebitelé mohou ponechat své telefonní číslo, trvá v Irsku nebo na Maltě pouze jeden den, v Polsku tato operace stále ještě trvá 38 dnů, v Itálii a ČR 15 a na Slovensku 14 dnů.

Diskuze (5) Další článek: Nokia Aeon blíže realitě. Nebo jde o předčasný apríl?

Témata článku: , , Inflace, Hovor, Koordinace, Dnešní zpráva