Měsíc po 18. narozeninách amerického Googlu slaví výročí i jeho česká pobočka. Tentokrát desáté. Za tu dobu počet služeb lokalizovaných do češtiny vzrostl z původních šesti na dnešních 140, počet zaměstnanců vzrostl desetinásobně.
Dnešní český Google však nenabízí pouze notoricky známé služby jako YouTube, Mapy a další. Pod vedením Taťány le Moigne se věnuje českým firmám a podnikatelům, kterým pomáhá nastartovat online byznys a export. Zároveň Google dlouhodobě investuje do digitální gramotnosti české společnosti.
Čtyři za všechny.
I tak vypadá Google Doodle, který při významné události zdobí vyhledávač Google.
Doodly zdobí i sídlo českého Googlu.
Klíčové inovace českého Googlu na časové ose
- 8. února 2007 – Google spustil Gmail pro veřejnost
- 5. srpna 2007 – AdWords Editor kompletně v češtině
- 6. května 2008 – Mapy Google se naučily česky
- 9. října 2008 – YouTube dostal české rozhraní
- 20. října 2008 – 1. český Doodle - Den stromů
- 11. prosince 2008 - vydání 1. stabilní verze prohlížeče Chrome (včetně češtiny)
- 30. ledna 2009 – 1. telefon s operačním systémem Android na českém trhu
- 12. Května 2009 - spuštena inzertní podpora pro neziskovky Google grants
- 7. října 2009 – Google Street View spuštěno v ČR, zmapována Praha a okolí
- 15. září 2010 – Hlasové vyhledávání dostupné v češtině
- 6. března 2012 – Vznik služby Google Play
- 17. července 2013 - Knihy Google Play
- 1. října 2013 - Hudba Google Play
- 5. února 2015 – nástroje Google Apps zdarma pro české neziskovky
- 26. února 2016 – Oficiální spuštění programu Digitální garáž
Z tiskové zprávy:
Na počátku byl Vyhledávač
V roce 2006 na podzim začínal český Google s tříčlenným týmem pod vedením současné šéfky Taťány le Moigne a pouhými čtyřmi službami – kromě Vyhledávače to byly služby ToolBar, Gmail a dnes již neexistující Desktop. Díky pilné práci českých inženýrů se však Google poměrně rychle naučil česky a portfolio lokalizovaných produktů se rozrostlo až na dnešních více než 140 služeb v češtině. Drtivou většinu z nich nabízí Google uživatelům zdarma.
Digitální Česko
- V letech 2009 - 2012 Google digitálně zmapoval většinu území ČR prostřednictvím map a technologie Street View - virtuálně si tak lze projít třeba: Staroměstský orloj, Karlův most či Krkonošský národní park
- Prostřednictvím 16 českých partnerů Kulturního institutu Google jsou digitalizována nejvýznačnější česká umělecká díla (například sbírky Národního divadla, či obrazy Františka Kupky), významné historické momenty (například prostřednictvím sbírek Knihovny Václava Havla) a Divy světa (například české památky UNESCO)
Google spolupracuje s partnery a komunitami
Dlouhodobá lokální strategie Googlu se opírá primárně o inovaci českého internetového trhu. Toho se společnost snaží dosáhnout například prostřednictvím programu Google Partners, v němž spolupracuje s více než 600 místními agenturami, z nichž třicet se honosí nejvyšší certifikací Premier Badge Partners a více než 130 certifikací Google Partners. Dále prostřednictvím programu Agency Leadership Program, jehož cílem je dlouhodobě vzdělávat vedoucí pracovníky nejvýznamnějších místních digitálních agentur. V Česku také působí 10 certifikovaných trenérů, kteří školí zájemce o technologie a produkty Googlu.
Googlu se podařilo kolem sebe a svých služeb shromáždit hned několik aktivních komunit, které každoročně pořádají vzdělávací akce pro tisíce lidí se zájmem o technologie Google. Mezi jinými např.:
- Google Developer Groups sdružující primárně vývojáře
- Google Education Groups sdružující primárně učitele a pracovníky ve vzdělávání
- Google Business Groups sdružující lidi se zájmem o využití technologií pro podnikání
- Komunita Překladače už ke zlepšení překladů přispěla více než 700 000krát.
Google pomáhá Česku do světa
Český Google má velký podíl na růstu a zvyšování digitální gramotnosti mnoha tuzemských i exportujících firem. Díky vzdělávací platformě s názvem Digitální garáž se v online znalostech a digitálním marketingu vyškolilo od dubna 2016 již přes 17 000 Čechů. V Exportním akcelerátoru firmám každoročně předávají zkušenosti jak experti přímo z Googlu, tak i úspěšní konzultanti. V Digitální garáži pro podnikatelky získalo on-line know how již více než 500 žen.
Google podporuje české neziskovky
Od roku 2009 v Čechách funguje projekt Google Grants, díky kterému mohou české neziskovky čerpat na podporu online reklamy měsíční příspěvek ve výši až 10 000 USD. Tohoto programu využívá v Česku již přes 240 neziskových organizací, což svědčí o stále se zlepšující digitální připravenosti českého neziskového sektoru.