Crowdfunding je v Česku populární, lidé rozdali desítky milionů korun

Od spuštění hromadného financování neboli crowdfundingu v Česku v roce 2011 lidé přispěli na desítky projektů minimálně 80 miliony korun.

Výprava trabanty do Tichomoří, vytvoření multikulturního centra, televizní pořad či třeba výroba netypické obuvi. To jsou nejúspěšnější projekty loňského roku, na které se složili lidé v Česku přes systém hromadného financování neboli crowdfunding. Loni na projekty přes dva největší servery Hithit.cz a Srovnávač.cz, kterým patří drtivá většina trhu, přispěli 46 miliony korun. To je více než jednou tolik oproti roku 2014.

„Stále více lidí objevuje kouzlo crowdfundingu. Žádný další finanční nástroj nenabízí tak komplexní práci s komunitou a otevřenost,“ říká projektová manažerka Hithit.cz Jana Ecksteinová, přes který lidé loni poslali 27 milionů, o čtyři pětiny meziročně více. „Fanoušci, ochotní si produkt předplatit, jsou nejenom zdrojem financí, ale hlavně ověřením životaschopnosti projektu což je k nezaplacení,“ dodává k důvodům, proč zájem lidí stoupá.

Klepněte pro větší obrázek

„V roce 2015 bylo překonáno vše, co se dosud na naší crowdfundingové scéně i na Startovači samotném přihodilo,“ potvrzuje Petr Tomek za Startovač, přes který lidé loni poskytli 19 milionů korun, tedy trojnásobek toho, co předloni.

O hromadné financování se snaží několik dalších tuzemských serverů, ale jsou výrazně menší. Navíc nové vznikají, jako například loni na konci roku přibyl Penězdroj.cz. K dalším patří Nakopnimě.cz nebo Everfund.

Předlohou pro všechny byly podobné projekty v zahraničí v čele s Kickstarter. com. Americký portál spustil svou činnost v dubnu před sedmi lety. Od té doby přes něj přispělo na projekty více než deset milionů lidí částkou 2,2 miliardy dolarů (zhruba 55 miliard korun).

 

Financování pro všechny crowdfunding

Crowdfunding je systém hromadného financování například uměleckých počinů typu nahrání alba či natočení videoklipu, ale i třeba počítačových her či nastartování podnikání. Stává se tak ve chvíli, kdy vydavatelé, investoři ani banky nemají v projekt důvěru nebo se naopak jeho autoři nechtějí vázat. Přes crowdfundingové stránky mohou představit svůj projekt veřejnosti a částku, kterou potřebují. Příznivci i naprosto neznámí lidé pak mají možnost po omezenou dobu – většinou měsíc, ale třeba i rok – peníze v řádech stokorun až po desítky tisíc zasílat. Pokud se peníze vyberou, projekt spatří světlo světa. Pokud ne, vrací se v plné výši zpět donátorům.

Diskuze (2) Další článek: Mapy.cz: Navigace do mobilu přijde ještě letos

Témata článku: , , Trabant, Mil, Nejúspěšnější projekt, Lid, Crowdfunding, Milión korun, Životaschopnost, Příznivci, Obuv, Tichomoří, Děs, Pop, Trojnásobek, DESI