Ano, VoIP je obcházení problému a jde jen o částečný substitut, který není použitelný vždy a všude. Nicméně, pokud se týká "přepínání", to je ryze technicky řešitelná záležitost. Viz například symbianové Nokie E51, E52 a pod., které umí automaticky v dosahu známého WiFi AP nebo na 3G upřednostnit nativního VoIP klienta a hovor jde automaticky přes VoIP. Mimo dosah se pak posílají hovory standardně přes GSM. A otázka CLI je také řešitelná, nebo-li, není až tak nutné, "vysvětlovat lidem, na které číslo mají volat". Jinak, ohledně Internetu v mobilu - při dnešních cenách mobilního volání pro retail je zřejmé, že lze k dosažení nižších cen (cca 1/2) snadno použít CallBack (viz např. nabídky ERI VoIP, VOOCALL, ha-loo, Odoriku, či třeba RebVoice), na který stačí jakýkoli telefon. Rozhodně nemusí mít internet.Co je ale podstatné je, že při použití jakéhokoli alternativního operátora či služby (tedy nejen VoIP) vystavuji mobilní operátory onomu jinak chybějícímu konkurenčnímu tlaku, byť zatím nedostatečnému. A i kdybych volal jen o 5 % levněji, má smysl dát vydělat komukoli jinému namísto operátora, s nímž nejsem spokojený.