Další rána pro výdrž smartphonů: paměťový efekt platí i pro Li-Ion

Můj názor  |  zobrazit i odpovědi (trvale)  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  nových názorů: 73

Názory k článku

24. 04. 2013 22:08

Již mnoho let od dob NiCd přes NiMH,LiIon až po LiPol všem zákazníkům tvrdím, ať si nelámou hlavu kdy a jak dobíjet, zkrátka jen dodržovat režim - naplno nabít/vybít a nestrkat do nabíječky, dokud se přístroj nevypne a pak hned nabíjet a rozhodně nenechávat baterku vybitou. Nikdy jsem neměl reklamaci na zkrácenou životnost, normovaná je pro aku 2 roky, pětina vydrží i 5 let. Vysílačky, mobily. Sám používám 4 roky starou LiIonku v mobilu Nokia, nová vydržela 12 dní, nyní v poho 10 dní.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
18. 04. 2013 22:29

U všech...
Paměťový efekt se *nevyskytuje* u NiMH, Li-ion ani Li-Pol akumulátorů a velmi omezeně u NiCd. Kde je navíc snadno odstranitelný občasným cyklem plného vybití a nabití. Já mám pocit, že tady zase někdo rýžuje na lidské nevědomosti.
Věřte jen grafům, které si sami zfalšujete. A nějaké nabíjecí a vybíjecí cykly u tel. baterií vůbec neřešte. Jestli něco Li-ion/pol bateriím škodí, je to hluboké vybíjení (ale od toho má snad každý telefon ochranný obvod, který telefon vypne při poklesu napěti pod bezpečnou úroveň) a velký mráz. Samozřejmě, příliš vysoká teplota taky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
18. 04. 2013 11:00

Všem, kteří řeší problém s "paměťovým efektem" doporučuji pročíst alespoň základy eltechniky.
Je třeba si uvědomit, že akumulátor je chemický zdroj - probíhají v něm chemické reakce a ty samozřejmě "opotřebovávají" elektrody. Každý typ článku má daný do vínku počet cyklů. Celý jev se potom odvíjí od vnitřního odporu článku a od jeho změn stárnutím nebo opotřebením. Doporučuji srovnat vnitřní odpor u olověných, NiCd, NiMH, Lion atd.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
17. 04. 2013 18:57

BTW je známá pravda, že li-ion články se daleko více poškozují ÚPLNÝM vybitím, protože dochází k mechanickému poškození struktury.. Takže nejenže je článek nepřesný, navíc ještě škodlivý.. Čili se to jeví opravdu jako materiál od nějakého výrobce akumulátorů
dělejte to tak, jak vám řekneme a o to dříve vám budeme moci prodat novou baterku..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
17. 04. 2013 15:55

" ... demonstrovali paměťový efekt u LiFePO4, aneb u jednoho ze stavebních kamenů kladných elektrod Li-Ion."Tak toto mi bude muset někdo vysvětlit ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
17. 04. 2013 15:10

Jezdím na LiFePO už dva roky, najezdil jsem 35 tisíc km. Někteří kamarádi mají naježděno přes 100 tisíc km. Vzhledem k tomu, že kapacita mých akumulátorů je přes 50 kWh, jezdím prakticky stále na cykly hluboké nejvýše 20%. Nepozooruji však, že by se kapacita zmenšila a nedavno jsem dal Praha Brno a zpět na jeden zátah. Baterky se nezahřívají ani při nabíjení , ani při vybíjení (rozdíl max 2°C) Proto také mají takovou účinnost. Pravda, nabíjím je proudem pouze 60A.
Mě to funguje a víc zatím neřeším. Dejte se k nám, dozvíte se více. ww.elektromobily-os.cz

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
17. 04. 2013 13:28

"Jak z této šlamastiky ven? Jednoduše se snažte nabíjet baterie pouze tehdy, pokud jsou dostatečně vybité. V opačném případě vás čeká degradace a snižování kapacity"Skoro bych řekl, že se jedná o poplašný článek sponzorovaný nějakým výrobcem akumulátorů, aby zvýšil odbyt .
Jestli někdo chce, tak ať si vybíjí mobil, notebook apod. až na úplné dno, ale pak ať si nestěžuje, že po určitém počtu nabíjecích cyklů mu rapidně klesla výdrž daného zařízení. Kapacita Li-Ion akumulátorů klesá s časem ať už je vybíjíte do úplně nebo jen částečně, prostě stárne, ale úplným vybíjení bude klesat rychleji. O Li-Ion, Li-Pol a jiných alkalických akumulátorech se vždy vědělo, že nějaký "paměťový efekt" mají, ale i v laboratorních podmínkách byl s těží dosažitelný a natož při běžném používání, tak proto se šířilo světem, že Li-Ion akumulátory tímto efektem netrpí, což je prakticky pravda. No a teď se někomu v laboratoři podařilo a co jako? V laboratořích se toho už dokázalo. Až se podaří někomu dosáhnout paměťového efektu u Li-Ion akumulátoru v běžném mobilu nebo notebooku, tak to bude teprv senzace .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
17. 04. 2013 12:50

Tak to je stejne v riti, pac telefon pripojeny za ucelem datoveho propojeni s PC pres USB nejde zvolit nenapajet. Cili se baterka vzdy bude vetsinou dobijet v horni polovine kapacitniho stavu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
17. 04. 2013 12:36

A pak že nejsou potřeba 30" 4k monitory, když ty pidi grafy nejde rozkliknout

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
17. 04. 2013 12:26

Článek bych označil jako poplašnou zprávu.
1. Výzkum se zabývá akumulátory LiFePO4, ty ovšem v naprosté většině spotřební elektorniky nenajdete
2. Paměťový efekt – co si pod tím všichni představujete, že tomu u post-NiCd aku dáváte takový důraz? Ok, v laboratorních podmínkách lze naměřit výkyv v nabíjecí křivce, a co jako? Maximálně to tak ovlivní průběh indikátoru "% nabití" na displeji zařízení, pokud to zařízení nemá pro dosažení maximální přesnosti softwarově či jinak ošetřeno (což bych čekal tak maximálně tak u elektromobilů)
3. Kapacita Lithiových aku s postupem času klesá nehledě na to, jeslti je používáte, nebo ne. Tím rychleji, pokud jsou umístěny např. v horkém notebooku. A vybíjením na doraz akorát přicházíte o "cykly" navíc, protože nabíjení/vybíjení v úzkém rozpětí (např. 40-60-40%) se jako cyklus skoro "nezapočítává". Zdroje si určitě můžete dohledat ;)
4. nechápu tu radu s úplným vybíjením, co je to zas za blbost?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
17. 04. 2013 12:09

Každé baterii na bázi lithia vysychá elektrolyt. Nejvíce kapacitu snižuje zahřívání baterie, resp. její nabíjení, které ji velmi zahřívá. Ono celkově každé elektrosoučástce klesá exponenciálně životnost se zvyšující se teplotou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
17. 04. 2013 11:30

Co se týče mobilů, tak při ceně cca 250Kč za originální novou baterii, opravdu nehodlám řešit nějaký (u dnešní generace baterií) zanedbatelný paměťový efekt.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
17. 04. 2013 11:27

To indukční nabíjení taky baterkám moc neprospějí, za pohodlí se platí. Už by to nutně potřebovalo v oblasti baterií, nějakou větší změnu, vynález uvedený do praxe, aby se výdrže baterií nemusely pořád dokola řešit. V roce 2013, kdy se pomalu prodávájí zájezdy na měíc(ten nahoře), docela směšné.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
17. 04. 2013 09:45

To jsou veletoče, mám pocit že zrovna nedávno jsem někde četl že naopak není dobré tyto baterie vybíjet úplně nadoraz, ale nabíjet je už když to je někde kolem 30% a tedka zase tohle. To aby se v tom čert vyznal.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
17. 04. 2013 09:36

Tady někdo objevil Ameriku Jeto pořád jen baterie paměťového efektu se nikdy úplně nezbavíte. Ať je NiCD,NIMH, Li-ION nebo Li-POL akorát ho má každá generace menší a menší ale vždy tam bude. A kdy si myslí opak či tomu opaku věří je naivka

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
17. 04. 2013 09:25

Leta se tvrdí že tam paměťový efekt není, najednou někdo při určitém pokusu (který tu není zdokumentován) tvrdí opak a všichni tu začnou tvrdit jak to věděli....
Vezměte si notebooky, opravdu je vybíjíte až do konce a pak zase nabijete? Já ne a neznám nikoho takového a s baterií jsem nikdy neměl problém. A to samé u mobilu, nabíjím když mohu, ne když musím a... no ona ta baterie stejně po 2-3 letech odejde Jak z té šlamastiky ven? Zapomeňte na paměťový efekt, budete mít o problém méně

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (6)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
17. 04. 2013 07:16

Pamětový efekt přece nevadí.Stačí baterii sdělit, že má velkouuuu kapacitu a ona si už zapamatuje :P

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
17. 04. 2013 06:58

Článek je téměř dokonalý blábol a v diskuzi nikdo s dochozenou základkou. Najde se někdo kdo to těm troubům vysvětlí? Já na to nemám nervy.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
17. 04. 2013 06:20

Co je to Ni-Cd a Ni-MH si tak nejak odvodim z clanku-zastaralejsi technologie, vic jako laik nepotrebuju vedet
Clanek je hlavne o pametovem efektu, u ktereho neni primo vysvetlivka/odkaz, jinak odkazy ,,tomto kratším shrnutí" nebo ,,tomto obsáhlejším článku" jsou hodne nic nerikajic - clovek by mel vedet, kam se po kliku dostane

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
17. 04. 2013 03:13

To vim z vlastni zkusenosti a to, ze to zjistili po mnoha letech, to me tez neprekvapuje... Kdyby se me zeptali, tak byto vedeli mnohem drive :)))))

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
17. 04. 2013 01:07

Je možné, že se paměťový efekt projeví, ale upřímně. Není jedno, jestli mi baterka vydrží 600, nebo 650 cyklů? Při ceně ca řádů stokorun je mi to úplně u prdele.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (14)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
17. 04. 2013 00:52

To, že je paměťový efekt i u Li-Ion baterií opakuji občasně na různých fórech již cca 10 let a až do této chvíle jsem byl terčem posměšků nebo urážek. Jako obvykle použiji svůj asi arogantní výraz "Já jsem to říkal" a opět mi bude jedno, že dostanu od slabomyslnějších "mínusy". Zkrátka pro zachování optimální funkčnosti je potřeba baterii vždy zcela vybít a poté zcela nabít. Že tomu tak je mám vyzkoušené osobně mnohokrát u různých zařízení, začal jsem u stařičkých Nokií 3310.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (10)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
17. 04. 2013 00:08

Koľkí z nás majú vo svojich zariadeniach LiFePo4??? edit: Takže nie len autor, ale aj množstvo diskutujúcich nemá poňatia o lítiových batériách Prosím Vás, pochopte, že táto správa sa smartphonov nijak nedotýka a autor by sa nemal púšťať do písania článkov o technológiách, ktoré sú mu absolútne cudzie

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
17. 04. 2013 00:04

Vůbec mě to nepřekvapuje

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor