ad CTU:
nedulezitejsi predpisy:
http://www.ctu.cz/cs/download/analyza-relav... ...
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do... zejm. bod 12,15
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do... zejm. bod 7, 25-28 a Clanky 7-8, 14-16
*********************************
Vážený pane,
dne 16. září 2011 obdržel Český telekomunikační úřad (dále jen „Úřad“) Vaše podání, ve kterém se tážete, proč Úřad nezasahuje do regulování účtování a jaké jsou možnosti cenové regulace Úřadu. K tomu Vám sdělujeme následující.
Úřad je stanoven zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (dále jen „zákon o elektronických komunikacích“), ve znění pozdějších předpisů, jako ústřední správní orgán pro výkon státní správy ve věci regulace trhu a stanovování podmínek pro podnikání v oblasti elektronických komunikací. Je však oprávněn uplatnit regulaci cen pouze za služby poskytované podnikem s významnou tržní silou na relevantním trhu, které jsou vymezeny opatřením obecné povahy č. OOP/1/02.2008-2 vydaném v souladu s Doporučením Evropské komise.
Maloobchodní trh mobilních služeb však jako relevantní trh není vymezen. Úřad nemá ze zákona o elektronických komunikacích pravomoc tuto oblast regulovat. Jednotlivé společnosti si tak v rámci svého obchodního rozhodování mohou u neregulovaných služeb zvolit cenu.
Co se týče případné existence virtuálního operátora v České republice, sdělujeme Vám, že Úřad se na vyžádání operátorů účastní jednání mezi podnikateli o uzavření velkoobchodní smlouvy na poskytování služeb v mobilních sítích a je připraven postupovat podle § 80 odst. 3 zákona o elektronických a případně ke sporným bodům vydat stanovisko. Takový postup Úřadu odpovídá i názoru, který presentovala tisková mluvčí eurokomisařky Neelie Kroesové, že regulační zásahy na českém trhu, kde konkurence funguje, by Úřad těžko ospravedlňoval. Podle jejího názoru by proto měl regulátor pomáhat v obchodních jednáních a případně prezentovat výhody z partnerství plynoucí pro obě strany.
„Propojovací poplatky“, tedy velkoobchodní ceny za ukončení (terminaci) hovoru ve veřejné mobilní síti, jsou regulovány rozhodnutími o ceně CEN/7/04.2010-68 (pro společnost Telefónica Czech Republic, a.s.), CEN/7/04.2010-70 (pro společnost T-Mobile Czech Republic, a.s.) a CEN/7/04.2010-69 (pro společnost Vodafone Czech Republic, a.s.), a to na základě výsledku analýzy trhu č. A/7/09.2009-11 - „ukončení hlasového volání (terminace) v jednotlivých veřejných mobilních sítích“. Pro všechny tři operátory byla těmito rozhodnutími nastavena maximální velkoobchodní cena ve stejné výši, která vychází z jednotkových nákladů (včetně přiměřeného zisku) operátora vykazujícího nejnižší jednotkové náklady, tj. 1,08 Kč/min. Z jednotkových nákladů tohoto operátora byly před tím vyloučeny náklady věcně nesouvisející se službou ukončení volání (náklady na dotované telefonní přístroje, režijní náklady, náklady spojené s poskytováním maloobchodních služeb atd.).
Úřad uplatnil regulaci postupně ve třech krocích:
- v období od 1. července 2010 nesmí být překročena maximální cena 1,66 Kč/min,
- v období od 1. ledna 2011 nesmí být překročena maximální cena 1,37 Kč/min,
- v období od 1. července 2011 nesmí být překročena maximální cena 1,08 Kč/min.
Z výše uvedeného vyplývá, že poslední rok došlo k třiceti pěti procentnímu poklesu velkoobchodní ceny. Dále Úřad v současné době ověřuje úroveň jednotkových nákladů na službu terminace u tří regulovaných operátorů za rok 2010 pro případnou úpravu této ceny. Zároveň Úřad pracuje na tvorbě metodiky výpočtu velkoobchodních cen na základě dlouhodobých přírůstkových nákladů (model LRIC) pro službu ukončení volání ve veřejných mobilních sítích tak, aby byla v souladu s Doporučením Komise ES č. 2009/396/ES ze dne 7. května 2009 o regulaci sazeb za ukončení volání v pevných a mobilních sítích v EU. Ceny vypočítané podle této metodiky by měly být platné od roku 2013. Obdobně je postupováno i v ostatních členských státech EU. Tímto postupem má dojít k sjednocení metodiky pro výpočet cen za terminaci ve všech členských zemích EU.
Podle dosavadní praxe operátoři nepromítají snížení velkoobchodní ceny do stávajících maloobchodních cen za uskutečněné volání, ale zavádějí spíše nové tarifní struktury či nové nabídky.
K otázce týkající se tarifikace volání na maloobchodním trhu uvádíme, že v České republice jsou uplatňovány tarifikace různého typu: 60+1, 60+30, 60+60. Operátoři uplatňují i v jiných zemích různé typy tarifikací např:
1) typ 60+60 v Dánsku (operátor DK TDC), Litvě (operátor LT Omnitel), Rakousku (operátor AT Mobilkom), Švédsku (SE Telia)
2) typ 60+1 v Belgii (operátor BE Belgakom), Bulharsku ( operátor BG M-Tel), Slovinsku ( operátor SI Mobitel)
3) typ 1+1 v Lotyšsku (operátor LV LMT), Polsku (operátor PL Polkomtel), Slovensku (operátor SK Orange)
V některých zemích si operátoři účtují i cenu za sestavení hovoru, naproti tomu se v České republice cena za sestavení hovoru u mobilní telefonní služby neuplatňuje.
Jak je uvedeno výše, Úřad nemůže cenově regulovat trhy, které nejsou vymezeny opatřením obecné povahy č.OOP/1/02.2008-2 vydaném v souladu s Doporučením Evropské komise. Z toho vyplývá, že Úřad nemůže stanovovat maloobchodní ceny ani cenové podmínky včetně tarifikace.
Doufáme, že Vám bylo poskytnuto dostatečné vysvětlení.
S pozdravem
Ing. Miluše Ševerová v.r.
ředitelka odboru
ekonomické regulace
***************************************
To je na jedné straně pravda, a já to vždy považoval za známou věc, ale na druhé straně je pravda i to, že úřad regulaci na trhu originace hovorů z mobilních sítí sám svým rozhodnutím zrušil, a prohlásil tento trh za "efektivně konkurenční". Čili je nyní v postavení vojáka, který sám sebe střelil do nohy a zahodil zbraň, a nyní si stěžuje, že nemůže útočit....
Nicméně, paní ředitelka nemá tak úplně pravdu. Úřad totiž může jak z vlastní iniciativy tak na základě podnětů podle § 52 ZoEK nově vymezit v zákoně uvedeným postupem relevantní trh, a to i ten, na němž již byla v minulosti zrušena regulace, podle § 51 na něm provést analýzu, a podle § 57 odst. 2 pak může následující: "V případě, že analýza relevantního trhu pro koncové uživatele provedená podle § 51 prokáže, že tento trh není efektivně konkurenční, a jestliže by opatření podle odstavce 1 nevedlo k nápravě, je Úřad oprávněn uplatnit regulaci cen na tomto relevantním trhu vydáním rozhodnutí o ceně."
Čili ne že by to vůbec nešlo! Ano, obnovení regulace je záležitost na 2 - 4 roky. A možná by nebyla vůbec třeba, kdyby ČTÚ zahájil potřebné kroky, k jejímu případnému zavedení, protože celý proces, od vymezení relevantního trhu počínaje, přes jeho analýzu a uložení nápravných opatření konče, musí dle § 130 konzultovat s dotčenými subjekty, tedy operátory. Takže by možná stačilo jen reálné nebezpečí zavedení cenové regulace, a mobilní operátoři by se začali chovat rozumněji.
Ale takto prostě vědí, že díky neexistenci operativního nástroje na jejich umravnění, a neochotě vedení ČTÚ to změnit, mají stále k dobru několik let, kdy si s cenami pro koncové uživatele mohou doslova dělat co chtějí...