Evoluce jemnosti. K čemu je 4K v mobilu

Nevyhnutelná evoluce displejů nás dohnala až ke 4K. K čemu je rozlišení z obřích televizí dobré v kapesním mobilu? Jedno využití jsme našli.

Říká se tomu evoluce. Steve Jobs kdysi tvrdil, že hranice viditelnosti pixelů je na 300 ppi, a tak představil iPhone 4 s Retina displejem, který tuto hodnotu překonal. Pak nám nějakou dobu stačilo Full HD (s přibližně 440 ppi), ale loni přišlo LG G3 s 2K (nebo také QHD) a posunulo jemnost na 534 ppi. Začátek letošního září patřil modelu Sony Xperia Z5 Premium – jeho 4K displej při 5,5" znamená 800 ppi. A je jen otázkou času, kdy se posuneme ještě dál…

Evoluce jemnosti

  rok označení rozlišení úhlopříčka jemnost
iPhone 4    2010 Retina 960 × 640 3,5" 330 ppi
Oppo Find 5 2013 Full HD (1080p) 1 080 × 1 920 5" 441 ppi
LG G3 2014 2K/QHD 1 440 × 2 560 5,5" 534 ppi
Sony Xperia Z5 Premium 2015 4K    3 840 × 2 160 5,5"    801 ppi

Už loni na jaře jsme polemizovali nad významem 2K rozlišení a stále trvám na tom, že při dnes obvyklé úhlopříčce 5,5" na běžné používání v mobilu stačí Full HD. Až když začnete zkoumat, srovnávat a zvětšovat, najdete rozdíly. Takže k čemu 4K v mobilu? Jedno smysluplné využití jsme našli.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ne, takhle 4K neuvidíte.

Virtuální realita

Tahle disciplína elektroniky, zábavy a her teprve hledá svoji cestu k davům, ale zdá se, že drahá jednoúčelová zařízení nebudou tím hlavním směrem. Čím dál více se rozmáhají brýle, které mají přidržet smartphone před očima uživatele. Je v nich také jednoduchá optika, která jednak displej rozdělí na poloviny, ale také jej (při už tak malé vzdálenosti) ještě zvětšují. A právě tady je vysoké rozlišení na místě. Příkladů z praxe je několik, nejznámější jsou levné papírové brýle Google Cardboard, sofistikovanějším směrem se s Gear VR vydal Samsung a podobný koncept prezentovalo Sony na veletrhu IFA.

 

Negativa vysokého rozlišení

Vyšší rozlišení není vždy jen přínosné, naopak má i mnohé stinné stránky. Prvním a největším problémem je extrémní energetická náročnost. Podle zahraničních zpráv tento problém Sony řeší selektivním zapínáním všech obrazových bodů pouze v aplikacích, které je skutečně dokážou využít.

Druhým velkým problémem je mimořádná výpočetní náročnost. 4K smartphone musí mít špičkový hardware, který navíc bude ždímán až do krajností. S tím je spojeno výrazně vyšší zahřívání, které jistě neprospěje životnosti přístroje.

Negativa zatím převyšují přínosy 4K a proto je pravděpodobné, že k masivnímu rozšíření jen tak nedojde. Na druhou stranu není cesty zpět a je jen otázkou času, kdy začne konkurence Sony v rozlišení dorovnávat, nebo dokonce překonávat. Časem by také ve 4K mělo být více a více obsahu a celý ekosystém tak bude nabírat na smyslu.

 

Japonské brýle se jmenují Sony Zeiss VR One a brzy by se měly dostat do prodeje. Jde o univerzální systém určený pro jakýkoli telefon. Podstatná je jakási vložka, formička, do které se telefon umístí a zajistí tak přesnou pozici displeje vůči optice. Aby byla zaručena kompatibilita s co největším množstvím zařízení, držák je možné vytisknout na 3D tiskárně. Originální Zeiss VR One si lze koupit za 129 eur.

Klepněte pro větší obrázek
obr.: MobilMania.sk

O level výš

Brýle Zeiss VR One jsme si měli možnost vyzkoušet ještě na IFA v Berlíně a udělaly na nás velmi dobrý dojem. Tehdy jako zdroj obrazu sloužil Samsung Galaxy S6 a můžeme říci, že zobrazení bylo mnohem kvalitnější než u zmíněných brýlí Samsung Gear VR – přestože zdrojový displej byl v podstatě stejný. Hodně udělal samotný headset.

Klepněte pro větší obrázek
Obraz na smartphonu se rozdělí na dvě části. Čím více aktivních obrazových bodů dokáže displej zobrazit, tím je obraz pro každé oko jemnější. (obr.: MobilMania.sk)

Příchod 4K smartphonu však celé využití katapultoval o level výš. I v kombinaci krátké vzdálenosti oko-displej a mezi nimi umístěné čočky je zobrazení slušně jemné, ale i tady jsou pixely stále viditelné. Zatímco v testu Samsung Gear VR jsme mluvili o přibližném ekvivalentu rozlišení 800 x 600 bodů na 15" monitoru, teď bychom si troufli připodobnit kvalitu k rozlišení 1280 × 1024 bodů.

Není to tedy úplně dokonalé, ale pořád zde mluvíme o virtuální realitě z mobilu. Překvapilo mě také, že navzdory obrovské výpočetní náročnosti VR aplikací se neobjevovalo sekání či trhání, a to ani při prudších pohybech či v jednoduchých hrách.

4K v mobilu: příprava na virtuální realitu

Virtuální realita je tedy jediné smysluplné využití pro 4K rozlišení na 5,5" displeji. Zda to stojí za veškerá negativa, která s sebou 4K táhne, si odpovězte sami.

Diskuze (21) Další článek: Amazon představil tablet za 50 dolarů. Bude nabízet 6 za cenu 5

Témata článku: Sony, , , , , , , , Apple iPhone 4, Apple iPhone 4 16GB, Apple iPhone 4 32GB, Apple iPhone 4GB, LG G3, LG G3 32GB, LG G3 S, Oppo Find 5, Samsung Galaxy, Samsung Galaxy S6, Samsung Galaxy S6 128GB, Samsung Galaxy S6 64GB, Samsung Galaxy S6 Edge, Samsung Galaxy S6 Edge 128GB, Samsung Galaxy S6 Edge 64GB, Samsung Galaxy S6 Edge+, Samsung Galaxy S6 Edge+ 64GB,