iOS 5 a Android: kdo koho kopíruje?

Viděli jste nové funkce v iOS 5? Opravdu se Apple neinspiroval u Androidu? A co když Google nakonec prohraje patentovou válku s Applem?

S uvolněním jablečného operačního systému iOS verze 5 pro mobilní platformu započaly neutuchající diskuze o tom, zdali Steve Jobs ve „svém“ posledním výtvoru tak trochu neopisuje od úhlavního rivala, tedy od Googlu. Jak sám Steve na nedávné keynote řekl, tak také slíbil. Do jablečného softwaru byla přidána kupa nových „vychytávek“, kterým nejdříve tleskala většina na keynote přítomných lidí a následně velká část Apple komunity.

Ať chceme či ne, musíme si přiznat, že několik „převratných“ funkcí nového iOS jsme už někde viděli. Za všechny lze jmenovat kupříkladu notifikační lištu, nebo „hlubší“ integraci sociálních sítí. V těchto ohledech tedy lze tvrdit, že Apple reaguje na ozkoušené a oblíbené věci z Androidu, přičemž nasazuje svoje, víceméně podobné „kopie“. Jistě, Apple byl první a podařil se mu husarský kousek - definoval potřeby trhu, definoval vlastně celý způsob toho, jak by měli uživatelé ovládat svůj mobilní telefon. A krom toho samozřejmě definoval „prototyp“, který započal cestu k mobilní současnosti.

Opravdu Apple parazituje na Androidu?

Notifikační lišta, tak jak jí všichni z Androidu známe, započala svou masovou historii v roce 2009. Jednoduché sdružení systémových nástrojů, alertů a různých aplikačních oznámení na jednom místě, to je přesně to, po čem uživatelé dlouho volali. Pravda, někteří nevolali, jelikož je do té chvíle možnost mít něco takového vůbec nenapadla. Jak si ale toto řešení vyzkoušeli, tak ho používat začali. Pop-up notifikace Applu byly v tu dobu na hony vzdálené tomuto řešení a co si budeme namlouvat, oproti řešení v Androidu působily značně elementárním dojmem.

Integrace sociálních sítí, ať už Twitteru, Facebooku, či jiných, nehrála nikdy v iOS velkou roli. Poněkud uzavřený iOS se však nyní díky výše zmiňovaným novinkám otevírá pomyslné sociální „revoluci“, sláva. Na druhé straně máme ale kupodivu také obdobu. Tlačítko „Share“ je v případě Androidu integrováno již od samotného počátku.

Tyto kdysi propastné rozdíly se stále více zmenšují a i v tomto ohledu lze tedy pozorovat jakousi snahu o napodobení.

Kdo kopíruje koho?

To je otázka, která dokáže zaryté diskutéry přivést do varu. Jedna skupina argumentuje přítomností, druhá zase minulostí. Ve vzduchu, ať už v reálném či virtuálním, létá smršť více či méně pravdivých argumentů, osobní osočení poukazující na neodmyslitelnou příslušnost k určitému druhu malých přežvýkavců, nebo třeba urban legendy o ilegalitě a infantilnosti posílání souborů přes Bluetooth. Jaká je pravda? Apple přinesl svou kůži na trh v roce 2007, dobré dva roky před tím, než pulty obchodů atakoval první telefon s Androidem. O prvenství v tomto směru tedy nemohou být pochyby. Věc jiná je ta, že za dvě léta se byli vývojáři Googlu schopni poučit z chyb a nedostatků iOS takovým způsobem, aby následně zkonstruovali svůj systém lépe. V současné době se obě společnosti začínají stále více ubírat do cloudového řešení, s čímž bude v budoucnu spojeno velké množství změn. Oba velcí hráci se budou snažit o změnu nově zaběhnutého způsobu užívání mobilních telefonů ve všech oblastech, avšak každý jiným (svým) způsobem. Otevírá se před námi tedy úplně nové, nezorané, „bitevní“ pole. V jednom rohu jablíčko, v druhém zelený panáček. Kdo s koho.

Čeká nás období patentových válek

Zdrojový kód, design, způsoby řešení toho a onoho. To vše a ještě mnohem více je předmětem neustálých soudních tahanic. Jak si kdo stojí? Google je v této věci malým pánem, Apple drží trumfy.

Koalice patentových „zabijáků“ si u soudu zeleného panáčka přehazuje jako horký brambor. Že jde o hodně je jasné asi každému, v posledních dnech asi nejvíce Samsungu, jehož manažerům připravil soud několik bezesných nocí. Jak se tato situace může do budoucna vyvinout? V úvahu připadají tři hlavní varianty.

  • Apple se postaví proti každému, kdo na Android byť jen pomyslí. A kdo pomyslí, ten zaplatí. Z každého zeleného telefonu tedy půjde desátek do kapsy nakousnutého jablíčka.
  • Soud se přikloní k zákazu prodeje dalších a dalších zařízení s Androidem. Výrobci znejistí – nikdo přece nechce vyrábět něco, co buďto prodá se ztrátou, nebo neprodá vůbec. V konečném (a černém) důsledku to tak může znamenat konec Androidu úplně spolu s přechodem výrobců na jiné platformy.
  • Apple se rozhodne neposkytovat za úplatu své patenty výrobcům telefonů s Androidem. Ti tak budou mít na výběr – buďto vymyslí svá vlastní řešení, nebo celá situace skončí tak jako v předcházejícím případě.

Ať se na celou situaci a její možná východiska díváme z jakéhokoli úhlu, tak nám vůči Androidu nikdy nevyjde zcela „růžové“ řešení. V současnosti již několik výrobců platí desátek z každého prodaného mobilního telefonu Microsoftu, jiní pro změnu nemohou prodávat svá zařízení vůbec. Co se stane s veselým zeleným panáčkem za měsíc, dva, či za rok? Co si o dané problematice myslíte vy? Vyjádřete svůj postoj v diskuzi.

Diskuze (186) Další článek: Češi mají mobil radši než čokoládu, vzdali by se i sexu

Témata článku: Apple, , , , , Alcatel Pop Up, Jablíčko, Úhlavní rival, #Android, Kupa, KOH, Celá situace, Celá síť,