Nejvyšší představitel společnosti Asus Jonney Shih o ZenFonu, svém vztahu k Applu a o tom, kdy představí konkurenta pro iPhone.
Asus měl v Paříži představit ZenFone 2 a já jsem kromě účasti na tiskové konferenci dostal nabídku na rozhovor. Poslouchat naučené fráze od manažerů z nižších levelů mě příliš nebaví, ale tentokrát padlo jméno Jonney Shih. Nejvyšší představitel firmy, charizmatický chlapík, kterého jsem už několikrát viděl na pódiích největších světových veletrhů. Jaký bude tváří v tvář?
Tiskovka proběhla v pondělí večer v rušném divadle, k rozhovoru jsme si sedli v úterý ráno v klidu hotelového pokoje. Jonney mě přivítal s typickou asijskou vlídností a omluvil se za zpoždění. Jako by to už předtím neudělala jeho osobní asistentka, jako by to v jeho pozici bylo kvůli pěti minutám potřeba.
Jonney Shih na pódiu pařížské tiskové konference.
Umí udržet pozornost publika, je teatrální, zábavný, chvílemi úsměvný. Druhého takového showmana nenajdete.
Jaká byla vaše noc? Slavili jste hodně po tiskové konferenci?
Měli jsme ještě nějaké pracovní mítinky, takže oslava byla, ale jen lehká.
ZenFone 2. Proč myslíte, že tenhle telefon uspěje v konkurenci těch telefonů, které už na trhu jsou.
Docela nedávno jsme zkusili na trh proniknout s inovativním PadFonem, tentokrát jdeme přímo do hlavního proudu. Evropský trh se liší od asijského či amerického, ale stále platí, že musíte mít ten správný mix designu, funkcí a ceny.
Také jsme se hodně zaměřili na fotoaparát, to je dnes zásadní měřítko. Z našich Da Vinci Labs vzešla třeba technologie spojování pixelů. Za tmy spojíme čtyři pixely do jednoho a posbíráme tak více světla, ale za světla máme plné rozlišení. HTC se s Ultrapixely vydalo jinou cestou – za tmy to fungovalo, ale za světla jste pořád měli jen málo pixelů. A podobných triků máme více, zapojili jsme výkon grafického procesoru a výsledkem je třeba Super HDR.
Říkáme tomu „Design Thinking“. Začalo to před sedmi nebo osmi lety s Eee PC. Do té doby Intel mluvil pouze o hodnotách, počtu megahertzů, gigabajtů… Teď je to úplně jiné, přemýšlíme o celém uživatelském zážitku a technika se svými parametry je jen jedním z prostředků. Design Thinking je něco, co jsme se dlouho učili, ve firmě se museli přizpůsobit všichni, ale dnes dokážeme nabídnout skvělý mix designu a výkonu za lákavou cenu. Proto myslím, že se bude novému ZenFonu dařit.
Novodobá éra smartphony značky Asus je krátká teprve rok. Pokračuje se ZenFonem 2, ale můžete prozradit, co bude dál?
Hodně si dáváme záležet na designu uživatelského prostředí Zen UI. Snažíme se nedělat stejné chyby, jako udělal Samsung s TouchWiz. Sledujeme Google a vezeme se na vlně jeho jednoduchého Material Designu. Najali špičkové designery a už teď vidíme, jak skvěle to funguje. Ostatně také Apple iOS se vydal stejnou cestou maximálně jednoduchého vzhledu.
A co se týče budoucnosti hardwaru, tak ten koncept, kdy se zařízení transformuje do něčeho jiného, je stále s námi. Zároveň se ale mění. Takže „zůstaňte naladěni“, chystáme něco hodně zajímavého.
PadFone, Transformer... Asus si v posledních letech udělal velké jméno díky produktům, které se transformují – z tabletu na laptop, ze smartphonu na tablet…
Proč jste tváří nových produktů právě vy, proč to není třeba CEO společnosti?
Byl jsem u začátku této společnosti – v dobách, kdy výpočetní technika na Tchaj-wanu prakticky neexistovala. Bylo to před 40 lety, na univerzitě jsme tehdy programovali počítače pomocí děrných štítků. Pak jsem této společnosti dával veškerou energii, trávil jsem tam noci, vedl jsem vývoj, hardware i software, snažil jsem se rozumět byznysu. Když jsme pak měli hotový produkt, bylo jen logické, že já jsem ho vezl předvést do Las Vegas. Dříve nebo později však přijdete do bodu, kdy musíte pro dobro společnosti ustoupit do pozadí. Náš CEO Jerry Shen je brilantní v tom, co dělá a postupně ode mě přebírá i prezentační povinnosti.
Předseda (Chairman) společnosti Asus Jonney Shih a její CEO Jerry Shen.
Jak moc se stále účastníte vývoje produktů? Jak moc rozhodujete o tom, který se dostane k zákazníkovi a který ne?
Většinou je to poslední slovo právě na nás – já a CEO společnosti. Už jsem tu mluvil o konceptu Design Thinking. To zahrnuje celý řetězec lidí, kteří často mají protichůdné požadavky. Jeden chce velmi tenký design, druhý chce velkokapacitní baterii, která rozhodně tenká není. Takže na konci celého procesu musí stát někdo, kdo rozhodne, jestli se projekt ubíral správným směrem.
Hlavní povrchový materiál ZenFonu 2 je plast. Přitom vaše ZenBooky ukazují, že máte skvěle zvládnuté i obrábění kovů. Takže proč plast? Proč není ZenFone kovový?
Kovový plášť telefonu znamená pro konstruktéra příliš mnoho problémů a kompromisů. Proto jsme zvolili technologii NCVM, tedy Non-Conductive Vacuum Metalizing. Díky ní telefon vypadá skvěle, ale kryt není překážkou pro integrované antény.
A uděláte někdy kovový telefon, který bude tak krásný, jako vaše kovové ultrabooky? Telefon, který by se přímo postavil Apple iPhonu, HTC One, nebo Samsungu Galaxy S6?
Už jste zmínil, že Asus je teprve na začátku své novodobé smartphonové éry. Chceme jít krok za krokem, chceme prvně získat respekt. Teď nabízíme luxus, který si může dovolit každý, teď soupeříme s čínskými značkami v hlavním proudu, ale ano, zaměříme se i na špičku nabídky, uděláme takový telefon.
K rozhovoru posloužil hotelový pokoj vybavený dvěma bannery s logy Asus, na stole byly vyrovnané čerstvě představené novinky.
Zmínil jste Apple. To je společnost, která je dnes na špičce. Jak tuhle firmu vnímáte? Jen to jen další konkurent, nebo je to firma, ke které vzhlížíte?
Myslím, že obojí. Pro Apple mám velký respekt. Mluvil jsem před chvílí o konceptu Design Thinking a Apple je vlastně firma, která dělá to samé – pohlíží na techniku v širších souvislostech, myslí na uživatelský zážitek, vytváří kompletní ekosystém a jsou v tom nejlepší na světě. Vždycky jsem věřil, že je potřeba se učit od těch nejlepších. Je to jako v umění, malovat se také musíte učit od nejlepších. Stejně tak se ale včas musíte odtrhnout, musíte mít něco jinak, něco svého a originálního.
Na Stamfordu tomu říkají Věda designu a z velké části je to o kombinaci emocionálních a racionálních aspektů. Při vzniku produktu narazíte na příliš mnoho rozhodovacích uzlů. Hranice jsou někdy mlhavé, není hned jasné, jestli jste se rozhodli správně a i když do toho dáte všechno, produkt nemusí uspět.
Podívejte se na Steva Jobse. I on občas dělal chyby. Občas šel tvrdohlavě za svým, neposlouchal argumenty okolí a bylo to ke škodě věci. Apple dlouho trval na malé velikosti iPhonu, až nedávno jej zvětšili a je to úspěch. Kdyby to udělali dříve, Samsung by přišel o tři roky dobrého byznysu.