Nojo, jenže ta problematika prostě je složitá a různorodá, takže jednoduchý návod je docela problém. Máte různé komunikační protokoly (SIP, Skype, H.323, IAX, MGCP a pod.), různé kodeky, které převádějí hlas (ale třeba i obraz) do digitální podoby a zpět (G.711, G.722, G.729, G.726, GSM, iLBC, Speex a jiné), různé fyzické sítě, na kterých to běží (Ethernet, WiFi, WIMAX, GPRS, EDGE, UMTS...), různé operační systémy či "platformy" (Symbian, Win ME, Android, Linux, Java, Win XP, Solaris) a různé klientské aplikace (Fring, Nimbuzz, SJ Phone, X-pro, Built In klienty, AGEPhone, Ekiga, ...) a konečně desítky či možná již stovky typů nejen mobilních koncových zařízení, kde je to různým způsobem implementováno. A konečně je také ještě mnoho (tisíce) služeb a operátorů, kteří je poskytují (české třeba ERI, Fayn, 802.VOX, VoIPEX, Voinet, ha-loo, Xphone, Nethphone, zahraniční třeba FWD, Sipgate, Nonoh, Voipdiscount, Gizmo, Jajah, Raketu, Skype...), nehledě na to, že s VoIP lze na Internetu v nějaké skupině lidí bez problémů volat i bez operátora, protože protokoly i síť to umožňují (např. s využitím ENUM) . A když si to začnete kombinovat navzájem, dává to stovky a tisíce různých variant, z nichž samozřejmě mnohé jsou funkční, ale mnohé zcela nefunkční a nesmyslné. A konečně, je rozdíl, jestli to chcete "jen používat" nebo tomu i rozumět . Takže na "obecné a jednoduché" návody bych opravdu moc nesázel.