Jen jeden z deseti Britů je rozhodnut koupit si další Nokii a doporučil by ji ostatním. Pro iPhone je rozhodnuto 41 % uživatelů, zbytek touží po BlackBerry či HTC.
Ještě před několika lety byla Nokia pro mnohé uživatele doslova modlou a své telefony si od dob velmi populární 5110, 3210 či 3310 vybírali výhradně z finské stáje, ostatní značky je nezajímaly. Situace se ovšem mění, v poslední době drtí Nokii asijští tygři z Jižní Koreje či Tchaj-wanu a také „Jablíčka“ a „Ostružiny“ z Ameriky, respektive z Kanady. Tržní podíl dříve neotřesitelné Nokie postupně klesá a klesá a z finské jedničky může být už velmi brzy dvojka…
Ostatně ne příliš příznivě vyznívá pro Nokii také průzkum přední britské výzkumné agentury YouGov. Zpráva říká, že uživatelé se od Nokie začínají odvracet a že na poli chytrých mobilů ujíždí Finům vlak. V průzkumu, kterého se účastnilo více než tisíc majitelů smartphonů, vyplynulo, že jen třetina zvažuje pořízení Nokie jako svého dalšího mobilu, zbytek tuto značku z výběru vyřadil už na startovní čáře. Jde o velký pokles, jelikož ještě v prosinci loňského roku zařadilo Nokii do výběru svého nového mobilního miláčka 46 % dotázaných. A kolik lidí, že s Nokií počítá jako se svým dalším mobilem? Pouhých 10 %, což je během půl roku 8% pokles.
Naproti tomu hvězda jménem Apple míří vzhůru, šestapadesát procent koupi iPhonu jako nástupce svého současného mobilu zvažuje a celých 41 % je pro jablečný přístroj už rozhodnuto. I přes tyto nelichotivé výsledky je Nokia stále ve hře, jelikož BlackBerry zvažuje 31 % a HTC 28 % dotázaných. Jenže rozdíly zde už jsou pouze v řádech jednotek procent, takže o druhé místo se nyní svede lítý boj. Propad Nokie ještě dokresluje skutečnost, že klesá počet lidí, kteří by přístroj z finské stáje doporučili svému kolegovi či známému. „Doporučovací“ skóre Nokie kleslo během posledních šesti měsíců o 15 % na pouhých 12 % respondentů. Apple by naproti tomu doporučilo 7 z 10 dotázaných.
Příčiny spatřují analytici v nedostatku kvalitních aplikací a v žalostné kvalitě operačního systému Symbian. Mnoho uživatelů také chce po dlouhém soužití s Nokií jednoduše vyzkoušet něco jiného. Výzkum také odhalil, že více než třetina mužů ve věku 16 – 39 let vlastní smartphone, zatím co žen je ve stejném věkovém rozpětí pětina.
První graf ukazuje jaké značky uživatelé zvažují jako svůj další mobil, druhý kterou značku předpokládají, že si koupí
Russell Feldman, vedoucí výzkumu v oblasti technologií a telekomunikací říká: „Tam kde Nokia dříve vévodila trhu, se dnes ocitá na vedlejší koleji, výrazně ji převyšuje jak Apple se svým App Storem a Google se svým Android Marketplace. Naše výsledky souvisle ukazují, že lídr trhu se na poli chytrých mobilů rychle propadá. Nokii můžou zachránit jen nové produkty, software a aplikace, jinak nedokáže se svými rivaly udržet tempo.“