Mobil ve škole: od tabu k učební pomůcce

Diskuze čtenářů k článku

Smolík  |  29. 07. 2011 21:38

Je smutné, kam nás ta slavná "amerikanizace" školství dostala. Kde jsou ty doby, kdy děcka prostě musely poslouchat a taky ještě musely něco znát. Dneska na dítě zařvete a už se do školy sypou rodiče se stížností a mávají vám před nosem papírem na DIS(x)... místo toho aby tomu faganovi dali doma zleva a zprava, tak se ho ještě zastávají. Mobil do výuky rozhodně nepatří!!! To je blbost! Jen by se tím podněcovala kyberšikana a jak známo, příležitost dělá zloděje.
Interaktivní tabule je dobrá věc, když se to teda zase moc nepřehání a využívá efektivně. Ono aby děcka za chvíli ani nemusely psát (na normální tabuli, či do sešitu) by taky asi nebylo optimální. Můj názor je: Interaktivní tabule + dosavadní klasika. Tablety možná v budoucnu (s omezenými funkcemi) a mobily vůbec. Místo vymýšlení takovýchhle ptákovin, by se lidé spíš měli zamyslet nad tím, že nikomu nevadí tupost a lenost dnešních děcek. A že, když se učitel na děcko jen špatně podívá, už je pomalu s koulí na noze v base.... Tady tlačí pata! A ne na nějakém tabletu nebo mobilu... ach jo... když už to konečně veřejnost pochopí :((

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
S55  |  28. 07. 2011 23:08

To jsou zase věci. Články, které píšou lidi bez ped.vzdělání, praxe a vědomostí.
Že v USA něco "utrousili" o využití MT ve výuce? Tak si nejdřív zjistěte, jak vypadá státní školství a pak uvidíte, že odtud to být nemohlo. A soukromé má jistě lepší nástroje než mobily.
A na závěr - předpokládáte snad, že všechny děti v ČR mají pro výuku použitelné mobily, resp. že vůbec nějaký mají?
(Nejdále v praktickém ověřování "ICT" výuky jsou Japonci. Už na konci minulého století zjistili, že interakci živých bytostí nic nenahradí a že přílišná digitalizace je kontraproduktivní.)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš  |  28. 07. 2011 15:34

Proboha! Autor zjevně nic neví o současném školství a představuje si ho, jako když byl ve škole on!
"V několika školách v USA mají ve třídě interaktivní tabule" – ty jsou přece už zcela bežné i v našich školách.
A principy i-učebnic, sdílení úkolů nebo používání ict techniky žáky k tvorbě obsahu? Stačí trochu hledat: co třeba www.flexilearn.cz ?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
meme  |  28. 07. 2011 18:41

Jestli máte na mysli (hlavně třeba krajská gymnázia v Plzeňském kraji...) ty 2-3 tabule na školu.... Tak potom ano...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kaspik  |  28. 07. 2011 21:33

Jsem studentem gymnázia, Královéhradecký kraj. Interaktivní dotyková tabule napojená na PC i s projektorem je dá se říci v každé třídě, je 24 tříd + specializované (jazykovka, informatika, zeměpis, dějepis, biologie atp). V málo které je normální tabule, o křídu člověk moc nezakopne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Rodič  |  01. 08. 2011 15:12

Jen tak mimochodem: Moje dcera chodí do druhé třídy ZŠ v obci s asi 700 obyvateli. V celé škole o čtyřech ročnících je asi 30 dětí a mají interaktivní tabuli. Takže s Vámi souhlasím.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
milan  |  28. 07. 2011 13:35

Musím říci, že pan redaktor by měl vrátit honorář. Tak zoufalou přípravu k podstatnému článku mu neze odpustit. Způsobů jak GSM a aplikace odvozené využít je celá řada. Stačí chvilku klikat a i v ČR najde dost příkladů.
Takže pane redaktore, dejte si tu práci a doplňte článek odpovídajícím výčtem.
Kliknout na jeden youtube odpovídá přesně úrovni práce s informacemi dnes.
Najdete i studie a výčty pozitiv či negativ.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Vít  |  28. 07. 2011 13:15

Přiznejme si narovinu, že to o čem se tu dnes bavíme jednou stejně přijde. Pro všechny negativisty, uvědomte si, že tablet je jen další technologická evoluce tužky a papíru. Argumenty typu "tužka a papír je základ" slýcháme jen proto, že od narození je máte plně k dispozici. Ale tu tužku a papír musí také někdo vyrobit, nerostou na stromech (odpusťte prosím menší ironii).
Tablet je jen evoluce. A jestli si někdo myslí že taková doba nepřijde, mýlí se. Jediné o čem můžeme diskutovat je doba kdy se tak stane, a různé přechodové jevy. Tím prvním bych se nerad zaobíral, myslím že stále převážně v řadách učitelů je spousta těch kteří jsou proti této evoluci. Ačkoliv myslím že učitelé technických předmětů, zvláště na středních školách s tím problémy mít nebudou.
Co se přechodových jevů týče, bude doba, kdy žáci budou zcela jistě "blbnout" s tablety i když je budou mít volně k dispozici. A to jen proto, že ti starší kteří je neměli, to budou brát, jako šanci k zábavě. Ale po jedné generaci, viděl bych to na těch 5 let, za předpokladu že od mala bude dítě používat obdobné technologie na denní bázi, podle mého názoru nebudou větší problémy než s tužkou a papírem. Koneckonců z papíru se dají stavět vlašťovky, hrát piškvorky a podobně a přesto se používá.
Proč jsem oproti zbytku tak optimistický? Právě jsem dokončil první ročník vysoké školy. Konkrétně informatického oboru. Od doby co jsem nastoupil, byl jsem v šoku z toho, jak se změnilo určité klima. Najednou nikdo nehází houbou namočenou ve vodě (i když tu byste na vejšce těžko hledali), nikdo nekřičí po chodbách atd. Přesto jsem já sám patřil k lidem co tohle "provozovali". Notebook mám stále se sebou, téměř všechny cvičení z matematik jsem prosurfoval na internetu. Sám jsem se mohl rozhodnou jestli budu dávat pozor, nebo se na to vykašlu a před zápočtem nebo zkouškou si informace seženu sám a naučím doma, popřípadě předmět neudělám. A zjistil jsem že mi to takhle plně vyhovuje. Je to jen další forma větší individuality.
Je mi jasné že žáci základních škol to nebudou brát obdobně, ale myslím že určitou změnou pravidel a celkového smýšlení věřejnosti o školství by nebyl větší problém přenést klima vysokých škol na střední, a středních škol na základní. Lidé jsou čím dál vyspělejší, a názory typu tělocvik každý den jsou podle mě zpátečnické. Tím samozřejmě netvrdím vypustit tělocvik!
Nezájem o výuku je přirozená věc, kterou tablet nezmění, rozhodně ne dlouhodobě. Problém je jinde, a kdybych ho měl pojmenovat, osobně myslím že je ve snaze učitelů pře-převychovávat žáky. Kdyby místo nadávání a dávání trestů prostě řekli, že ty co látka nezajímá mají jít pryč, popřípadě si sednou do zadních lavic. S tím, že jak napíšou testy je jen na nich. Myslím že rychle by si to rozmysleli.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomas  |  29. 07. 2011 09:16

Podle mě tablet není evolucí tužky a papíru. Pokud bych chtěl dát do škol počítače/el. tabule, škole se zvýší náklady za elektřinu, což není ekologičtější než papírové sešity.
Nejvíce mě děsí představa, že děcka budou koukat minimálně půl dne do monitorů a nebudou umět pořádně komunikovat z očí do očí. Toto podle mě spěje k naprosté závislosti na počítači a internetu, jako geniálních a báječných zařízeních, která zvládnou všechno
Vysoká škola je narozdíl od základky dobrovolná, takže tyto školy nelze srovnávat. Nezájem o výuku podle mě není přirozená věc. Naopak každý má zájem poznávat nové věci. Když vše nahrajeme na počítač, tak to neznamená, že dítě začne radostně studovat třeba dějepis. Učení nerovná se vždy zábava.
Místo nákupů elektronických tabulí a tabletů bych přidal raději na platy učitelům a na jejich další vzdělávání.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
učitel matiky  |  28. 07. 2011 12:39

Místo horní desky lavice dotykový tablet, na kterém žák píše perem nebo z klávesnice, rýsuje běžným nebo virtuálním pravítkem apod. Inteligentní software dělaný tak, že při snaze jej obejít a "vyrušovat" jinam nepustí. Pracovní plocha každého žáka nebo až všech žáků zároveň okamžitě zobrazitelná na interaktivní tabuli. Přihlašování např. otiskem prstu jako obrana proti vandalismu. Po 9/13/x letech totálně zblblí učitelé i děcka. Jsem pro tělocvik každý den (tělocvičny, hřiště, bazény), skutečně "pracovní" výchovu a až POTOM pro výše uváděné.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Maturant  |  28. 07. 2011 23:12

Pane učiteli matematiky, zajímalo by mne, kolik toho o těchto technologiích víte. Řekl bych, že ne až zas tak moc. Osobně si zatím nedokážu dost dobře představit, jak bych asi do dotykové lavice nebo tabletu rýsoval parabolu, hyperbolu nebo nedej bože průnik dvou jehlanů v deskriptivní geometrii. Myslím, že takovou technologii zatím není možné tak masivně rozšiřovat, abyste se toho v průběhu dalších deseti let musel obávat a ruku na srdce, na iPadu nemáte šanci něco takového zkonstruovat. Starý dobrý papír a tužka je zatím v tomto ohledu nepřekonatelný, jak co se týká pohodlí tak přesnosti.
U nás na gymnáziu, kde spousta lidí při výuce používá netbooky a notebooky jsou zápisky a učebnice v elektronické podobě a v předmětech, které nevyžadují rýsování a jiné složitější poznámky , zcela běžné. Musím říct, že co se týká rychlosti zápisu a praktičnosti je to nepřekonatelná pomůcka. Samozřejmě, jsou i tací, kterým je přednější zábava před učivem, to je ale jejich volba a jejich problém.
Jen si to představte, máme třeba hodinu literatury, speciální aplikace ( i bez té bychom se obešli) , otevřete si učebnici v el. podobě, zápisky v el, podobě, poznámky od učitele zaslané emailem ( ano, i toto se už dnes hojně praktikuje!) a všechno máte v relativně lehkém a praktickém provedení. Co by jste si vybral? Deset učebnic a deset sešitů nebo jeden malý netbook? A to nemluvím o tom, kolik papíru se ušetří...
Samozřejmě, nebylo by asi dost dobře možné toto dávat dětem na základní škole, člověk musí mít trochu rozum, být k takovému přístupu trochu jinak vychovávaný, mít všechno hodně zažité, ale na středních a hlavně vysokých školách si to dovedu představit jako běžný standard. Kdo chce, komu se to líp hodí, to si vytiskne a tečka.
A k tomu tělocviku každý den... asi jste nikdy pořádně nesportoval, protože když např. ve dvouhodinovce běháte po hřišti nebo i v obyčejné tělocvičně, jste zpocený až z vás kape a na to žádný deodorant vážně jen tak nezabere a pak máte sedět dalších 6 hodin ve škole a dávat pozor, nebo nedej bože psát test, tak v té škole akorát tak zachrápete a máte z toho stejně ho*no. Pohyb je nutný, ale kdo chce, tak sportuje individuálně a pokud tělocvik je, tak jednou týdně bohatě stačí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Maturant  |  28. 07. 2011 23:20

A ještě bych se chtěl vyjádřit k těm vašim zblblým učitelům a děckám. Děcka s tím problém mít nebudou, děcka se naučí rychle, spíš bych viděl problém u Vás, většiny učitelů se čemukoliv novému učit. Pokud mi totiž učitelka, když ji požádám, aby více natočila monitor, řekne: ,,Já nemůžu, ono by to zmizlo," tak je s technickou úrovní učitelů asi vážně něco špatně. Neříkám, že je tomu tak všude, asi v 60% je to, bohužel, holá pravda. A k čemu dnes člověk je, pokud neumí zapnout počítač, ale vyjmenuje vám všechny autory meziválečného období u nás...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Lukas  |  28. 07. 2011 11:26

Dáte-li dětem na základní škole tablet, budou dělat všechno, jen né učení. (Pokud ovšem na tabletu nebudou mít aplikaci, která jim dovolí spustit jen knihu a nic jiného v určitý čas).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
posejpik  |  28. 07. 2011 11:07

Letos jsem maturoval, tak můžu interpretovat názor člověka, který ve škole vždy chce dávat pozor a vnímat, ale s iPHONEM v kapse to není jednoduché. Viděl bych to následovně: netřeba v učebnách svítit, mobily/iPHONY/tablety svítí sami. V lavicích zásuvka nebo lépe dvě. Síť po celé škole dostupná všem studentům, na které by každá třída měla svojí "místnost"... Učitelé by nemuseli diktovat a složitě a hlavně zbytečně opakovat nerozměná slova. Jediný problém bych viděl v tom, že by studenti nedělali to, co by měli. Program by musel být podporovaný více systémy(iOS, ANDROID, SYMBIAN...) a hlavně dělaný tak, že když by se minimalizoval, tak by byl student automaticky odpojen a tím by byla možná kontrola studentů a hlavně jejich činnost na svých zařízeních. Jinak bych to viděl jako zajímavé zpestření a zábavnou formu výuky, která by určitě bavila...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
michal  |  28. 07. 2011 10:33

Toto by ani nemuselo byt skor mi ako studentovi vadi, ze mame v skole mobily celkovo zakazane. Vlastne ani neviem preco su zakazane. Ak by ziak robil na mobile hluposti pocas vyucovania je jasne ze sa to berie ako priestupok ale co to je za debilinu ze ho nemozem ani vytiahnut. Nemozem pouzit kalkulacku ani slovnik a vobec hocico co by som potreboval a bolo by to k veci. To ze su mobily zakazane je podla mna totalne zaostaly nazor. A najhorsie na tom je ze ucitelka mi ho moze zobrat a zamknut do trezoru, to je podla mna chore. A niektory ucitelia vezmu ziakovi mobil za uplnu kravinu, su z toho vyteseny ale nemaju ani potuchy o tom ze ziak si ho ma pravo zobrat, vypnut, vybrat simku a potom jej ho vratit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
28. 07. 2011 09:34

Chce to jen pár vizionářů na správných místech a je to možné i u nás, za dob svých studii jsem se s několika setkal. Za čas budou ustupovat generace bránící se pokroku a nově příchozí konečně podpoří změny. Jsme sice za okolním světem pozadu, ale i tak věřím, že v některých oblastech nebudeme čekat 20 let abychom byli tam co je západ(teď už i východ) dnes.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zheiko  |  28. 07. 2011 10:22

Mas pravdu, jsme trosku pozadu, ale to hlavne proto, ze prumerny vek cecha je priblizne 40 let, coz je tragicky cislo, v irsku je to 30let... to znamena o dost mladsi stat, s lepsima vyhlidkama do budoucna... Ceska republika starne a pokud se neco neudela s porodnosti, drive ci pozdeji vymreme uplne

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Janek  |  28. 07. 2011 06:55

Výšku už mám rok za sebou, avšak používám slovník na mojí N8 v kurzech angličtiny. O dost lepší než dlouhou dobu listovat v tištěných slovnících.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jirka  |  28. 07. 2011 08:54

ja su na stredni a pouzivam v mobilu slovnik a nejake matematicke aplikace, prevodnik jednotek. A to nejsu nejaky lempl, znamky vic nez dobre. K clanku,urcite by bylo lepsi,mit tablet misto hromady ucebnic, je to ekologictejsi = uvedomte si,kolik zaplatim za ucebnice za 4 roky na stredni skole,rocne to je pres 2000 kc. Za 4roky 8000kc a za to uz by nejakej tablet byl

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan  |  28. 07. 2011 10:10

Ale ty učebnice, teď v elektronické podobě by sis musel stejně koupit. Nebo si myslíš, že by ti je někdo dal zadarmo?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
adis002  |  28. 07. 2011 10:15

v dnešním světě stačí, aby se na to složili, a pak by to stejně měli všichni

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
RockPhill33  |  28. 07. 2011 10:28

Jenže tady jde předevšim podle mě o základní a střední školy. škola koupí licenci a pak už je jedno kolik to bude mít žáků rozkopírovaný no ne?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Merlint  |  28. 07. 2011 16:35

Praveze neni. Myslite si, ze nekdo bude ty ucebnice psat, kdyz proda skole jednu licenci a ona uz od nej v zivote nic nekoupi? Budou to naklady navic, ne jak si tu vsichni predstavuji, ze se rozkopiruje PDFko na 300 tabletu a naklady budou nulove...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan  |  28. 07. 2011 15:15

Aha, takže učebnice na čtyři roky stojí 8000 Kč, tablet zhruba stejně. Jak z toho plyne, která varianta je ekologičtější?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
reWix  |  28. 07. 2011 18:07

asi jsi myslel ekonomičtější ne?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan  |  28. 07. 2011 20:15

Hahaha, to jsme se nasmáli. Stačí se podívat na příspěvek, na který reaguji, a je hned jasno.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Maturant  |  29. 07. 2011 00:22

Ano, bude to ekonomičtější. Tablet nebo netbook si koupím, ale vydrží mi dejme tomu celou střední a na vysoké + ho využiji na spoustu jiných věcí doma. A knížky by v el. podobě byly levnější, protože odpadá cena za papír a náklady na tisk. Nevím, kolik to je přesně, ale určitě to není zanedbatelné procento. Kdo to ve škole nezažil a nesedí tam, asi se mu to bude těžko vysvětlovat...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Maturant  |  29. 07. 2011 00:26

A jak píše Spirit, všechny ty grafy a mapy v interaktivní podobě, to by byl snad jeden z největších přínosů. Vlastně už dnes se s učebnicemi např. do matematiky a cizích jazyků prodávají i přibalená CD s aplikacemi na konstrukci přesných grafů a grafickým znázorněním učiva, poslechy, cvičení atd.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Macin3  |  28. 07. 2011 01:48

Neverim ze to u nas bude uz jen diky hospodarenim statu ,aspon dalsich 10 let,jinak asi bych to nebral decka si uzijou elektroniky i tak dost,nejakou elektronickou tabulu beru,ale ze by kazde dite melo mit tablet svuj ve skole,to je ujety,aspon tedka

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Spirit  |  28. 07. 2011 05:54

(na úvod: jsem zmagořený z FB, klikl jsem na souhlasím v domění že mi to ukáže, kteří lidi souhlasí :D)
No k věci...Já teda bych viděl hlavní problém v tom software a rozmanitosti zařízení... dále jako učitel proč ne, ale asi bych chtěl v tom případě místnost, která odstíní signál z venčí a fungoval by asi jenom BT. S nějvětší pravděpodobností by se ty zařízení musela pujčovat učitelem, což jak napsal Macin3 o těch deseti letech určitě sedí...
Osobně si o tabletech myslím že jsou to pěkná zařízení např. co se týče nových možností učebnic, které vám prostě papír už z principu nemůže nabídnout, (od průběhy grafů v matematice, po vývoj států v dějepise například) ale to je tak hudba budoucnosti... neříkám že jsou lepší než notebooky, to určitě ne, ale rozhodně budu raději skladovat 20 tabletů než noťasů když účelu poslouží stejně :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
RockPhill33  |  28. 07. 2011 10:25

no spíš je lepší a levnější skladovat 20 tabletů než 20*10 opotřebovanejch rozpadajícíh se knížek, do kterejch se musej rvát peníze pořád.
Princip s telefonem podle mě má tu ideu, že když se takhle zavede do škol a od malička si na to malý děcka zvyknou, tak to pro ně pak bude úplně normální ve škole používat telefony a ani je nenapadne s telefonama dělat bordel a vylomeniny tak jako je tedka zvykem. Protože s nim budou pracovat a nenapadne je s nima blbnout a rušit hodinu. samozřejmě to není 100% účinost ale to neni nikdy nic. myslim že to není zas tak stupidní nápad, něco to má do sebe

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor