Mobilní hry: od hada ke Star Wars

Začalo to popoháněním čtverečku. Říkalo se mu had a za pár let vyrostl v monstrózní herní byznys.

Hraní her v telefonech se z okrajové zábavy stalo populárním prostředkem trávení volného času. Hráči dnešních 3D her se zvuky a vibracemi mají nyní unikátní možnost vzpomenout na populárního hada a další herní hity.

Mobilní hry nebyly odjakživa součástí výbavy telefonů, v dřívějších dobách nebyly v telefonech vůbec obsaženy a pokud ano, byly považovány skoro jako nutný doplněk výbavy. Za několik let existence mobilních telefonů prošly bouřlivým vývojem, který je změnil na aplikace využívající hardwarové možnosti mobilů (akcelerometr, vibrace, reproduktory, speciální herní platformy, 3D akcelerátory apod.).


Článek vyšel v časopisu Mobility 11/08
 

Had vyrostl do 3D

Historie mobilních her se začala psát v okamžiku vývoje stále nejrozšířenější herní aplikace a tou je Java ME, neboli Java Micro Edition. Java je aplikace, kterou běžně používáte na stolních počítačích, avšak v mobilním případě se jedná o upravenou verzi pro menší elektronická zařízení (proto je ve jménu slovíčko Micro). Právě díky této technologii je hraní her na mobilech realitou.

Za touto šikovnou aplikací stojí vývojáři ze Sun Microsystems, kteří s ní přišli jako první. Tehdy ji pojmenovali jako Java 2 Platform a odtud se vzala zkratka, jež dnes hojně používáme J2ME (Java 2 Micro Edition).

První seznámení s mobilní hrou zažili majitelé telefonu Nokia 5110, v níž byly obsaženy hned tři hry. První a zároveň dodnes nejrozšířenější hrou byl Snake, česky Had. Naprosto jednoduchý herní koncept, který pochopil každý, se okamžitě uchytil. Dnes již tato hra registruje přes miliardu hráčů po celém světě.

S populárním hadem jsme se poté mohli setkat i na dalších mobilních telefonech Nokie. Dočkali jsme se i záludností, jako například na Nokii 3310, v jejímž hadovi byly kladeny různé překážky do labyrintu a bylo možno i nabourat do zdi a objevit se následně na druhé straně.

Ostatně podobné hybridy můžeme vidět i v dnešní době, například v loňském roce jsme si mohli zahrát hru Hungry Snake od vývojářů z DS Effects, kteří se pokusili oživit tuto zmírající klasiku a převedli tak populárního hada do 3D prostředí. Bohužel s touto hrou ovace u hráčů nesklidili a troufám si říci, že hráči se raději navrátili k původní hře. Ať už z nostalgie, jako třeba já, a nebo jen prostě ze stále neutuchající závislosti na této hře.

Vesmír na displeji

Rozhodně bychom ale neměli opomenout ani zbývající dvě hry, které byly také uvnitř oné bájné Nokie 5110 obsaženy. Na mysli mám samozřejmě Pexeso a Logika. Pexeso fungovalo stejně jako pexeso karetní, také jste tedy hledali stejné obrázky. Logik už však byl přeci jen vhodný pro logicky myslící jedince a ne každý si tuto hru oblíbil.

Předlohu autoři hledali opět v deskové verzi hry, kterou znají z dětství především naši rodiče či prarodiče. Jednoduše řečeno se jednalo o logicky propracovanou hru, v níž jste museli uhádnout pět vybraných protihráčových barev a to i ve stejném pořadí. Někteří tuto hru hráli způsobem pokus-omyl, jiní zase tak dlouho přemýšleli, až protivníkovu kombinaci uhádli.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Snake 2 z Nokie 3310 a původní Snake z Nokie 5110

Ovšem Nokia nebyla jediným průkopníkem mobilního hraní. Byl tu totiž jeden neméně důležitý hráč – Siemens. Jistě, jejich hry přeci jen nedosahovaly kvality těch od Nokie, ale roku 1997 se v mobilech značky Siemens objevily hry hledač min a piškvorky? Někomu to možná připadalo jako milník mobilního hraní, ale pravý boom měl teprve přijít.

Výrobci si totiž po úspěchu uvedených her uvědomili, že hry nejsou jen nutným doplňkem jinak nudných mobilů a začali se na tuto oblast mnohem více zaměřovat.

Už v další Nokii, tentokrát se jednalo o model 3310 (na trhu roku 2001), se tak objevila hra s názvem Space Impact. Finský výrobce opět zaujal spousty mobilních hráčů, kteří z ní byli doslova nadšeni. Skvěle propracovaná a zábavná vesmírná střílečka s několika odlišnými levely, přičemž na konci každého z nich na vás čekal Boss. Různorodost zbraní a nepřátel a především chytlavá hratelnost, to byly hlavní důvody úspěchu hry.

V té době si uživatelé Nokii 3310 kupovali především díky této skvělé hře. Jen si představte, že byste si dnes mobil vybírali podle předinstalovaných her, neuvěřitelné! Ve výbavě nechyběl samozřejmě ani had a to v druhém a neméně vydařeném pokračování. Ostatním výrobcům telefonů tak zbyly oči pro pláč, ale jen prozatím.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Space Impact – výborná vesmírná střílečka z Nokie 3310

Dalším velkým mezníkem v historii mobilního hraní byl nepochybně příchod wapu a jeho následného širokého použití. Majitelé mobilních telefonů tak už nebyli vázáni jen ke hrám, které jim daroval výrobce ve výbavě, ale mohli si sami stáhnout a nainstalovat jiné hry. Tento princip svobodné volby a instalace her funguje dodnes.

Král Gameloft

Hraní her na dobových Nokiích 3410 a Siemensech SL45 ovšem nebylo příliš pohodlné kvůli jejich černobílým displejům. Naštěstí roku 2002 přišla na svět Nokia 3510 se svým barevným displejem, který dokázal zobrazit tehdy neuvěřitelné čtyři tisíce barev a hráči se nemohli na obraz vynadívat.

Předinstalovaná hra Kart Racing (závody motokár) všechny doslova uhranula. Od této doby bychom mohli prohlásit, že mobilní hry začala široká veřejnost brát na vědomí a na základě zájmu uživatelů se začali herní vývojáři předhánět v uvádění kvalitních titulů.

Naprostý poprask způsobili programátoři z Fountainhead, kteří pod záštitou EA Mobile vydali v roce 2005 památný Doom RPG. Konverze velmi oblíbené PC hry se povedla skutečně skvěle a již nikdo nebyl na pochybách, že mobilní hry mají před sebou zářivou budoucnost.

Doom v mobilu zdařile okopíroval 3D koncept s pohledem z první osoby, ale také část RPG. Nejen, že jsme se dočkali procházení a střílení nepřátel, kterých bylo několik druhů (včetně zmutovaných psů), navíc bylo potřeba zjistit kód ke dveřím, abyste se tak dostali dále apod. Nechyběl ani vývoj postavy a jiné novinky, které doposud nikdo v mobilní hře nepoužil. Celkově vzato tato hra byla obrovským zlomem, protože i počítačoví hráči se najednou o mobilní hry začali zajímat a chtěli hrát na svých telefonech v každé volné chvíli.

Klepněte pro větší obrázek 

Poté přišlo to, co si mobilní pařani tak dlouho přáli. Vznikla vývojářská studia, nové hry a především se daleko rozšířily herní možnosti a herní žánry. Jako jeden z největších průkopníků své doby se ukázal jednoznačně Gameloft. Mladý ambiciózní tým vývojářů z Francie tak prakticky definoval jeden mobilní žánr, který dodnes platí za jeden z nejoblíbenějších vůbec, a tím jsou arkádové skákačky.

Gameloftu se především ze začátku dařilo opravdu skoro vše na co sáhl, start produkce s kvalitními hrami se jim opravdu vydařil. Samozřejmě i na poli vývoje mobilních her funguje konkurenční prostředí, ostatní vývojáři se tak snaží držet krok, hráči se tak mohou těšit na stále hezčí a propracovanější hry.

Gameloft se však nesoustředil jen na zmíněné arkádové skákačky, ale prakticky pokryl všechny herní žánry. Ze sportovních her se vyvedla série Real Football, jejíž poslední ročník je podle mnohých uživatelů nejlepším fotbalem na mobilní telefony vůbec. Na sportovních hrách se dají ukázat vylepšení, kterými herní prostředí prošlo, postupně jsme se dočkali grafiky ochozů, počasí, lepší animace hráčů apod.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Moderní technologie se vyvíjí až neuvěřitelně rychle a co je dnes novinkou, je už za pár měsíců stará vykopávka a to stejné platí i o mobilních hrách. Jestliže v roce 1997 byli lidé naprosto šokováni z her jako je Snake nebo Space Impact, dnes vévodí krásně graficky zpracované arkády od Gameloftu, nebo skvěle propracované rally závody od Fishlabs ‑ Rally Master Pro a další.

N-Gage vítězí

Pokud bychom v hraní mobilních her hledali nějaká srovnání s konzolemi, určitě bychom zamířili na momentálně nejsilnější a nejmodernější dominantu moderního hraní a tou je platforma N-Gage. Tenhle slavný fenomén se během několika let své působnosti rozrostl v pořádný zázrak mobilní zábavy, který nás neustále překvapuje novými a novými možnostmi, jak vytvořit dokonalou mobilní hru, která by se svým technickým zpracováním nemusela stydět ani před vyspělejšími platformami.

Nokia získala na svoji stranu většinu významnějších vývojářů, kteří projevili zájem o dlouhodobou spolupráci a chtějí se podílet na tvorbě nové části historie mobilních her. Mezi zúčastněné velikány se zařadili EA Mobile, Gameloft, ale i THQ Wireless a další. Pokud se podíváte na současné novinky druhé generace N-Gage a porovnáte je s předešlými tituly a platformou Java, zjistíte v čem spočívá síla téhle platformy. A v čem tkví dominanta N-Gage 2.0 her? Dlouhá herní doba, fantastická hratelnost spojená s neotřelou zábavou a dokonalým technickým zpracováním. Nokia má ještě jeden triumf v ruce. Díky tomuto velkému kolosu se rozšířili moderní přístroje mezi normální uživatele. Symbianová řada N-Series poskytuje skvělou základnu pro ten nejlepší zážitek z mobilního hraní.

N-Gage 2.0 neustále přesvědčuje o své dokonalosti. Mobilní hry, jako Star Wars Unleashed od THQ Wireless oslňují svoji krásou a zároveň nám ukazují, že i hraní mobilních her má své plnohodnotné místo po boku ostatních. I ti nejzatvrzelejší skeptici museli ustoupit a uznat, že právě nová N-Gage ukázala světu své nesporné přednosti.

Velký potenciál si uvědomili i další vývojáři. Gameloft se může pochlubit s pořádnou dávkou N-Gage titulů. Mezi ty nejlepší patří určitě Brothers in Arms 3. Za zmínku stojí i maličká firma Digital Legens s úžasnou akční peckou ONE, která je mnoha kritiky pokládána za nejlepší mobilní hru historie!

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
SW: Unleashed na N-Gage a 2.0 SW: Unleashed pro Javu

Symbian hraje také

Mnozí z vás si myslí, že dny Javy jsou sečteny. Naštěstí se stále najdou oddaní vývojáři, kteří i na tomhle poli podávají ty nejlepší výkony. Nesmíme opomenout jednu německou vývojářskou firmu Fishlabs, která září každým svým titulem a sbírá jedno vysoké hodnocení za druhým. Fishlabs drží stále první příčky, co se týče kvalitních her pro Javu. Vývoj takové mobilní hry však není jednoduchý, a tak na kvalitnější hry čekáme několik měsíců.

Galaxy on Fire, nebo Blades and Magic vypadaly úžasně a dodnes patří mezi ukázky dokonalé javové hry. Dlouhé čekání se vyplatilo a čas strávený hltáním nových ukázek zaplňoval zával licencovaných her, které se zatím staly hlavním tahákem trhu s mobilními hrami.

I přes velké úspěchy se němečtí autoři neubránili moderním trendům a vyšli do pro ně neprobádaných končin. Powerboat Challange totiž vydali také pro symbianové telefony, které tvoří další významné prostředí pro mobilní zábavu. Symbianové hry Sky Force od Infinity Dreams nebo Asphalt Urban GT 2 Gameloftu obletěly celý svět.

Zatímco Infinity Dreams si dali krátkou pauzu, tak Gameloft zůstal věrný novým trendům a zajistil konverze svých nejlepších titulů na symbianovou platformu a pojmenoval je příznačně magickou zkratkou HD (High Definition). Ztrhující Assasin’s Creed HD, nebo Real Football 2009 HD dokázali nemožné. Nad tajemným vrahem a jeho plynulými pohyby se rozplýval kdekdo, stejně tak bychom mohli jmenovat stovky krásných přihrávek z Real Footballu. Doufejme, že Gameloft bude pokračovat v uvádění stejně kvalitní her.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
ONE od Digital Legends a Powerboat Challenge od Fishlabs

Samostatnou kapitolou vývoje mobilních her zůstává často kritizovaný Gameloft, který vydává v posledních měsících velmi podobné tituly. Na jednu stranu je pravdou, že hry jsou si velice podobné a liší se v maličkostech, na stranu druhou při počtu vydaných herních titulů prostě není možné přijít v každé hře s něčím naprosto novým a neokoukaným.

Nikdo ale nepochybuje o tom, že především díky Gameloftu a podobným vývojářům je dnes mobilní hraní na tak vysoké úrovni a stále vábí další a další nové hráče, kteří už pochopili, že mobilní telefon nemusí sloužit jen na volání a posílání textových zpráv.

Po zmínce o Gameloftu ještě nelze opomenout Fishlabs. Ti zaujali poněkud rozdílný postoj v uvádění nových her, nechrlí jednu za druhou jako Gameloft, ale jejich výtvory jsou zpravidla skutečně kvalitní a dosahují úctyhodných hodnocení. Již zmíněné Rally Master Pro je skutečným klenotem mezi závodními tituly a k tomu se přidávají další jako například Blades & Magic. Toto úchvatné fantasy RPG opět posunulo mobilní hraní do nové roviny a další velmi netrpělivě očekávaný titul Galaxy on Fire 2 by se mohl dostat ještě o krok dále. Již první díl této hry totiž zbořil přední příčky prodejnosti a od druhého dílu se očekává to stejné. Je vidět, že vesmírné střílečky ještě stále mají co nabídnout a to už si na stařičký Space Impact z Nokie 3310 skoro nikdo nedokáže vzpomenout.

Klepněte pro větší obrázek 
Galaxy on Fire 2
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Assasins Creed HD

Slibná budoucnost

V posledních měsících se objevily nové prvky moderního hraní, které přinesly neotřelé nápady do vývoje mobilních her. S příchodem iPhonu přišlo nevídané množství zajímavých titulů, které rozhodně překvapí nejen svým konceptem, ale hlavně originálností. Hráči na iPhonu využijí dotekového displeje ke všemožným hrátkám. Například ve Star Wars Unleashed pomocí kreslení znaků na displej lze vyvolat pohyby vaší postavičky. Jednoduché ovládání zde hraje důležitou roli a právě tohle iPhone umí.

Nedávno si ho na konferenci o mobilních hrách pochvaloval samotný John Carmack (autor populárního Dooma), který řekl, že budoucnost mobilních her spočívá právě v novém iPhonu. Vývojáři po jeho uvedení na trh nezaspali a přišli s hrami i pro tento bestseller. EA Mobile už přišla s novinkami zvučných jmen – Need for Speed Undercover, The Sims.

Vývojáři obrátili pozornost také k novince od Googlu, který přišel na trh s novým operačním systémem Android. Google neustále hledá nové talentované vývojáře se stejně velkým úsilím jako Nokia, a tak není pochyb o tom, že v blízké budoucnosti by se mohly objevit opravdu kvalitní hry i pro novou platformu. Glu Mobile už dokonce oznámili svoji první hru pro Android – Bonsai Blast, která přes podobnost s populární Zumou nabídne inovativní systém ovládání.

Mobilní hry prošly krátkou, ale zato bohatou historií, z níž vyplývá, že tato oblast zůstane dlouho v oblasti zájmu jak uživatelů, tak vývojářů. Autorské týmy z Gameloftu, EA Mobile, THQ Wireless, Handy-Games a dalších studií přináší nové hry s originálními náměty, nechybí provázanost na aktuální filmové hity a počítačové hry.

Přestože se v nabídce mobilních her objevují i slabší tituly, není problém si v bohaté nabídce her vybrat nějakou kvalitnější. Budoucnost mobilního hraní bude určitě zajímavá, i když se hry nebudou vyvíjet tak překotně, jak tomu bylo ještě před pěti lety.

Diskuze (27) Další článek: U:fon měl problémy se sítí. Služby jsou nyní obnoveny

Témata článku: , , , Apple iPhone 4GB, Nokia 3510, Nokia N-Gage, Stejné pořadí, Sun Microsystems, Nejlepší titul, Brother in Arms, Čas strávený, Galaxy on, Nutný doplněk, Herní hit, Široká veřejnost, Kvalitní hra, Vesmírná střílečka, Real Football, Trávení, Herní aplikace, Herní možnost, Herní prostředí, Herní koncept, Star Wars, Vykopávka