Nebe nad Českem bude řídit nová navigace

Státní podnik Řízení letového provozu chystá obří investici do systému pro navigaci letadel. Měnit se bude software i hardware, včetně vybavení řídícího sálu. Na nový systém by se mělo přejít v letech 2016 a 2017, vydržet má minimálně do roku 2030.

„Zatím jsme si nadefinovali stovky požadavků, které budou poskytnuty případným dodavatelům,“ řekl mluvčí firmy Richard Klíma. Tendr bude podle něho vyhlášen ještě v prvním pololetí, předpokládané náklady se pohybují kolem miliardy korun. Většinu peněz podnik zaplatí ze svých zdrojů, na zbytek si vezme úvěr.

Klepněte pro větší obrázek 

Dosavadní systém Eurocat 2000 od společnosti Thales, za který podnik zaplatil rovněž zhruba miliardu korun, přestává přes řadu vylepšení vyhovovat potřebám houstnoucího provozu nad českými zeměmi. Eurocat 2000 funguje od roku 2001, kdy Českou republiku přelétlo zhruba 310 tisíc letadel. Loni už to bylo přes 710 tisíc strojů. Výhledy do budoucna navíc hovoří o dalším růstu.

„Soutěž bude otevřená, přihlásit se mohou společnosti z celého světa,“ řekl deníku E15 ředitel ŘLP pro investice Petr Fajtl. Nákladná výměna kompletního systému souvisí i s chystanou proměnou letových provozních služeb nad Evropou. Ty by měly být v budoucnu poskytovány v rámci takzvaných funkčních bloků a nikoli v mezích státních hranic. Měly by tak více vyhovovat potřebám leteckých firem a odpovídat vzdušným cestám nad Evropou.

O přesném vymezení pole působnosti jednotlivých národních řídicích pracovišť se nyní vedou debaty. Podle Klímy je například možné, že letadla nad jižní Moravou mířící do Vídně budou řídit Rakušané, naopak české Řízení letového provozu se ujme jiného území v blízkém zahraničí. Každopádně nikdo by neměl přijít zkrátka. Právě na této hrozbě ztroskotaly před několika lety plány na řízení středo- a jihoevropského prostoru z Vídně.

Nejen přelety, ale i škola pro piloty

České Řízení letového provozu nesází ve svých plánech pouze na poplatky za dispečerské služby při přeletech, přistání a startech. Velké plány má podnik především se svou leteckou školou, kde se vzdělávají budoucí řídící letového provozu nebo piloti. Výcvik jednoho adepta na řídícího vyjde v průměru na více než dva miliony korun, řada zájemců se hlásí ze zahraničí. Škola loni při tržbách 150 milionů korun vydělala 30 milionů.

Diskuze (2) Další článek: Aktualizace iOS na verzi 5.1, co je nového?

Témata článku: , Rakušan, Dispečer, Výcvik, Letový provoz, Funkční blok, Thalés, Nov, Nebe, Státní podnik