O tablety je menší zájem. Vyspělé trhy jsou nasyceny a pro ty rozvojové není tablet nezbytným zařízením.
Světový trh s tablety vykázal ve třetím čtvrtletí 2015 už počtvrté za sebou pokles v objemu distribuovaných kusů. V období červenec až září se globálně dostalo do prodeje 48,7 milionu kusů tabletů, což představuje meziroční pokles téměř o 13 %, uvádí studie IDC. Dvakrát rychleji než celému trh poklesly dodávky pokračujícímu lídru Applu, jehož iPadů se prodalo o téměř 20 % méně než ve stejném období loni.
Top 5 výrobců tabletů podle počtu distribuovaných kusů (data: IDC)
Výrobce |
3Q15 Distribuce [mil. ks] |
3Q15 Tržní podíl |
3Q14 Distribuce [mil. ks] |
3Q14 Tržní podíl |
Meziroční změna |
1. Apple |
9,9 |
20.3% |
12,3 |
22.1% |
-19.7% |
2. Samsung |
8 |
16.5% |
9,7 |
17.4% |
-17.1% |
3. Lenovo |
3,1 |
6.3% |
3,1 |
5.5% |
0.9% |
4. Asus |
1,9 |
4.0% |
3,4 |
6.1% |
-43.4% |
5. Huawei |
1,8 |
3.7% |
0,7 |
1.3% |
147.9% |
Ostatní |
23,9 |
49.1% |
26,4 |
47.5% |
-9.6% |
Celkem |
48,7 |
100.0% |
55,7 |
100.0% |
-12.6% |
Méně tabletů prodala také světová dvojka Samsung, kterému se za tři sledované měsíce podařilo distribuovat 8 milionů kusů. Tempo trhu si zhruba udrželo třetí Lenovo, výrazněji klesal Asus. V první pětce se poprvé se svými MediaPady objevuje Huawei, jehož tržní podíl nyní dosahuje necelé 4 %. Čínský výrobce zaujal hlavně kvalitně zpracovanými tablety s funkcí telefonování. Tohoto typu tabletů prodalo Huawei přes dvě třetiny svého celkového objemu.
Pokles zájmu o tablety je způsoben několika faktory. S narůstající velikostí smartphonů, které obvykle obsahují stejný operační systém a umí stejně nebo i více než tablet, není koupě většího zařízení pro zákazníka tolik atraktivní. Ve větší míře se zatím neukázal ani trend nahrazování PC tablety, a to právě z důvodu „mobilně“ orientovaného OS, který nemusí každému uživateli k náročnější práci stačit. IDC předpovídá do budoucna konvergenci tabletů a PC v podobě zařízení s odnímatelnou klávesnicí, která by měla získat větší podíl na trhu.