Prototyp Li-O2 baterie v efektivitě dohání benzín

V cestě za lepší baterií stojí několik zásadních překážek. Studie zveřejněná v časopise Science naznačuje, že vědci už jich několik zdolali.

Na rozdíl od dosud nejčastěji používaných lithium-iontových baterií (Li-Ion) výzkumníci experimentují s lithium-vzuchovými články (Li-O2). Jejich kapacita má být až desetkrát větší. To je slibné zejména pro vývoj elektroautomobilů, ale uplatnění by se našlo i v jiných oblastech.

Nový nápad britských vědců spočívá v použití houbovité grafenové elektrody, která ke generování elektrického proudu využívá odlišnou chemickou reakci. Vědci se chlubí, že tím dosáhli podstatného zmenšení ztrát energie, navíc je možné baterii nabíjet mnohem víckrát než dosud.

Na novém konceptu je zásadní využití vzduchu pro chemickou reakci generující elektřinu. Vývojáři z Univerzity v Cambridge zatím pracují s kyslíkem, který musí obsahovat vlhkost.

Pokusy s lithium-vzuchovými bateriemi probíhají už několik let na mnoha místech, pokouší se je vyvíjet například Tesla nebo Volkswagen

„Naším cílem je vyrobit baterii, která prostě jen přijímá vzduch, aniž by bylo nutné z něj odstranit oxid uhličitý, dusík a vodu,“ říká k tomu profesorka Clare Greyová, vedoucí projektu. „Zatím máme systém, který toleruje velké množství vody.“ Dodává ale, že od komerčního využití takové baterie nás dělí nejméně deset let.

 

Pokusy s lithium-vzuchovými bateriemi probíhají už několik let, pracuje na nich například Tesla nebo Volkswagen. Nový prototyp ale podle Greyové „otevírá nový způsob, jak o projektu uvažovat“.

 

Své kolegy chválí i inženýr chemie Paul Shearing z Londýnské univerzity: „Tohle je důležitý krok k tomu, aby se baterie dostaly z laboratoří ven.“ Dodává, že prototypy obsahují téměř tolik využitelné energie na kilogram jako benzín.  

Diskuze (6) Další článek: Wearables, elektronika nezkažená reklamou. Zatím

Témata článku: , , , Důležitý krok, Doha, Pro +, Cambridge, Nový nápad, Komerční využití, Benzín, Chemie, Efekt, Kyslík