T-Mobile v roce 2013: více zákazníků, menší tržby

Zlaté časy končí, tržby i průměrná útrata jdou dolů. Operátor ale získal 333 tisíc nových zákazníků, vydražil kmitočty a provedl důležité akvizice.

Podobně jako konkurenční Telefónica má i T-Mobile za sebou úspěšný rok. Zákazníků přibylo, operátor upevnil svou pozici na trhu, a i když kvůli poklesu cenové hladiny vydělal méně, stále si může výsledky pochvalovat. Pokračoval nárůst využívání služeb, zejména datových. T-Mobile loni získal 333 tisíc nových mobilních zákazníků a jejich celkový počet tak přesáhl 5,8 milionu.

Zde ovšem operátor říká, že „z technických důvodů nerozlišuje údaje o zákaznících jednoho z partnerů“, což by mohlo znamenat, že do čísla počítá zákazníky, kteří přímo či nepřímo fungují prostřednictvím GTS Czech. To se ale můžeme jen domnívat.

Trendem je narůstající spotřeba služeb, nejvíce těch datových. Stejně tak lze soustavně pozorovat pokles průměrné útraty. V loňském roce T-Mobile nejen vydražil kmitočty v pásmu 800 MHz, ale v Praze a Mladé Boleslavi komerčně spustil LTE na 1800 MHz. Pod konkurenčním tlakem také výrazně snižoval ceny, zejména u hlasových tarifů kde prakticky okopíroval tarify O2 Free. V květnu oznámil operátor akvizici podílu v T-Systems a následně celou společnost převzal.

Klepněte pro větší obrázek
  T-Mobile loni posílil svou pozici na trhu, přilákal i nové zákazníky (obr.: shutterstock.com)

T-Systems zajišťuje řešení a služby určené firemním zákazníkům a veřejné správě. Jde o integrované ICT služby z jednoho zdroje. Jinak řečeno, pronajímá software, hardware, výpočetní služby a kapacity datových úložišť.

Zákazníci přibývají, ale utrácejí méně

K 31. prosinci 2013 registroval T-Mobile více než 5,8 milionu zákazníků využívajících mobilní služby. Meziročně operátor získal 333 tisíc nových zákazníků především paušálistů, kteří tak tvoří 56,4 % zákaznické základny. Počet uživatelů předplacených karet Twist dosáhl 2,5 milionu. Měsíční churn (podíl zákazníků, kteří odešli) zůstal na hodnotě 1,1 %.

Počet zákazníků (v tisících) 1-12/2012 1-12/2013 změna meziročně (v %)
mobilní služby 5 498 5 831 6,1 %
paušální zákazníci 3 072 3 289 7,1 %
zákazníci s předplacenou kartou 2 426 2 502 3,1 %
noví zákazníci 117 333 -
paušální zákazníci 199 217 9 %
zákazníci s předplacenou kartou -83 76 -

V roce 2013 zákazníci magnetového operátora průměrně provolali 145 minut měsíčně, o 9 % více než o rok dříve. Celkový nárůst spotřeby se projevil ve všech oblastech, jak v počtu provolaných minut či odeslaných SMS zpráv, nejvíce pak v objemu přenesených dat. Tento údaj vzrostl ve srovnání s rokem 2012 o 88,3 % a přesáhl 6 600 terabytů.

Zlaté časy pomaličku končí

Celkové tržby T-Mobilu dosáhly téměř 23,8 miliard Kč, 19,8 miliard připadlo na tržby z mobilních služeb. Průměrná útrata na hlavu (ARPU) klesla na 288 Kč, což je meziročně o pětinu méně. Zisk před započtením úroků, daní a odpisů (EBITDA) dosáhl 10 483 000 000 Kč, což představuje čtrnáctiprocentní meziroční pokles.

Vybrané finanční ukazatele 1-12/2012 1-12/2013 změna meziročně (v %)
celkové tržby (v milionech Kč) 26 254 23 756 -9,5 %
tržby z mobilních služeb (v milionech Kč) 23 498 19 754 -15,9 %
EBITDA (v milionech Kč) 12 203 10 483 -14,1 %
EBITDA marže (EBITDA/celkové tržby) 46,5 % 44,1 % -2,40 p.b.
ARPU (Kč) 362 288 -20,4 %
paušální zákazníci (Kč) 538 419 -22,1 %
zákazníci s předplacenou kartou (Kč) 143 117 -18,2 %
Diskuze (19) Další článek: Brewbot: uvařte si pivo mobilem [MWC]

Témata článku: , , , MOBI, Menší, Vice, Zákaz, Zak, Pro GT, T Mobil, Tržby, Odeslaný sms, Mobil, Finanční ukazatel, Zákazník využívajících, Využívání služeb, T - Mobil, Průměrná útrata