TOP 5: Nejdůležitější mobilní trendy budoucnosti

V příštích letech čeká mobilní svět bitva platforem. Software dostane přednost před hardwarem. Kdo nabídne lepší aplikace, vyhraje.

Analytická společnost Gartner chystá na konci dubna summit, kde bude diskutovat budoucnost mobilních a dalších bezdrátových síťových technologií. Při této příležitosti vyjmenovává hned několik stěžejních bodů, na které se tento obor bude v nejbližších letech soustředit. My pro vás vybíráme pětici nejdůležitějších.

Podle společnosti Gartner se následující mobilní oblasti budou významnou měrou podílet na rozvoji celého odvětví, a to už v průběhu roku 2011. To bude mít vliv na krátkodobé mobilní strategie výrobců ale také operátorů a dalších subjektů zapojených do byznysu. Vzrostou zejména investice do vývoje mobilních aplikací a díky utlumování ekonomické recese by měly posílit i další finanční toky v oboru.

Bluetooth (verze 3 a 4)

V roce 2011 se objeví nebo budou rozšiřovat dvě nové verze bezdrátových přenosů, známých pod označením Bluetooth. První z nich, Bluetooth 3, už byl v praxi implementován do mobilního telefonu. Řeč je o Samsungu S8500 Wave, který se začne prodávat v řádu týdnů. Dalšími ohlášenými nositeli Bluetooth 3 s teoretickou přenosovou rychlostí až 24 Mb/s mezi dvěma adekvátně vybavenými zařízeními jsou opět mobily největšího korejského výrobce, shodou okolností oba s operačním systémem Android: Samsung Galaxy S a Samsung i8520 Beam s vestavěným projektorem. Oba telefony by se měly na trhu objevit někdy ve druhém pololetí 2010.

Klepněte pro větší obrázek
Samsung Wave přinesl jako první z mobilů Bluetooth verze 3.0, nezůstane ale nadlouho sám

Samsung má tedy proti ostatním výrobcům značný náskok. Možná někdo jiný ale získá prvenství s technologií Bluetooth 4, označované též jako LE z anglického low-energy. Znamená to, že čtvrtá generace Bluetooth přinese výraznou energetickou úsporu pro celé zařízení. V obou verzích jsou další obecná technická vylepšení a účinnější zabezpečení. Gartner předpovídá, že zatímco Bluetooth 3 najde široké uplatnění zejména v mobilech (díky rychlým přenosům půjde snadno přenášet i objemnější soubory, typicky videa), čtvrtá verze by se mohla stát součástí nejrůznějších přístrojů z oblasti fitness, zdraví a ochrany životního prostředí.

Internet v mobilu

Tato sféra už jistě pro nikoho není úplnou neznámou. Prohlížení internetových stránek na displejích telefonů je dlouhodobě spolehlivě rostoucím ukazatelem mezi mobilními činnostmi. U nás se o to zasloužil zejména operátor Vodafone, který jako vánoční akci v roce 2008 připravil bezplatné surfování pro všechny své zákazníky. Od té doby začal být internet v mobilu hojně používán a také ostatní operátoři přišli s dostupnými nabídkami. V současnosti lze nejlevnější balíčky pro surfování v mobilu pořídit kolem 150 korun za měsíc.

Klepněte pro větší obrázek
Hlavním šiřitelem internetu v mobilu se v Česku stal Vodafone. Naučil své zákazníky nebát se poplatků za data a ve spolupráci se Seznamem uvedl mobilní obdoby známých desktopových služeb. Analytici předpokládají, že do tří let počet zhlédnutých stránek z mobilu předstihne desktopové prohlížeče.

Podle Gartneru bude více než 85 procent globálně distribuovaných mobilů v roce 2011 obsahovat nějaký vestavěný prohlížeč internetových stránek. V mobilně nejvyspělejších zemích, což je Japonsko, Korea a západní Evropě, bude dokonce 60 procent prodaných nových telefonů patřit do kategorie smartphone/komunikátor. S těmito zařízeními je komfort pro surfování ještě vyšší. Oblast tzv. hloupých telefonů si s jistotou podchytí javová Opera Mini, se kterou už ke konci loňského roku surfovalo na 50 milionů uživatelů po celém světě.

Obchody s aplikacemi

Obchody s aplikacemi, neboli tzv. App Story, se v příštích letech stanou primárním (v některých případech dokonce jediným) místem, kde bude možné získat přídavný software pro váš chytrý telefon. Trend nastolil už v roce 2007 Apple a jeho model více či méně úspěšně následuje drtivá většina výrobců. Někteří na to zprvu nešli úplně správně, a tak nyní musejí urychleně provádět velké změny (např. Nokia se svým Ovi Storem). Jiní jsou dokonce podezříváni z toho, že založili vlastní novou platformu, aby mohli aplikace na ni lépe zpeněžit (Samsung a platforma Bada). Slušnou základnu aplikací má již nyní ve svém Android Marketu Google, hodně snažit se bude muset Microsoft s novou platformou Windows Phone 7. I on totiž nastínil, že model distribuce aplikací bude jednotný, a tedy naprosto opačný ve srovnání s tím, na co byli doposud majitelé Windows Mobile do verze 6.5 zvyklí. Aplikace mohli stahovat prakticky odkudkoli a ve většině případů zdarma.

Klepněte pro větší obrázek
Vzorem pro všechny obchody s aplikacemi je jablečný AppStore. První miliardu stažených aplikací si připsal pouhého třičtvrtě roku po svém spuštění. Svůj vlastní obchod s aplikacemi má v současnosti většina výrobců mobilů, přidávají se i operátoři.

App Story budou dále vylepšovány po funkční stránce. Samozřejmostí bude snadný způsob platby za aplikace, buď pomocí virtuálních účtů jako je PayPal nebo navázáním mobilního účtu přímo na platební kartu. To bude znamenat další deanonymizaci uživatelů, do většiny App Storů bude třeba se zaregistrovat a zadat relevantní osobní údaje. Zmizí také problémy s vypršením platnosti certifikátu aplikací, o update a informovanost klientů se bude starat výrobce, resp. provozovatel AppStoru.

Aplikace založené na poloze

Gartner odhaduje, že ke konci roku 2011 budou tři čtvrtiny mobilů prodávaných na vyspělých trzích vybaveny GPS. Tento modul je hlavním, ale nikoli jediným způsobem, jak určit polohu zařízení a jeho majitele. Nápomocna může být Wi-Fi, případně aktuálně připojené BTS. S těmito identifikačními body je snadné určit přesnou polohu a nabídnout uživateli spektrum lokačních aplikací, od samotných map a navigací, přes rozhraní zobrazující nejbližší body zájmu (restaurace, bankomaty, Wi-Fi spoty atd.) až po rozšířenou realitu nebo sociálně-geografické aplikace typu Google Latitude. Vývojářské společnosti však musí mít v této oblasti na paměti také místní zákony a regulace dané země a hlavně soukromí koncových uživatelů. Poloha žádného uživatele nesmí být odhalována ostatním, aniž by k tomu on sám dal svolení.

Dotykové displeje

A ještě jednou statistiky a odhad do budoucna. Podle společnosti Gartner se dotykové displeje stanou v budoucnu převažujícím rozhraním pro ovládání mobilních telefonů. Konkrétně více než 60 procent prodaných mobilů v západní Evropě a na severoamerickém kontinentu bude dotykových. Rozdíly mezi smartphony a obyčejnými telefony se v tomto směru budou stírat. Vývojáři nativních aplikací budou muset častěji počítat s multidotykovým ovládáním, procento zařízení disponující touto vlastností bude narůstat. Převáží kapacitní displeje nad rezistivními, stylusy budou zapomenuty. Lídrem zobrazovacích technologií se stane Super AMOLED displej, se kterým se už letos setkáme v několika telefonech od Samsungu.

Diskuze (16) Další článek: Garmin Connect: průvodce vašimi sporty

Témata článku: , , Samsung Galaxy, Samsung Galaxy S, Samsung Wave, Model distribuce, TOP, Mobilní oblast, Čtvrtá verze, MOBI, Široké uplatnění, Snadný způsob, Budoucnost, Bezplatné surfování, Stěžejní bod, Mobil, Trend, Přídavný software