Tuzemští virtuálové živoří. Dominuje trio pod O2

Boom virtuálů skončil. Studentfone oznámil, že v květnu končí a my jsme pro vás zjistili, jak to s opravdovými virtuály na českém trhu doopravdy je.

Tuzemský trh virtuálních operátorů je stejně jako trh síťových operátorů specifický. Příběh o tom, jak si síťoví operátoři založili svoje vlastní virtuální operátory, aby vám nabídli alternativu, jsme na MobilManii v minulosti mnohokrát rozebrali. Zdá se ale, že po boomu virtuálních operátorů v letech 2013 a 2014 a stagnaci v roce loňském definitivně přichází fáze konsolidace.

Virtuálové končí, fúzují, nebo jinak utlumují činnost. Tedy někteří z nich. Jsou samozřejmě i tací, kterým se daří a prosperují. Většinou to platí u těch firem, které nabízejí vícero služeb a mobilní volání a data mají jako součást širšího portfolia. Zajímavé je, že síťoví operátoři lidově řečeno „balí“ své vlastní projekty.

Jak si stáli virtuální operátoři v roce 2015? V loňském roce pokračoval vývoj již započatý v roce 2013, který vedl ke...

Zveřejnil(a) Český telekomunikační úřad dne 1. březen 2016

Ukázkovým případem je Gorila mobil – projekt O2, který dle našich informací definitivně skončil minulý měsíc. O2 toho ale má víc, prsty má v Tesco Mobile, Mobilu od ČEZ a pod značkou BleskMobil nabízí prakticky vlastní předplacenku. T-Mobile provozuje úspěšný projekt jménem Kaktus zacílený na mladé, kteří jsou cool, chodí na Facebook a úvazků se bojí jako čert kříže a k tomu pod křídly mediálního domu Mafra nabízí předplacenku Mobil.cz.

Vodafone spolupracuje s Coop Mobilem, Sazkou, oživil Oskartu, ale jeden ze svých projektů nyní také ukončí. Jde o Studentfone, který se dle Twitteru virtuála stane součástí Vodafonu:

Podle Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) byl ke konci loňského roku podíl virtuálních operátorů na trhu zhruba 6,5 %. Zákazník tak nepochybně má z čeho vybírat. Jen si dávejte pozor na podezřele výhodné nabídky, které vás následně mohou stát čas, nervy, peníze a v nejhorším případě i vaše telefonní číslo. I takové případy se už vyskytly.

O2 je vítěz, jen pod jinou značkou

Ale zpět k virtuálům a jejich podílu na trhu. Zajímavá čísla lze totiž vyčíst z prezentace O2 pro investory z února 2016 (PDF, str. 15), kde operátor sebevědomě ukazuje, jakým způsobem on sám, respektive jeho tři projekty berou 60 % trhu. V grafu je hezky vidět, že dalších 70 značek má nějak rozdělených zbylých 40 % onoho pomyslného koláče:

Klepněte pro větší obrázek
Virtuálové mimo síť O2 jsou menší i větší, ale zbývá jim jen asi 40 % trhu (obr.: o2.cz)

MVNO

(Mobile virtual network operator)

Nemá licenci a infrastrukturu,
ale má přímý vztah ke koncovému
zákazníkovi. Poskytuje zákaznické
služby, vyúčtování, provozní a
technické informace pro uživatele a
nastavení koncových zařízení.

Provádí marketing a prodej
koncovým zákazníkům.
Zpravidla má vlastní SIM karty,
vlastní kód mobilní sítě a vlastní
roamingovou smlouvu.

Jak vidno, tuzemští operátoři jsou velmi vynalézaví, ostatně graf výše to ukazuje v plné nahotě. Stačí jeden orientační propočet: 14 milionů SIM karet a 6,5% podíl virtuálů – to se rovná 0,9 milionu SIM, které „patří“ virtuálům. Z toho tři velcí v síti O2 mají řekněme půlku, tedy 450 tisíc SIM.

Zbytek si nějak dělí zhruba 150 menších a maličkých virtuálů. V průměru tak má každý nějakých 3 000 SIM karet.

Větší virtuálové jako třeba Sazkamobil, Coop nebo Mobil.cz dominují zbývající polovině trhu, tudíž zbytek subjektů (147) má třeba už jen čtvrtinu z celého trhu, možná méně.

Diskuze (37) Další článek: Xiaomi představilo novou powerbanku. Umí nabíjet i zařízení s USB-C

Témata článku: , , , , , Čert kříže, Vir, AVN, Tuzemský trh, Úspěšný projekt, Milión SIM, MVNO, Nejhorší případ, Mobilní volání, Koncový zákazník, Mafra, Minulý měsíc, TRI, Trio,