Utopili jste vodotěsný telefon a servis dělá problémy?

Zamítnutí záruční opravy není konec. Jak přiklonit osud na svoji stranu a získat peníze zpět? Nemusí to být až tak složité.

Litera zákona a příslib dvouleté záruky ze strany výrobce jsou hezká věc, ale realita často pokulhává. Chleba se láme až v nemilém případě problému a pokusu o uplatnění záruky – jinými slovy, až když jde o peníze. Zákazník to na první pohled nevidí, ale záruční oprava není zadarmo, někdo ji musí zaplatit (někdo na ose výrobce – servis). Firmy náklady nemají rády, snaží se je minimalizovat a v praxi to vypadá tak, že balancují na hraně zákona, občas i za ní a zkouší, co zákazník vydrží.

Nedejte se. Nebude to jednoduché, ale nejste v tom sami, když vám servis neoprávněně (!) odmítne reklamaci, není všemu konec.

Když vodotěsný netěsní

Teď už ke konkrétnímu případu. Ozval se nám pan Bohumil, který si koupil Sony Xperii Z2, tedy smartphone s výrobcem garantovanou vodotěsností do 1,5 metrů hloubky (na 30 minut). Pán měl ale smůlu, jeho kousek měl vadu a po ponoření okamžitě nabral vodu. Jasná záležitost – výrobce by se měl snažit takový případ co nejrychleji zamést pod koberec, telefon vyměnit, zákazníkovi se omluvit a alespoň částečně tak uchránit značku od špíny.

Jenže mezi výrobcem a zákazníkem je servis, který v tomto případě záruční opravu zamítnul a místo toho zákazníkovi naúčtoval dvě stovky za dopravu. A chcete vědět, jak se dělá byznys? Se zamítavou odpovědí přišla cenová nabídka na placenou opravu: 12 169 Kč.

Klepněte pro větší obrázek 
Zamítnuto. 
Ztěžovat si na lampárně? Máme pro vás lepší tip

Pan Bohumil si ale byl jistý svou verzí příběhu, obrátil se na soudního znalce, který se postavil na jeho stranu. Druhý pokus o reklamaci (tentokrát s orazítkovaným protokolem) už vyšel. Se stejným telefonem, se stejnou závadou. Servis se tak usvědčil z vlastní křivárny.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Znalecký posudek. Takhle může vypadat. 

Zadarmo ani znalec ne…

Vypracování znaleckého posudku pochopitelně také není zadarmo, takže pan Bohumil sice dosáhl svého, ale zaplatil za to (v tomto případě 2 500 Kč). Je to fér? Kdo by měl nést tyto náklady? A jakou mocí z něj peníze dostat? Žaloba je v takovém případě jako trhat fialky dynamitem.

V tomto případě byl v linii zákazník – servis – výrobce ještě jeden subjekt: prodejce, mobilní operátor. Ten se zachoval až překvapivě vstřícně: „Při druhé reklamaci jsem jim řekl, že kromě vrácení kupní ceny po nich budu chtít i náklady na soudního znalce. Neměli nic proti,“ říká pan Bohumil.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
A najednou to jde, na druhý pokus peníze putují zpět k zákazníkovi.

Příběh tedy má šťastný konec (až na to, že je Bohumil bez telefonu a řešením problému strávil X hodin). Je jednak návodem jak na podobné případy, ale také odpovědí na otázku, proč kupovat telefony u zavedených firem – ne všude to půjde tak hladce jako v tomto případě, ale vaše šance jsou velké. Pro „no name“ dovozce úžasně levného čínského superphonu sice platí stejné zákony, ale praxe tak růžová nebude. Rozhodnutí je tedy na vás – připlatíte si za jistotu, nebo ušetříte a riziko ponesete sami?

Diskuze (99) Další článek: Příští Android bude ve výchozím stavu šifrovaný. Jako iOS 8

Témata článku: Sony, , , , Stejný telefon, Záruční oprava, DEL, Telefon, Pro +, Cenová nabídka, Šťastný konec, Vodotěsný telefon