V Česku sílí fenomén audioknih. Pomalu se přesouvají z CD na mobily

Výzkum portálu Audiolibrix ukazuje, že trh s audioknihami v Česku roste. Letos se jich prodá za 60 miliónů korun (o 10 % více než loni). I v této oblasti je znát přesun k mobilním zařízením a mobilním aplikacím – loni je preferovalo 22 % uživatelů, letos 27 %. Asi 10 % lidí využívá možnosti poslouchat audioknihy přímo na webu, ale pevné nosiče (nejčastěji CD) stále převládají.

  • Každý fanoušek audioknih nakoupí průměrně dvě měsíčně.
  • Nejkratší audiokniha na českém trhu má 11 minut.
  • Nejdelší kniha na trhu má oproti tomu 63 hodin a 19 minut.
  • Průměrná délka 100 nejprodávanějších audioknih je 10 hodin.
  • Nejlevnější audiokniha na trhu stojí 39 Kč, nejdražší 1 790 Kč.
  • 38% uživatelů se o audioknihy začalo zajímat, až když vydavatelé audioknih nabídli prodej formou downloadu.
  • Nejpopulárnějším žánrem jsou thrillery a detektivky.
  • 35 % všech prodejů tvoří knihy autorů z TOP 10.
  • V roce 2015 je na českém trhu dostupných celkem 5 700 minut mluveného slova, o 20 % více než před rokem.
  • 57 % uživatelů platí kartou. Loni to bylo jen 34 %.
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek

Oproti zažitým mýtům neslouží poslech audioknih jako kulisa, tedy tak, ak to často máme s hudbou. Na obsah audioknihy je nutné se soustředit. Největší skupina – více než 20% posluchačů – si audioknihu pouští při odpočinku. Následují domácí práce a až po nich je poslech při řízení. Audiokniha je také oblíbeným společníkem při cestování veřejnou dopravou, kde dává smysl jinak „zabitému času“.

Diskuze (6) Další článek: Elon Musk: žádné „revoluční“ baterie nejsou použitelné

Témata článku: , , , Audiokniha, Kulisa, Audiolibrix, MOBI, Mobil, F +, Poma, Thriller, Nosič, Pře, Detektiv, Fén, Audi, Fenomén, Trh dostupný, Síl, #cd, Největší skupina