Vědci pracují na ultrazvukový systém, který ve vzduchu vytvoří objekty. Nejsou vidět, zato jsou hmatatelné, což je přesně to, co potřebuje virtuální realita.
Když jsme ve starších článcích probírali vývoj a budoucnost virtuální reality, narazili jsme i na problematiku zpětné vazby, pro kterou stále není rozumné a levné řešení. Ve virtuální realitě totiž vše uvidíme a uslyšíme stále reálněji, ale jakmile se budeme chtít dotknout a cítit... Situaci možná změní ultrazuk.
Přesně zacílené ultrazvukové vlny
Vědci z univerzity v Bristolu vytvořili pokročilý ultrazvukový systém, který je schopen ve vzduchu a prostoru vytvářet pohybující se trojrozměrné objekty. To vše v reálném čase tak, aby byly hmatatelné rukou. Vědci použili fenomén Acoustic Radiation Force, kdy zvuková vlna reaguje s překážkou, kterou je v tomto případě povrch ruky. Tlak je dostatečně velký na to, abychom pomocí senzorů v kůži ucítili tlak podobně, jako když se dotýkáme fyzického objektu.
Objekt který nevidíte, ale dokážete ho nahmatat. Vizuální složku dodají brýle pro virtuální realitu. Systém využívá ultrazvukových vln a akustického tlaku na povrchu kůže
Systém používá několik ultrazvukových vysílačů, které velmi přesně vytváří pomocí ultrazvuku objekt v prostoru nad nimi. Takový objekt je neviditelný a jeho pozici v prostoru lze velmi jednoduše a rychle měnit. Dobře je to vidět na ukázce s vrstvou oleje, kde je efekt částečně zobrazen. Problém není ani několik objektů zároveň, které rychle mění svůj tvar nebo pozici v prostoru. Klíčovou částí technologie jsou algoritmy.
Ultrazvukový objekt zobrazený v tenké vrstvě oleje
Hologramy, kterých se lze dotknout
Technologie je sice na počátku, možná ale ukazuje směr, kterým se lze vydat při řešení zpětné vazby pro virtuální realitu a hologramy. V budoucnu by podobné řešení na bázi ultrazvuku mohlo pomoci k tvorbě trojrozměrných hologramů, na které si budeme moci sáhnout a budeme moci cítit jejich tvary a pravděpodobně i různé druhy povrchu.
V případě zvyšování přesnosti sledování pozice našich rukou v prostoru se ani nemusí jednat o tvorbu v pevně daném prostoru, ale v kombinaci se sledování pozice našeho těla a jeho částí bude možné v reálném čase vytvářit akustický tlak přímo kdekoli na kůži, i když se budeme pohybovat.
To znamená velkou naději na efektivní řešení pro virtuální realitu, kde je zpětná vazba stále nevyřešený problém. Různé mechanické stroje nepřipadají v úvahu kvůli vysoké ceně a velkým rozměrům a případné speciální rukavice řeší pouze zpětnou vazbu pro ruce.
Je velmi zajímavé sledovat, jak se postupně skládají všechny potřebné komponenty pro virtuální realitu, která přesvědčivě oklame naše oči, uši, hmat a další senzory, kterými je naše tělo vybaveno a slouží pro interakci s reálným světem. Ještě nás ale čeká dlouhé ladění všech technologií, jejich integrace a pak už se nám pomalu do reálného světa kvůli řadě fyzikálních omezení nebude ani chtít.