Vyzkoušeli jsme mobilní aplikace českých operátorů

Trojlístek českých operátorů nabízí mobilní aplikace pro správu služeb. Podle vaší odezvy je ale ne vše úplně funkční a přehledné.

Mobilní samoobsluhy, webové rozhraní účtů i infolinky operátorů, vše má jedno společné - nespokojeného zákazníka nebo uživatele, který chce monitorovat a spravovat své služby. Mobilní operátoři, tedy nejen zavedený trojlístek, ale i virtuálové, svým uživatelům nabízejí mobilní aplikace, aby měli správu svého účtu rychle po ruce. Zeptali jsme se vás, jak jste s aplikacemi spokojeni, a dočkali jsme se poměrně bohaté odezvy. Našlo se něco, co by uživatelé vylepšili, nebo jsou mobilní aplikace operátorů dostatečně funkční prodluženou rukou webových správcovských portálů?

Pod článkem jsme vypnuli diskusi. Váš názor vás samozřejmě zajímá, ovšem nechceme stejné téma tříštit na více místech, proto vás pro případné komentáře odkážeme do našeho diskusního fóra, kde vzešly první názory na mobilní aplikace operátorů, a mohou z vaší strany přijít i některé další.

Můj Vodafone (Android, iOS, WP)

Přihlášení ke správcovské aplikaci Vodafonu vyžaduje pouze uvedení telefonního čísla a hesla, takže se můžete k vašemu účtu přihlásit i z jiného zařízení. Pokud se přihlásíte pod uživatelským heslem, nebude zpřístupněno vyúčtování a placení faktur, k němuž je potřeba znát samostatné administrátorské heslo. Po přihlášení vidíme přehledné uživatelské rozhraní, kde je vše přehledně zařazeno do kategorií přístupných přes kontextové menu. Pozitivně hodnotíme velikost písma i barvy (červená - něco v nepořádku, zelená - vše ok), na druhou stranu bude chtít aplikace hodně klikání, protože chybí nějaký zjednodušený náhled, kde byste viděli vše najednou pěkně pohromadě.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Aplikace Vodafone a úvodní obrazovka, po přihlášení administrátorským heslem se zpřístupní nabídka Vyúčtování

U Androidu si můžete pomoci widgetem na ploše, k dispozici je ve dvou velikostech, každá se třemi barevnými schématy. Napoprvé se nám zobrazila hláška o tom, že widget nebyl správně inicializován, bylo třeba se z aplikace odhlásit a následně se ve widgetu objevilo tlačítko pro přihlášení. Aby mohl widget informovat v reálném čase, je třeba aby bylo zaškrtnuto trvalé přihlášení v aplikaci Můj Vodafone.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Stejná funkčnost v případě aplikace pro iOS

Na první obrazovce po přihlášení se můžete hned rychle podívat na aktuální čerpání služeb a SMS zpráv, při načítání dat z vašeho účtu jsou patrné delší prodlevy, i když jste připojeni na vysokorychlostní Wi-Fi. Stejné doby načítání ale pozorujeme i přístupu do webové samoobsluhy. Pokud budete chtít přes aplikaci upravovat vaše služby, dokupovat mobilní data a měnit nastavení, aplikace vás odkáže do mobilní samoobsluhy. Zde bychom očekávali výhody přihlášení administrátorským heslem, který by umožnilo vše spravovat přímo v aplikaci. Můj Vodafone se tak jeví spíše jako přehledová, nežli správcovská aplikace, pokud plánujete úpravy nastavení služeb, raději tedy využívejte napřímo mobilní samoobsluhu a aplikaci celou přeskočte.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Aplikace je dostupná i pro smartphony s Windows Phone

Běžný uživatel ale bude zřejmě spokojen, informace jsou zobrazeny přehledně i s nápoji na webové příručky a nápovědy. Oceňujeme zobrazení posledního vyúčtování i zobrazení detailů, kompletní vyúčtování v PDF si pak stáhnete přímo v aplikaci. Pokud není poslední vyúčtování uhrazeno, můžete tak učinit přímo přes aplikaci pomocí platební karty. Aplikace je dostupná pro Android, Windows Phone i iOS, kde je však problém se zobrazením jazyků, pokud máte telefon ve slovenštině, aplikace se vůbec nespustí, protože je chybně naprogramovaná. Pokud nemáte systémově angličtinu nebo češtinu, měla by se defaultně nabízet angličtina.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Můj T-Mobile (Android, iOS, WP)

Mobilní aplikace pro T-Mobile potřebuje k přihlášení telefonní číslo či uživatelské jméno spolu s heslem. V testovací nemáme tarif ale pro změnu předplacenou kartu, hned na úvodní straně tak vidíte základní parametry, které vás zajímají, tedy aktuální stav kreditu a doba jeho platnosti. T-Mobile to nazývá jako bleskový přehled. V případě aktivních mobilních dat pak vidíte i jejich aktuální využití. Aplikace je laděna do korporátních barev, navigace opět probíhá přes kontextové menu, námět na vylepšení Světlého vzhledu bychom měli v podnabídkách, které je třeba u řady položek rozkliknout. Světlejší šedá na tmavší šedé není, zejména na sluníčku, moc dobře čitelná. Daleko lepší je tmavší barevná varianta, kterou si však musíte manuálně nastavit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Aplikace Můj T-Mobile pro Android, úvodní strana s rychlým přehledem je odlišná pro předplacenku a tarif, přepínání mezi obrazovkami přes kontextové menu. Z aplikace můžete objednat internet i dobít kredit. Dejte si však pozor na to, že se některé částky zobrazují bez a některé s DPH

Přímo z titulní stránky můžete dobít kredit (50 - 1000 Kč) nebo zaplatit vyúčtování, stahujete se to ale jen k aktuálnímu číslu, např. kredit kamarádovi nedobijete. Zaplatit můžete pomocí formuláře, do kterého zadáte údaje z platební karty. Některým uživatelům dále chybí možnost zobrazit podrobné detaily posledního vyúčtování nebo výpisy hovorů v posledním zúčtovacím období. Tarifní zákazníci mohou jednou za zúčtovací období přejít na jiný povolený tarif nebo pro aktuální tarif nastavit Mých5. Možnosti nastavení služeb přes mobilní aplikaci jsou pokročilejší, než u Vodafonu, protože přes aplikaci skutečně dokážete nastavit řadu věcí. Některé změny ale budete muset stejně provést přes webovou samoobsluhu, na kterou vás aplikace dříve nebo později přesměruje.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Verze aplikace pro iOS
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Varianta aplikace pro Windows Phone

Zaskočila nás však nejednotnost uvádění cen, zatímco u předplacené karty je kredit veden s DPH, u tarifu je aktuální útrata uváděna bez DPH, v některých případech i před slevou, což nereflektuje skutečnou účtovanou částku. Na druhou stranu v aplikaci oceňujeme přidávání dalších uživatelů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Moje O2 (Android, iOS, WP)

Svoji mobilní aplikaci má i operátor O2, stejně jako u ostatních operátorů se její používání nezapočítává do limitu FUP u mobilních dat. Přihlásit se můžete přes O2 ID nebo jednorázově, kdy vám heslo dojde SMS zprávou na dané číslo. Hlavní rozcestník je opět v levém horním rohu, kde si můžete zobrazit vyúčtování či přejít na stránky vámi používaných služeb, mimo telefonu můžete pod vaším číslem evidovat pevnou linku, televizi či internetové připojení. Nás ale zajímá mobil, po kliknutí se zobrazí souhrnná stránka se všemi potřebnými detaily. Co se týká barevnosti, aplikace je opět laděno do korporátních barev, texty jsou dostatečně velké a žádný element neodvádí vaši pozornost.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Aplikace od O2 sdružuje veškeré služby pod jednou střechou Co se týká volání, nepotěšíme firemní zákazníky, kteří se k aplikaci, ani k mobilní samoobsluze, nepřihlásí

Na přehledové obrazovce vidíte vše potřebné, jednotlivé části můžete prohlížet a upravovat nastavení, např. změnit tarif, dokoupit datový balíček, procházet vyúčtování nebo nastavovat roaming. Protože však všechno zahrnuje poměrně hodně klikání, do budoucna bychom uvítali alespoň jednoduchý widget na ploše se základními informacemi o útratách a aktuálním využit volných jednotek. Vyúčtování jsou ke stažení v PDF, v rámci aktuální útraty se však neevidují nákupy hudby vázané na telefonní číslo. Nějaké komplexní změny a složité žádosti ale přes aplikaci jen tak snadno nevyřešíte, takže se neobejdete bez kontaktování operátora.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Velmi dobrou přehledností se vyznačuje i aplikace pro Windows Phone, chybí snad jen aktivní dlaždice s informacemi o aktuálním stavu volání a SMS
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
iOS verze zase vzhledově kopíruje aplikaci pro Android

Zřejmě z důvodů velkého zastoupení O2 ve firemní sféře, je ale nejčastěji vytýkanou vlastností absence správcovské aplikace pro firemní zákazníky. Ti se do samoobsluhy dostanou jen přes webové rozhraní, ale nepochopitelně ne přes mobilní verzi, ale jen přes plnohodnotnou desktopovou verzi. Mobilní varianta je opět vyhrazena pouze pro běžné zákazníky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Kaktus (Android, iOS) a Gorila Mobil (Android, iOS, WP)

Do sféry mobilních aplikací se u nás pustili i dva virtuální operátoři. První aplikace nese název Kaktus a je určena pro stejného virtuála v síti T-Mobile. Aplikace se drží firemního barevného schématu a je určena pro základní přehled a čerpání služeb (provolané minuty, poslané SMS zprávy a data) s možností jejich dokoupení.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Screenshoty aplikace Kaktus

Mezi další vlastnosti aplikace patří převod kreditu z jednoho Kaktus čísla na druhé nebo dobíjení kreditu online. Protože Kaktus nemá vlastní infolinku, doplňuje mobilní aplikaci již jen a pouze webové rozhraní. Samotná mobilní aplikace je jednoduchá, uživatelé však občas reportují zdlouhavé načítání a přihlašování, někdy se musí opakovat, aby jste se do aplikace mohli vůbec dostat.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Operátor Gorila Mobil (virtuál v síti O2) nabízí mobilní aplikaci se stejným označením. Ta je pouze jednoduchá a její funkčnost odpovídá tomu stejnému, co docílíte přes webové rozhraní, ušetříte však čas načítání webu, protože aplikace je rychleji po ruce.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Screenshoty aplikace Gorila Mobil

Žádný bonus navíc nečekejte, výhledově bychom však ocenili widget na ploše informující o čerpání a aktuálním stavu kreditu. Aplikace je ke stažení pro Android, iOS i WP.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

 Hledáte diskuzi k článku? Hledejte zde.

Další článek: Blíží se Google I/O. Sledujte jej v českých městech na I/O Extended

Témata článku: , , , , , , , , Potřebný detail, Aplikace, Výpis hovorů, IOS verze, MOBI, Barevné schéma, Správcovská aplikace, TMCZ, Český operátor, Uživatelské jméno, Operátor, Mobil, Ackee, Kontextové menu, Český, Ostatní operátoři,