Utopili jste vodotěsný telefon a servis dělá problémy?

Zamítnutí záruční opravy není konec. Jak přiklonit osud na svoji stranu a získat peníze zpět? Nemusí to být až tak složité.

Litera zákona a příslib dvouleté záruky ze strany výrobce jsou hezká věc, ale realita často pokulhává. Chleba se láme až v nemilém případě problému a pokusu o uplatnění záruky – jinými slovy, až když jde o peníze. Zákazník to na první pohled nevidí, ale záruční oprava není zadarmo, někdo ji musí zaplatit (někdo na ose výrobce – servis). Firmy náklady nemají rády, snaží se je minimalizovat a v praxi to vypadá tak, že balancují na hraně zákona, občas i za ní a zkouší, co zákazník vydrží.

Nedejte se. Nebude to jednoduché, ale nejste v tom sami, když vám servis neoprávněně (!) odmítne reklamaci, není všemu konec.

Když vodotěsný netěsní

Teď už ke konkrétnímu případu. Ozval se nám pan Bohumil, který si koupil Sony Xperii Z2, tedy smartphone s výrobcem garantovanou vodotěsností do 1,5 metrů hloubky (na 30 minut). Pán měl ale smůlu, jeho kousek měl vadu a po ponoření okamžitě nabral vodu. Jasná záležitost – výrobce by se měl snažit takový případ co nejrychleji zamést pod koberec, telefon vyměnit, zákazníkovi se omluvit a alespoň částečně tak uchránit značku od špíny.

Jenže mezi výrobcem a zákazníkem je servis, který v tomto případě záruční opravu zamítnul a místo toho zákazníkovi naúčtoval dvě stovky za dopravu. A chcete vědět, jak se dělá byznys? Se zamítavou odpovědí přišla cenová nabídka na placenou opravu: 12 169 Kč.

Klepněte pro větší obrázek 
Zamítnuto. 
Ztěžovat si na lampárně? Máme pro vás lepší tip

Pan Bohumil si ale byl jistý svou verzí příběhu, obrátil se na soudního znalce, který se postavil na jeho stranu. Druhý pokus o reklamaci (tentokrát s orazítkovaným protokolem) už vyšel. Se stejným telefonem, se stejnou závadou. Servis se tak usvědčil z vlastní křivárny.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Znalecký posudek. Takhle může vypadat. 

Zadarmo ani znalec ne…

Vypracování znaleckého posudku pochopitelně také není zadarmo, takže pan Bohumil sice dosáhl svého, ale zaplatil za to (v tomto případě 2 500 Kč). Je to fér? Kdo by měl nést tyto náklady? A jakou mocí z něj peníze dostat? Žaloba je v takovém případě jako trhat fialky dynamitem.

V tomto případě byl v linii zákazník – servis – výrobce ještě jeden subjekt: prodejce, mobilní operátor. Ten se zachoval až překvapivě vstřícně: „Při druhé reklamaci jsem jim řekl, že kromě vrácení kupní ceny po nich budu chtít i náklady na soudního znalce. Neměli nic proti,“ říká pan Bohumil.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
A najednou to jde, na druhý pokus peníze putují zpět k zákazníkovi.

Příběh tedy má šťastný konec (až na to, že je Bohumil bez telefonu a řešením problému strávil X hodin). Je jednak návodem jak na podobné případy, ale také odpovědí na otázku, proč kupovat telefony u zavedených firem – ne všude to půjde tak hladce jako v tomto případě, ale vaše šance jsou velké. Pro „no name“ dovozce úžasně levného čínského superphonu sice platí stejné zákony, ale praxe tak růžová nebude. Rozhodnutí je tedy na vás – připlatíte si za jistotu, nebo ušetříte a riziko ponesete sami?

Témata článku: Sony, Ostatní, Bezpečnost, Servis

99 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Pepé Vyskoč 6. 10. 2014 23:41:41
    Reklamoval Jsem SONY Smart Watch SW2, poslal jsem je poštou rovnou do...
  • Karel Novák 22. 9. 2014 14:04:44
    Taky mám zkušenost se značkovým servisem arvato services. Neuznaná...
  • zip123 21. 9. 2014 10:09:16
    Nechapu jednu vec - zamitnuti kvuli oxidaci desky. Ta oxidace se tam nejak...
Určitě si přečtěte

Mobilem to nekončí. Vybrali jsme 13 nositelností a příslušenství, které udělají radost pod stromečkem

Mobilem to nekončí. Vybrali jsme 13 nositelností a příslušenství, které udělají radost pod stromečkem

** I malá drobnost může udělat velkou radost ** Redukce, kabely, sluchátka, powerbanky, náramky a chytré hodinky ** Ceny se pohybují od několika desítek korun po tisíce

6.  12.  2016 | Láska Jan | 18

Sony Xperia XZ: když se podaří, co se dařit má [recenze]

Sony Xperia XZ: když se podaří, co se dařit má [recenze]

** Xperia XZ láká na inovovaný „seříznutý“ design a kovová záda ** Výkonu má na rozdávání a už se nezahřívá ** Fotoaparát se zlepšil, zvuk je špička

4.  12.  2016 | Láska Jan | 88

Vybrali jsme 11 tabletů, které udělají největší radost pod stromečkem

Vybrali jsme 11 tabletů, které udělají největší radost pod stromečkem

** Jak se zorientovat v široké nabídce tabletů a proč tablet vůbec chtít? ** Vybíráme 11 nejlepších napříč cenovým spektrem ** Cena použitelných modelů začíná na dvou tisících

29.  11.  2016 | Láska Jan | 22