Úžasné Porsche plné displejů se dobije za čtvrt hodiny

Porsche na frankfurtský autosalon přivezlo úžasný koncept čtyřdveřového elektromobilu. Kromě rychlonabíjecích baterií je napěchovaný elektronikou.

Koncept moderního čtyřmístného elektromobilu Porsche Mission E je zatím nejzářivější hvězdou právě probíhajícího autosalonu ve Frankfurtu. O voze samotném se více dočtete na AutoRevue.cz, zde se zaměříme na elektronickou stránku věci.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Z Frankfurtu od AutoRevue.cz

V interiéru vozu upoutá pozornost řada rozměrných displejů. Zvláštní pozornost si zaslouží do prostoru vystupující modul „přístrojového panelu“ za volantem. Osobitý je i způsob jeho ovládání. Kamera neustále sleduje řidiče a v reálném čase vyhodnocuje, na který z „budíků“ se zrovna dívá. Právě pro něj pak momentálně platí sada ovladačů na volantu.

Klepněte pro větší obrázek
Dobře si prohlédněte přístrojový panel, který bude řidič pravděpodobně sledovat nejčastěji. 
Rozložení „budíků“ lze měnit podle profilů Connected Car, Performance, Drive, Energy a Sport Chrono.

Další displej se táhne po celé šířce přístrojové desky, podle momentálních priorit jsou na něm zobrazeny jednoduché widgety pro ovládání základních funkcí, jako je navigace, multimédia, klimatizace a stavové informace vozidla. Tento panel se podle tiskové zprávy ovládá v prostoru snímanými gesty rukou, což zní sice atraktivně a sci-fi, ale za jízdy ne příliš prakticky a bezpečně. Třetí displej je klasicky dotykový, je umístěn na středovém sloupku a slouží k ovládání složitějších funkcí pomocí menu.

Tím však funkce sledování polohy očí nekončí. Je s ní spojená i 3D grafika, která se na displejích mění podle toho, odkud se řidič dívá. Zobrazené přístroje, symboly a údaje tak vypadají, jako by se vznášely v prostoru. Ale nejde pouze o efekt, díky této technologii se řidiči nestane, že by volant blokoval výhled na některou z důležitých informací. A zpět do světa efektů: kamera podle obličejové mimiky rozpozná náladu řidiče. Záznam o trase, času atd. doplní příslušným smajlíkem, který by měl pomoct později najít úsek, který řidiči vykouzlil úsměv na tváři.

Klepněte pro větší obrázek
Interiér napěchovaný futuristickou elektronikou. Kdy a které prvky se dostanou do sériové výroby?

Další displeje mohou mít cestující v rukou. Pomocí služby Porsche Car Connect je totiž možné připojit se k vozu pomocí tabletu. Aplikace umožní ovládání multimediálního systému, ale i pokročilejší funkce jako je instalace nových funkcí (podobně jako u smartphonů ve formě aplikací), nebo rovnou update operačního systému. Díky integrovanému komunikačnímu modulu (nabízí se LTE, ale konkrétní technologii automobilka nespecifikovala) kvůli těmto trikům nemusíte sedět v autě a můžete je provádět doma na gauči.

Není divu, že Porsche pro displeje zvolilo technologii OLED. Je známá svým vysokým kontrastem, jasnými barvami a černou, která je opravdu černá. Designéři tak dostali mocný nástroj, hranice displejů schovali za kouřové sklo a grafika z něj efektně vystupuje.

Klepněte pro větší obrázek
Další displej s jednoduchými stavovými údaji najdeme také v blízkosti nabíjecího konektoru.

Všimněte si také, že Porsche Mission E nemá zrcátka. Obraz z kamer (na fotkách je hledejte u pantu předních dveří je promítán do spodních rohů čelního skla.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Koncept čtyřdveřového sportovního elektromobilu Porsche Mission E na oficiálních obrázcích.

Tolik tedy elektronika, ale zajímavé je také pohonné ústrojí, resp. baterie. Uváděný výkon je 600 koní, dojezd 500 kilometrů, hnaná a řízená jsou všechna čtyři kola, zrychlení 0-100 km/h trvá méně než 3,5 sekundy. Zdaleka nejzajímavějším údajem však je, že se baterie na 80 % kapacity dobije za pouhých 15 minut. Těžko říct, jestli to Porsche do tiskové zprávy napsalo pouze v duchu „je to jenom koncept a slibem neurazíš“, nebo takovou technologii opravdu mají.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Je celý trik opravdu jen v 800voltové nabíječce? Dnešní elektromobily běžně používají maximálně 400 V. Pro garáž a noční stání, kdy nabíjení nechvátá, je připraveno také indukční bezkontaktní nabíjení.

Témata článku: Technologie, Koncepty

15 komentářů

Nejnovější komentáře

  • skylines 22. 9. 2015 17:14:03
    Udělejme elektromobil poháněný bateriemi a napěchujme ho displayi které...
  • Pavel Stanky 22. 9. 2015 10:49:32
    Kapacita baterii je tak 80-90kWh .. řekně tedy 85kWh. 80% z 85kWh je...
  • Václav Kovařík 21. 9. 2015 20:01:48
    Už vidím, jak to vezu do servisu a oni vůbec netuší, co s tím. :-) Co znám...
Určitě si přečtěte