V Brně pracují na anténách budoucnosti

Co umí taková anténa budoucnosti? Třeba navázat kontakt s kolem jedoucími auty. S brněnským VUT spolupracují i Volkswagen a T-Mobile.

Vysoké technické učení v Brně představilo nové laboratoře Centra senzorických, informačních a komunikačních technologií (SIX), kde výzkumníci pracují například na revolučních anténách pro automobily. Centrum, které se zaklíná mottem „šestý smysl pro komunikační systémy budoucnosti“, se začalo budovat před rokem i díky evropské dotaci necelých 300 milionů korun z operačního programu Věda a vývoj pro inovace.

Klepněte pro větší obrázek
Zbyněk Raida, ředitel výzkumného centra SIX (Sensor, Information and Communication Systems), VUT v Brně
(obr.: České televize)

„V současnosti se centrum SIX nachází v přechodném období. Na jednu stranu intenzivně pracujeme na dokončení jeho výzkumné infrastruktury, na druhou stranu začínáme tuto infrastrukturu využívat k vlastnímu výzkumu. Příkladem stávajících aktivit může být výzkum komunikačních systémů pro automobily,“ připomíná ředitel centra SIX Zbyněk Raida oblast, na které centrum pracuje ve spolupráci s firmou Volkswagen už teď, než dojde k plnému spuštění provozu centra v lednu příštího roku.

Takové antény budoucnosti představují například technologie, které umožní zkoumat okolí automobilu a zajistí aktivní komunikaci mezi nejbližšími účastníky provozu. Kromě toho, že by se takhle zvýšila bezpečnost provozu, přinesou systémy lepší komunikaci s družicemi pro navigace i zlepšení signálu pro mobilní telefony a lokální počítačovou síť uvnitř vozu. V ideálním případě pak musejí být integrovány do karoserie automobilu, aby byly na první pohled neviditelné.

Klepněte pro větší obrázek 
Tématu se věnuje i nedávná reportáž pořadu České televize Události v regionech

„Anténní systémy jsme numericky modelovali ve speciálních počítačových programech, abychom zjistili jejich technické parametry. U systémů, které výzkumní pracovníci VW označili za perspektivní, jsme vyrobili funkční vzorky. Tyto testovací antény byly namontovány na střechy různých automobilů, aby byl ověřen vliv reálných podmínek na jejich vlastnosti,“ upřesnil Raida s tím, že termín nasazení vyvinutých antén do reálného provozu je dán především dohodou výrobců na jednotném systému komunikace mezi automobily.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Vektorový obvodový analyzátor Rohde & Schwarz a bezodrazová komora (místnost pro měření směrové charakteristiky antén) výzkumného centra SIX (foto: SIX)

Na brněnském VUT budují centrum SIX ústavy radioelektroniky, telekomunikací, mikroelektroniky a ústav fyziky Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií. Všechny čtyři realizují ročně výzkumné projekty za více než 100 milionů korun. Rozčleněny jsou do oblastí mikrovlnné technologie, bezdrátové technologie, konvergované systémy, multimediální systémy a senzorické systémy. Kromě automobilového průmyslu se zaměřují i na projektech optické komunikace, digitální televize, nebo třeba analýzu nahrávek a řeči. Kromě Volkswagenu spolupracují s téměř padesáti firmami, kam se počítá i TESLA holding nebo T-Mobile.

Témata článku: Technologie

Určitě si přečtěte

Zrůdičky, podivnosti a jiné mobily, které se úplně nepovedly

Zrůdičky, podivnosti a jiné mobily, které se úplně nepovedly

** Jsou to exoti, kterým není rovno. Byla to hodně pestrá doba… ** Někdy chtěl designér šokovat, jindy prostě neměl talent ** Vzpomněli jste si na zrůdu, která ve sbírce chybí? Pište do diskuze

24.  2.  2017 | Kůžel Filip, Miksa Martin | 49

Honor V9: Atraktivní barvy, skvělý design a masivní baterie

Honor V9: Atraktivní barvy, skvělý design a masivní baterie

** Je osazen duální fotoaparátem ** Ukrývá stejný procesor, který využívá i Huawei Mate 9 ** Na evropském trhu by se měl prodávat jako Honor 8 Pro

23.  2.  2017 | Měchura Milan | 11

Baterie, která vydrží 400× déle! Vznikla náhodou, říkají vědci

Baterie, která vydrží 400× déle! Vznikla náhodou, říkají vědci

** Zlaté nanodrátky potažené oxidem manganičitým a gelový elektrolyt ** Zatím to berme pouze jako příslib do budoucnosti ** Výroba je složitá a neskutečně drahá

13.  2.  2017 | Kůžel Filip | 23