Vědci nasimulovali vznik galaxií. Ze studie vytvořili aplikaci pro iOS

Výzkumníci z univerzit v nizozemském Leidenu a britském Durhamu vytvořili jednu z nejrealističtějších simulací vzniku a pohybu galaxií. Simulace by měla astronomům pomoci ve zkoumání procesů, které nastaly po velkém třesku a které galaxie zformovaly až do podoby, v jaké je známe nyní.

Galaxie. Ilustrační foto NASA.

To, že se týmu kolem profesora Joopa Schayeho podařilo něco výjimečného, nasvědčil i fakt, že jimi vytvořené galaxie vykazují velmi podobné tvary, vzdálenosti, stáří i hmotnosti, jako ty reálné. „Jde o začátek nové éry ve výpočetní kosmologii,“ nechal se slyšet spoluautor projektu EAGLE (Evolution and Assembly of GaLaxies and their Environments) Rob Crain.

Výsledku vědci dosáhli významnějším započítáním takzvaných mezihvězdných větrů, pozůstatků po výbuchu galaktického jádra či supernov. S touto veličinou doposud žádný z kosmologických výpočetních modelů nepracoval, respektive ne s takovou intenzitou větrů, jako zmíněný model Institutu výpočetní kosmologie v Durhamu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ukázka aplikace Cosmic Universe.

Aby výzkumníci svůj úspěch patřičně oslavili, vytvořili také jednoduchou aplikaci pro iOS, aby se galaxiemi mohli kochat i amatérští astronomové. Výsledky celé studie by měly být publikovány v lednovém vydání časopisu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Témata článku: Mobilní aplikace, iPhone, Studie

Jako ze špionážního filmu: WikiLeaks odhaluje nástroje, kterými CIA nabourala iPhony

** iPhone není tak „neprůstřelný“, jak se myslelo ** Zranitelnost se týkala modelu 3G, iPhonem 3GS už měl záplatu ** WikiLeaks popisuje, jak se CIA dostávala do MacBooků přes konektor

Včera | Kůžel Filip

Prasopes, nebo revoluce? Tenhle kryt iPhonu přidá Android!

** Projekt na Kickstarteru zvedl ze židle iPhonisty i fandy Androidu ** Esti Eye je smartphone v podobě krytu pro iPhone ** iOhone i Android si uchovají samostatnost, ale umí i spolupracovat