Vědci nasimulovali vznik galaxií. Ze studie vytvořili aplikaci pro iOS

Výzkumníci z univerzit v nizozemském Leidenu a britském Durhamu vytvořili jednu z nejrealističtějších simulací vzniku a pohybu galaxií. Simulace by měla astronomům pomoci ve zkoumání procesů, které nastaly po velkém třesku a které galaxie zformovaly až do podoby, v jaké je známe nyní.

Galaxie. Ilustrační foto NASA.

To, že se týmu kolem profesora Joopa Schayeho podařilo něco výjimečného, nasvědčil i fakt, že jimi vytvořené galaxie vykazují velmi podobné tvary, vzdálenosti, stáří i hmotnosti, jako ty reálné. „Jde o začátek nové éry ve výpočetní kosmologii,“ nechal se slyšet spoluautor projektu EAGLE (Evolution and Assembly of GaLaxies and their Environments) Rob Crain.

Výsledku vědci dosáhli významnějším započítáním takzvaných mezihvězdných větrů, pozůstatků po výbuchu galaktického jádra či supernov. S touto veličinou doposud žádný z kosmologických výpočetních modelů nepracoval, respektive ne s takovou intenzitou větrů, jako zmíněný model Institutu výpočetní kosmologie v Durhamu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ukázka aplikace Cosmic Universe.

Aby výzkumníci svůj úspěch patřičně oslavili, vytvořili také jednoduchou aplikaci pro iOS, aby se galaxiemi mohli kochat i amatérští astronomové. Výsledky celé studie by měly být publikovány v lednovém vydání časopisu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Témata článku: Mobilní aplikace, iPhone, Studie

Tenhle trik od Googlu vykouzlí úžasné noční fotky. Srovnejte je s normální zrnitou mazanicí

** Postavit mobil na stativ a fotit „na dlouhý čas“ umí kde kdo. ** Google Labs jdou dál. Takových snímků pořídí 64. ** Algoritmy z nich pak vykouzlí neuvěřitelnou podívanou.

Včera | Kůžel Filip | 29

Socratic: Tahle appka zvládne matematiku za vás

23.  4.  2017 | Miksa Martin | 3

Cukrovka je výzvou pro technologické společnosti, bojovat proti ní chce i Apple

** Cukrovka, je chronické onemocnění, které trápí stále více lidí. ** Cílem léčby je snaha o plnohodnotný život pacienta. ** Apple pracuje na vlastním řešení pro diabetiky.

22.  4.  2017 | E15.cz , Tomeš Michal | 2