Viceprezident Nokie: Asha od „hloupého“ k „chytrému“

Ne každý den si můžete popovídat s viceprezidentem Nokie. V rozhovoru se Seppo Aaltonenem balancujeme mezi řadou Nokia Asha a smartphony stejné značky.

Seppo Aaltonen je výkonný viceprezident společnosti Nokia, přímo se tak podílí na chodu firmy. Na starosti má strategické plánování divize mobilních telefonů. Mobilních telefonů v původním smyslu toho výrazu, tedy nikoliv smartphonů (o ty se stará viceprezidentka Jo Harlow), ale spíše řadu Asha a spol. Právě tam směřovaly naše otázky, smartphonům jsme se ale nevyhnuli…

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Seppo Aaltonen vystudoval Helsinskou univerzitu technologie

Filip Kůžel: Řada telefonů Nokia Asha začínala jako „featurephone“, nyní ji však GFK klasifikuje jako „chytrý telefon“. V jakém okamžiku se z Ashy stal smartphone? A jaký je teď vlastně rozdíl mezi chytrým a „hloupým“ telefonem?

Seppo Aaltonen: GFK klasifikuje telefony podle chování uživatelů, proto byla řada Asha Touch přesunuta do chytrých telefonů. Uživatelé preferují telefony s dotykovými displeji, na kterých mohou surfovat na internetu, stahovat aplikace nebo používat pokročilého e-mailového klienta, jako je například Mail for Exchange. Vývojáři navyšují počty aplikací, které jsou pro tyto telefony určené, takže se stírají rozdíly mezi chováním uživatelů na těchto telefonech a na chytrých telefonech. A právě chování uživatelů je pro GFK při klasifikaci rozhodující.

FK: Asha je tedy chytrý telefon. Co to znamená pro Nokii?

SA: Pokud se na to podíváte okem obchodníka, zjistíte, že je to především skvělá příležitost. Při pohledu na globální trh s mobilními telefony zjistíte, že chytré telefony s cenovkou pod 100 dolarů (kam telefony řady Asha spadají) jsou zbožím s rapidně rostoucí poptávkou, je to tedy skvělá příležitost pro tyto low-endové chytré telefony. Asha má ohromnou obchodní příležitost nejen na současném trhu, ale také na trhu v roce 2015, kdy se předpokládá objem prodejů v tomto segmentu ve výši 28 miliard dolarů.

FK: Co telefony Asha a Nokia Mapy? Je zde něco nového díky značce Here, která byla nedávno představena?

SA: Lokalizační služby se pro nás stávají důležitou obchodní bází a nemůžou tedy chybět ani v telefonech Asha. Pokud si vezmete do ruky naposled představené telefony Asha, objevíte například aplikaci Nearby, pomocí níž jednoduše vyhledáte restaurace nebo zajímavá místa ve svém okolí, což je velká výhoda našich telefonů. Samozřejmě nechybí ani běžné mapy. Lokalizační služby jsou tedy plnou součástí telefonů z řady Asha.

FK: Jaký je rozdíl mezi lokalizačními službami na telefonech Asha a na telefonech s Windows Phone?

SA: Windows Phone jsou telefony s vyšší cenou, takže i s lepším hardwarem a lepším softwarem. Co to znamená? V telefonech Asha sice máte skvělé mapy, ale chybí zde například GPS čip, což je limitující pro pěší nebo automobilovou navigaci. Zkrátka platí „zaplať víc, dostaneš víc“.

FK: Když už jsme u těch cen, nemáte strach, že dražší telefony Asha budou kanibalizovat nejlevnější Lumie?

SA: Ne, toho se nebojíme, obě řady telefonů mají růstový potenciál. Telefony jsou v jiných segmentech a díky tomu oslovují odlišnou skupinu zákazníků. Asha jsou telefony s cenovkou do 99 dolarů a Lumie začínají s cenou o stupeň výš. Telefony Asha staví na jiné uživatelské základně, jsou určeny pro ty, kteří mají specifické požadavky na telefon (klávesnice, dualSIM), ale také třeba pro zákazníky, kteří nemají neomezený datový tarif a platí za přenášená data. Náš prohlížeč dokáže zkomprimovat přenášená data a tím lze datový tok snížit až o 90 %.

FK: Mluvíte o telefonu od Nokie za 99 dolarů, ale za tuto cenu je možné koupit i nejlevnější telefony se systémem Android. Jaké jsou výhody Ashy? Proč by si měl zákazník raději koupit telefon z řady Asha, než levný Android?

SA: Na low-endovém trhu dnes vidíte velké množství telefonů s Androidem. Praxe ale ukazuje, že Asha je v této kategorii velmi konkurenceschopná. Pokud se podíváte na poslední čísla o prodejích pocházející od GFK, zjistíte, že Nokia Asha 305 je nejlépe prodávaným chytrým telefonem na trzích v Číně, Indii, Pákistánu nebo Egyptě. Zákazníci mají o tento telefon skutečný zájem. Proč tomu tak je? Vidím čtyři hlavní důvody. Prvním je líbivý design – telefony jsou dostupné v mnoha barevných variantách a s kvalitním provedením. Druhým důvodem je výdrž baterie. Nokia Asha vydrží extrémně dlouho, což zákazníci ocení. Třetím důvodem jsou „chytré“ služby, které Asha nabízí, jako je třeba zmíněná komprese dat. Čtvrtým důvodem je uživatelské prostředí, které je velmi jednoduché a kladně přijímané. To jsou čtyři hlavní důvody, proč raději sáhnout po telefonech Asha.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
To abyste věděli, o kterém telefonu je řeč: Nokia Asha 305

FK: Minulý měsíc u nás v České republice skončil prodej oblíbeného telefonu Nokia E52. Jaký telefon byste doporučil jako jeho nástupce?

SA: Předně musím říct, že je úžasné vidět, jak oblíbeným telefonem byla Nokia E52 v České republice. Skvělým nástupcem může být například Nokia Asha 302 se stylovým designem a prémiovými materiály. Je to telefon, který můžu doporučit.

FK: Děkuji za váš čas na rozhovor a za odpovědi. Je ještě něco, co byste chtěl vzkázat mobilmaniakům, čtenářům a fanouškům Nokie v České republice?

SA: Především musím zmínit skvělý ohlas a širokou základnu věrných fanoušků v České republice, jsem velmi rád, že jsem je mohl touto cestou oslovit, za což vám děkuji. A vzkaz? Běžte a vyzkoušejte novou řadu chytrých telefonů Nokia Asha – nebudete zklamaní.

Diskuze (48) Další článek: Intel: do smartphonů a tabletů míří procesor s 48 jádry

Témata článku: Nokia, , Nokia Asha 302, Nokia Asha 305, Nokia E52, Druhý důvod, Lokalizační služba, Vice, Kvalitní provedení, Skvělá příležitost, Skutečný zájem, Řada telefonů, Růstový potenciál, Asha, Oblíbený telefon, Stylový design, Velká výhoda, Výkonný viceprezident, Pákistán, Chytré