Vodafone: Češi jsou v otázce „big data“ skeptičtí

Češi jsou v otázce „big data“ skeptičtí – bojí se o své osobní údaje a nedůvěřují státu. Důvěru dávají zdravotnickým organizacím a populárním značkám.

Vodafone Institut pro výzkum společnosti a komunikace zveřejnil výsledky rozsáhlého průzkumu v oblasti získávání a využívání rozsáhlých objemů dat („big data“) v souvislosti s ochranou soukromí uživatelů na internetu. Češi jsou podle výzkumů nedůvěřiví, zejména ve vztahu ke státnímu aparátu, a naopak přikládají velkou váhu dobrému jménu slavných značek.

Vodafone Institut pro výzkum společnosti a komunikace (Vodafone Institute for Society and Communications) zjistil, že evropští uživatelé internetu pochybují o přínosu zpracování „big data“ pro společnost i uživatele samotné. Hlavním zdrojem skepse je nedostatek informací o nakládání s citlivými údaji a omezená možnost jednotlivců o zpracování dat spolurozhodovat.

V rámci výzkumu, který v září pro Vodafone Institut provedla společnost TNS v osmi evropských zemích včetně České republiky, odpovědělo pouze 32 procent respondentů, že „big data“ přinášejí pozitivní efekty. Polovina dotázaných naopak uvedla, že negativa spojená se zpracováním velkého objemu osobních dat převažují, a 17 procent respondentů nemá v této otázce jasno. V České republice byly odpovědi podobné – 31 procent dotázaných vidí potenciální přínosy, ale 55 procent je přesvědčených, že nevýhody převažují.

Češi jsou ve srovnání s evropským průměrem a zejména s Iry a Brity méně informovaní o tom, kdo a jakým způsobem s jejich osobními daty nakládá. Stejně jako ostatní Evropané jsou pak Češi nejcitlivější na prodej osobních dat třetím osobám – to by mělo být zakázané podle 73 procent respondentů z ČR.

Hlavní výsledky průzkumu:

  • 10 procent Čechů ví, kdo a kde uchovává jejich osobní údaje, zatímco evropský průměr je dvojnásobný;
  • 30 procent Čechů věří, že státní orgány respektují jejich soukromí – nejméně ze všech osmi sledovaných zemí;
  • 24 procent Čechů věří, že firmy respektují jejich soukromí, evropský průměr je 26 procent;
  • 61 procent Čechů by raději platilo za online služby, než aby umožnilo komerční využití svých osobních údajů – evropský průměr je 55 procent;
  • 11 procent Čechů získává informace o zpracování dat čtením právních upozornění a podmínek online služeb.

Uživatelé z České republiky se ve většině odpovědí příliš neodlišují od evropského průměru, ale v oblasti důvěry podle typu organizace, která data zpracovává, vykázali respondenti z České republiky zásadní odchylku: Hodně věří známým značkám.

K získání důvěry při zpracování dat stačí 57 procentům Čechů silná značka organizace. To je téměř dvojnásobek evropského průměru. Nejskeptičtější vůči síle značky jsou uživatelé v Holandsku (22 procent) a v Německu (24 procent). 

Češi také při zpracování dat výrazně více věří zdravotnickým organizacím, pojišťovnám, bankám i svým zaměstnavatelům. Například 73 procent respondentů z ČR by dalo své zdravotní údaje k dispozici pro statistické analýzy a výzkum v anonymizované podobě. Evropský průměr je přitom 61 procent a stejný souhlas by udělilo pouze 42 procent dotázaných v Německu.

Celá polovina Čechů také věří, že s jejich daty správně zachází zaměstnavatel. V evropském průměru má ale stejný názor jen 36 procent respondentů a pouze 28 procent Francouzů a Italů.

Z výsledků je také patrné, že uživatelé jsou ochotnější sdílet své osobní údaje, když je zřejmé, jaký z toho budou mít přínos:

  • 59 procent respondentů z ČR by zpřístupnilo svá identifikovatelná zdravotní data, pokud by to pomohlo s léčbou onemocnění;
  • 71 procent Čechů uznává přínosy chytrých termostatů, protože pomáhají chránit přírodní zdroje díky nižší spotřebě;
  • 64 procent respondentů z ČR by umožnilo výrobcům navigací přístup k datům potřebným pro zajištění personalizovaného dopravního zpravodajství a navigace.

Větší ochotu uživatelů ke sdílení osobních údajů za účelem zpracování může podle respondentů výzkumu zajistit zejména lepší komunikace poskytovatelů služeb a zpracovatelů dat. Ti by se měli vyhnout komplikovaným smluvním podmínkám psaným malým písmem, měli by zveřejnit informace o tom, kde se data ukládají a zpracovávají, a měli by umožnit nastavení ochrany soukromí v rámci nabízené služby.

Plný text výzkumné zprávy včetně výsledků za jednotlivé země najdete na http://www.vodafone-institut.de/researcharticle/transperency-and-user-control-critical-to-success-of-big-data/.

Vodafone Institut pro výzkum společnosti a komunikace a Data-Pop Alliance pořádají k tomuto tématu diskusi “Big Data: Key to the Future or the End of Privacy”, která se koná 25. ledna 2016 v Bruselu. Více informací na http://www.vodafone-institut.de/event/big-data-key-to-the-future-or-the-end-of-privacy/.

Více informací o Vodafone institutu najdete na stránkách http://www.vodafone-institut.de/

Témata článku: Tiskové zprávy