Vodafone požádal ÚOHS o prošetření CETIN ve věci zneužívání dominantního postavení na trhu DSL

Vodafone Czech Republic (Vodafone) odeslal Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže podnět k prošetření společnosti Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) ve věci zneužívání dominantního postavení na trhu pevného vysokorychlostního internetu. CETIN pokračuje v poškozování hospodářské soutěže, brání inovacím a omezuje výběr pro zákazníky stejně, jako to činila společnost O2 Czech Republic (O2) před svým rozdělením v červnu 2015.

Ve stížnosti se uvádí, že CETIN svou novou velkoobchodní nabídkou pevného připojení k internetu pomocí technologie DSL porušuje principy hospodářské soutěže a jako dominant (a bývalý monopol) stále diskriminuje alternativní operátory na tomto trhu.

CETIN zvýšil ceny oproti původní velkoobchodní nabídce DSL, čímž dále zabraňuje vstupu nových konkurentů na trh a současným konkurentům brání v získávání nových zákazníků. Podmínky nastavené v nové velkoobchodní nabídce společnosti CETIN jsou tak výhodné pouze pro hráče s velmi širokou zákaznickou bází, tedy především pro vlastnicky propojenou společnost O2. Stále tak dochází k omezení volby na straně zákazníků a zpomalení rozvoje vysokorychlostního internetu v České republice.

„Vodafone o nových podmínkách se společností CETIN aktivně jednal a stále jedná. Obrátili jsme se také na Český telekomunikační úřad, který má za úkol podporovat rozvoj hospodářské soutěže v telekomunikacích,“ uvedl Balesh Sharma, generální ředitel společnosti Vodafone Czech Republic, a dodal: „Vzhledem k tomu, že CETIN je dominantním poskytovatelem pevného internetového připojení, ČTÚ by v této věci měl uplatnit cenovou regulaci a zajistit tak rovný přístup ke službě.“   

CETIN začal nově požadovat 1258,- Kč včetně DPH za zřízení každé DSL přípojky a zdražil i některé další služby. Toto protisoutěžní jednání si CETIN mohl dovolit díky neúčinné regulaci na českém trhu pevného připojení k internetu. Velkoobchodní nabídka DSL společnosti CETIN neumožňuje ostatním operátorům (kromě sesterské společnosti O2) ziskové podnikání. Výše uvedené zdražení velkoobchodních služeb je Vodafone nucen promítnout do svých koncových cen a proto od 15. 2. 2016 zavádí aktivační poplatek na službu DSL pro nové zákazníky.

Vodafone již vůči společnosti O2 (ještě před oddělením společnosti CETIN) uplatnil náhradu škody ve výši 385 milionů Kč vzniklou v důsledku dosavadního zneužívání dominantního postavení na trhu DSL. Pokud však společnost CETIN bude i nadále své dominantní postavení zneužívat, Vodafone je připraven se opět bránit soudní cestou. 

Témata článku: Tiskové zprávy