Američtí operátoři sledují, jaké weby navštěvují jejich zákazníci

Američtí operátoři sledují, jaké weby navštěvují jejich zákazníci

Do kritického hledáčku se dostali američtí mobilní operátoři Verizon a AT&T. Jak shrnuje například The Verge, Verizon už druhým rokem provozuje systém pro sledování navštívených webů u svých zákazníků a AT&T podobný systém nyní testuje. Proč to dělají? Kvůli cílení reklamy.

Funguje to podobně jako cookies v prohlížeči, jen to uživatel nemá nijak pod kontrolou. Sledují se navštívené weby a z výsledku se pak skládá statistika, která umožní lepší cílení v rámci webového reklamního sytému, do kterého je operátor zapojen. Že něco takového dělá Google nebo Facebook, to tak nějak dává smysl – vychází to z podstaty služby, která je k dispozici zdarma. Za oplátku je uživatelům servírovaná cílená reklama a uživatel o tom ví. Díky evropské reguli se navíc vždy dozví, zda web hodlá využívat cookies.

Jenomže u amerických operátorských hříšníků to je jiná – neposkytují služby zdarma výměnou za nabízení reklamy, jedná se o platící zákazníky, kteří o sledování nemají tušení. Verizon se brání, že statistiky jsou striktně anonymní a nespojovány s konkrétními uživateli, že slouží pro interní analytické systémy a nejsou poskytovány třetím stranám. Výsledkem je pouze lépe zacílená mobilní reklama, z čehož má teoreticky profitovat i samotný uživatel.

Tyto první případy však ukazují trochu nebezpečnou cestu. Konzumace webového obsahu se přesunuje na mobilní zařízení. Mobilním operátorům přitom už dávno skončila tučná období příjmů z telefonních hovorů a SMS, převažují flaty a poptávka po rychlém mobilním internetovém připojení. S tím souvisí nutnost stále rychleji modernizovat a posilovat sítě, čímž se ze zisků opět ukrajuje. Hledají proto nové zdroje a trackování pro reklamní účely se zdá být velmi lukrativním.

Ke sledování webů lze snadno doplnit přesné sledování polohy, dobu využívání mobilního zařízení, spouštěné aplikace… To vše se přitom může odehrávat na pozadí, aniž by to uživatel mohl ovlivnit. Vzhledem ke zpřísňujícím se podmínkám nakládání s privátními údaji je ale možné, že rozjetý trend zabrzdí byrokratické nařízení. 

Témata článku: Operátoři, Bezpečnost, Kauzy, Cílená reklama, Web, Zákaz, Zákazníci, Reklamní účel

Určitě si přečtěte

ÚOHS naznal, že se operátoři nedomlouvají. Zpráva budí rozpaky

ÚOHS naznal, že se operátoři nedomlouvají. Zpráva budí rozpaky

** Úřad, který má potírat nekalou soutěž, hledal opatrně a nic nenašel ** Závěr: operátoři v minulosti měli stejné ceny, ale kartel to nebyl ** Čtyři strany opatrné úředničiny překládáme do srozumitelného jazyka

16.  11.  2017 | Pospíšil Aleš | 41

Síťoví a virtuální operátoři na ostří nože. Obhájí si ČTÚ regulaci trhu?

Síťoví a virtuální operátoři na ostří nože. Obhájí si ČTÚ regulaci trhu?

** ČTÚ naznal, že na trhu je něco shnilého, síťoví operátoři ale nesouhlasí ** Naopak virtuálové tvrdí, že stav je ještě mnohem horší ** Pozadí telco byznysu v ČR není tak líbivé, jako reklamy v televizi

14.  11.  2017 | Pospíšil Aleš | 26