Apple se pere s evropskou legislativou. Zatím mu chybí nástroj na odstranění obsahu ze zrušeného nákupu. Vítězí tak uživatel bez morálních zábran.
Apple začal před několika dny v zemích Evropské unie nabízet možnost vrácení peněz za obsah nakoupený přes jeho online služby iTunes, App Store a iBooks. O zrušení nákupu a vrácení peněz lze požádat do 14 dnů od koupě. Na novinku upozornil portál 9to5Mac.
Změna je pravděpodobně následkem nové směrnice EU o právech spotřebitelů. Podle ní se na jakékoliv zboží nebo službu zakoupenou v rámci Evropského hospodářského prostoru vztahuje možnost vrácení zboží nebo zrušení služby bez udání důvodu. Zákazník má v takovém případě nárok na vrácení plné částky.
Zakoupené aplikace a obsah lze zobrazit přes nastavení účtu v iTunes.
I když je směrnice platná už od června, Apple zavedl změny až těsně před koncem roku 2014. Pro srovnání, Google Play Store v dokumentaci o vrácení peněz do 14 dní neříká nic. Už déle však vrací peníze za aplikace do dvou hodin od zakoupení.
Vstřícnější než je nutné
Zdánlivě absurdní nařízení EU dává větší smysl po nahlédnutí do samotné směrnice: 2011/83/EU. Bod 12.2 mimo jiné uvádí, že „spotřebitel ztrácí právo na odstoupení od smlouvy, jakmile plnění smlouvy začalo s jeho souhlasem a vědomím ztráty tohoto práva, jako například při zahájení stahování nebo streamování video- nebo audio-souboru.“
Směrnice dále uvádí: „Pokud obchodník poskytne webový odkaz na spuštění streamování nebo stahování, spotřebitel ztrácí právo na odstoupení od smlouvy po aktivaci tohoto odkazu.“
Apple tedy aplikoval ještě přísnější pravidla, než mu EU nařizuje. Je ale možné, že jde o dočasné opatření, které může být kdykoliv zrušeno. Portál 9to5Mac oslovil společnost Apple, aby k věci zaujala stanovisko, ale jak je jejím zvykem, záležitost nekomentovala.
Snadno zneužitelné
Možné zneužití, i když v mezích zákona, je zjevné. Kalifornská firma v současnosti nemá systém, jakým by aplikace či obsah, jehož nákup byl zrušen, ze zařízení odstranila nebo jej jinak znefunkčnila.
To v praxi znamená, že uživatel s účtem Apple ID registrovaným pro některou ze zemí Evropské unie, může koupit jakoukoliv aplikaci, stáhnout si ji a vzápětí požádat o zrušení nákupu. Apple mu vrátí peníze, ale jemu nic nebrání, aby ji používal dál.
Stránka Apple před zrušením nákupu informuje, že je tak možné učinit do 14 dnů od koupě.
Vlastnictví aplikace se vymaže z historie nákupů, a tak v případě nechtěného vymazání ji nebude možné znovu stáhnout. Také nebudou fungovat aktualizace, ale uživateli (zatím) nic nebrání, aby ji vymazal, znovu zakoupil a opět požádal o vrácení peněz.
Pokud by se podobné zneužití rozšířilo a Apple by proti němu nezakročil, mohlo by to představovat značné ztráty zejména pro výrobce her a distributorů multimediálního obsahu. Zejména kratší hry a filmy často žádné aktualizace nepotřebují a po 14 dnech mohou být nepotřebné.
Vyzkoušeli jsme to
V redakci jsme celý proces vyzkoušeli na modelové aplikaci se slovenským účtem Apple ID. Cena widgetu Just Calendar je 1,99 eura.
Zakoupený obsah lze zobrazit přes položku Nastavení v iTunes a vybrat možnost „Nahlásit problém“. iTunes následně přesměruje uživatele na internetovou stránku Apple s několika volbami včetně možnosti „Chci zrušit tento nákup“.
Na vrácení peněz je třeba vybrat možnost „Chci zrušit tento nákup“.
Aplikace je nadále funkční, ale...
Hranice nalezena
„Dobročinnost“ Applu přece jen má hranice. Pokud budete o vracení peněz žádat příliš často, o možnost vrácení přijdete. iDownloadBlog popisuje případ uživatele, který nakoupil tucet aplikací a u každé žádal o vrácení peněz. Utratil zhruba 40 dolarů, zpět dostal 25 dolarů a při každém dalším nákupu systém zobrazil upozornění, že nákupem další aplikace ztrácí právo na uplatnění vrácení v 14-denní lhůtě. Následně mohl nákup potvrdit, nebo jej zrušit. Totéž se od té doby zobrazuje při každém dalším nákupu.
Když to s využíváním evropského práva přeženete (obr.: iDownloadBlog)