Závěr roku 2017 přinesl zajímavý obrat na trhu smartphonů, ale ani v oblasti tabletů nejsou úplně stojaté vody. Stále platí, že tabletový trh klesá (nyní už třináctý kvartál v řadě) a že tržní jedničkou zůstává Apple, kterému se navzdory celkovému poklesu daří růst.
Celkově se podle propočtů agentury IDC v období říjen až prosinec distribuovalo 49,6 milionu tabletů, což je o 8 % méně než před rokem. Z toho 43,1 milionu bylo tabletů klasické jednoduché konstrukce a pouze 6,5 milionu bylo tabletů s odnímatelnou klávesnicí, které některé jiné agentury řadí ke konvertibilním laptopům. Tato subkategorie je mezi tablety rostoucí.
Tab 1. Top 5 výrobců tabletů podle počtu distribuovaných kusů v 4Q 2017:
Výrobce
|
4Q17 Distribuce
(mil. ks)
|
4Q17 Tržní podíl
|
4Q16 Unit Distribuce
(mil. ks)
|
4Q16 Tržní podíl
|
Meziroční změna (4Q17-4Q16)
|
1. Apple
|
13.2
|
26.6%
|
13.1
|
24.3%
|
0.6%
|
2. Amazon
|
7.7
|
15.6%
|
5.2
|
9.6%
|
50.3%
|
3. Samsung
|
7.0
|
14.1%
|
8.0
|
14.9%
|
-13.0%
|
4. Huawei
|
3.5
|
7.1%
|
3.2
|
5.9%
|
11.9%
|
5. Lenovo
|
3.1
|
6.2%
|
3.5
|
6.6%
|
-13.1%
|
Ostatní
|
15.1
|
30.4%
|
20.8
|
38.7%
|
-27.7%
|
Celkem
|
49.6
|
100.0%
|
53.8
|
100.0%
|
-7.9%
|
Zdroj: IDC Worldwide Quarterly PCD Tracker, 5. února 2018
|
Applu se vyplatila sázka na levnější iPad (2017), který zaznamenal úspěch u individuálních spotřebitelů, kdežto zařízení z rodiny iPad Pro mířila spíše do firemního segmentu nebo do škol. Díky tomu si Apple udržel první místo a i přes celkový pokles trhu se mu dokonce podařilo mírně růst.
Amazon se vyšvihl na druhé místo díky svým levným tabletům hojně prodávaným ve slevových akcí v předvánoční sezóně ve Spojených státech. Pomáhá také hlasová asistentka Alexa, díky které si tablet zákazníci pořizují jako ovládací panel pro řízení chytré domácnosti.
Tab 2. Top 5 výrobců tabletů podle počtu distribuovaných kusů v 2017:
Výrobce
|
2017 Distribuce
(mil. ks)
|
2017 Tržní podíl
|
2016 Distribuce
(mil. ks)
|
2016 Tržní podíl
|
Meziroční změna (2017-2016)
|
1. Apple
|
43.8
|
26.8%
|
42.6
|
24.3%
|
3.0%
|
2. Samsung
|
24.9
|
15.2%
|
26.6
|
15.2%
|
-6.4%
|
3. Amazon
|
16.7
|
10.2%
|
12.1
|
6.9%
|
38.0%
|
4. Huawei
|
12.5
|
7.7%
|
9.8
|
5.6%
|
28.0%
|
4. Lenovo
|
10.3
|
6.3%
|
11.0
|
6.3%
|
-6.3%
|
Ostatní
|
55.3
|
33.8%
|
72.8
|
41.7%
|
-24.1%
|
Celkem
|
163.5
|
100.0%
|
174.9
|
100.0%
|
-6.5%
|
Zdroj: IDC Worldwide Quarterly PCD Tracker, 5. února 2018
|
Naopak nepříliš úspěšné čtvrtletí zaznamenal Samsung, jemuž sice rostly prodeje dražších tabletů s odnímatelnou klávesnicí, ale klesly distribuce základních modelů Galaxy Tab A a E ve prospěch levnějších čínských značek. Analytici firmě doporučují podobně jako u smartphonů soustředit se pouze na dražší a technologicky vyspělé modely.
Huawei si opět lehkým posílením upevnilo pozici v první pětce, když k jeho typickému tabletu patří zařízení střední třídy s konektivitou na operátorské sítě. Do první pětky se ještě vešlo Lenovo, které v minulém roce optimalizovalo nabídku tabletů a zpřehlednilo jejich značení.
Poradíme, jak vybrat správný tablet: