Akutalizováno: Bouřka působí našim operátorům další problémy

Po včerejším výpadku sítě Oskar napáchala dnešní bouřka škody také v síti T-Mobile, lokální problémy se objevily také v síti Eurotel a byly zaznamenány výpadky také v síti Oskar.

Vzhledem k tomu, že bouřky nad naším územím působí poměrně rozsáhlé technické problémy, které se projevují nejen u mobilních sítí, tak mohou mít lokální či větší výpadky signálu hned několik příčin:

  • Vypadne napájení a dotyčná BTS nemá záložní zdroj energie, nemá ho po předchozím výpadku dobitý a nebo se již vybila baterie - v takovémto případě začne síť fungovat ihned po obnovení dodávky elektrické energie.
  • Byl poškozen mikrovlnný či kabelový spoj mezi BTS a BSC - v takovémto případě se čeká na restart či nahrazení radiového systému či opravu kabelu. Chyba se ihned objeví v NMC daného operátora a do dvou až čtyř hodin by měla být opravena. Může se ale stát, že je spoj pronajatý a pak doba opravy na vůli daného operátora již příliš nezávisí. V tomto případě ale vypadne vždy jedna BTS a je možné že se ji operátor rozhodne dočasně nahradit zvýšením vysílacího výkonu u sousedních BTS.
  • Byl poškozen mikrovlnný či kabelový spoj mezi BSC a MSC - v tomto případě může signál zmizet buď úplně a nebo nezmizí vůbec, ale i tak nebude možné telefon používat. O chybě se opět operátor ihned dozví v NMC a bude se snažit chybu co nejrychleji opravit. Může se ale stát také to, že datový spoj je pronajatý od třetí společnosti a v tomto případě nápravu chyby daný operátor již nemůže příliš ovlivnit.
  • Blesk udeří do antény - to se může poměrně lehce stát, neboť antény většinou bývají na nejvyšších místech v okolí. V tomto případě se může stát, že se daná BTS sama "vzpamatuje," nebo že se poškodí anténa a nebo že celá BTS vyhoří. V každém případě se o chybě dozvědí inženýři v NMC a na dané místo vyšlou technika

Jak jste si mohli přečíst výše, tak v mobilní síti může díky bouřce nastat v podstatě jen několik málo chyb (ve skutečnosti jich je ještě o něco víc), které ve svém důsledku stejně operátor okamžitě zjistí. Jediné, čemu totiž opravdu nikdy nemůže dojít elektrický proud je totiž NMC každého operátora, které je kromě baterií jištěno také vlastním generátorem elektrického proudu (případně i několika najednou). Pokud se ve vaší lokalitě tedy vyskytne nějaká chyba, tak o ni napište do naší diskuse. Volat na infolinku je povětšinou zbytečné, neboť jakákoliv chyba se z 99,9% projeví ihned v NMC, kde se také začne řešit. Do diskuse prosím vždy napište operátora, lokalitu a jak se závada projevuje.

TIP: Pokud chcete vědět, jak asi teď vypadá situace v NMC, pak si přečtěte tento článek. Podrobnosti a vysvětlení, co to znamená BTS, BSC a MSC naleznete zde.

Doplněno:

Je 00:43 a vypadá to, že sítě se pomalu dávají dohromady. Během dopoledne se pokusíme sehnat oficiální stanovisko T-Mobilu k nočnímu výpadku, vzhledem k tomu, že je ale víkend, tak se může stát, že jej přineseme až v pondělí. Podle zatím nepotvrzených informací se problémy T-Mobilu netýkaly jen bezdrátových spojů jako včera u Oskara.

Aktualizováno:

14:22 I přesto, že je víkend, tak se nám právě podařilo sehnat vyjádření T-Mobilu k problémům, které včera v souvisloti s bouřkou nad naším územím nastaly v jeho síti:

"Během včerejší noci došlo k několika lokálním výpadkům naší sítě, které byly způsobeny dačasným přerušením některých mikrovlnných spojů mezi MSC a BSC nebo mezi BSC a BTS. Všechny tyto problémy byly nejpozději do hodiny vyřešeny. Kromě toho ale také došlo k zatím neobjasněnému poškození HLR. Naši technici na odstranění závady neustále pracují a v současné době by se problémy měly týkat pouze několika desítek zákazníků, kteří by měli být připojeni zpět k síti nejpozději během několika hodin.

Společnost RadioMobil se za tyto občasné problémy svým zákazníkům omlouvá."

Témata článku: Operátor, A/B