Američtí operátoři sledují, jaké weby navštěvují jejich zákazníci

Američtí operátoři sledují, jaké weby navštěvují jejich zákazníci

Do kritického hledáčku se dostali američtí mobilní operátoři Verizon a AT&T. Jak shrnuje například The Verge, Verizon už druhým rokem provozuje systém pro sledování navštívených webů u svých zákazníků a AT&T podobný systém nyní testuje. Proč to dělají? Kvůli cílení reklamy.

Funguje to podobně jako cookies v prohlížeči, jen to uživatel nemá nijak pod kontrolou. Sledují se navštívené weby a z výsledku se pak skládá statistika, která umožní lepší cílení v rámci webového reklamního sytému, do kterého je operátor zapojen. Že něco takového dělá Google nebo Facebook, to tak nějak dává smysl – vychází to z podstaty služby, která je k dispozici zdarma. Za oplátku je uživatelům servírovaná cílená reklama a uživatel o tom ví. Díky evropské reguli se navíc vždy dozví, zda web hodlá využívat cookies.

Jenomže u amerických operátorských hříšníků to je jiná – neposkytují služby zdarma výměnou za nabízení reklamy, jedná se o platící zákazníky, kteří o sledování nemají tušení. Verizon se brání, že statistiky jsou striktně anonymní a nespojovány s konkrétními uživateli, že slouží pro interní analytické systémy a nejsou poskytovány třetím stranám. Výsledkem je pouze lépe zacílená mobilní reklama, z čehož má teoreticky profitovat i samotný uživatel.

Tyto první případy však ukazují trochu nebezpečnou cestu. Konzumace webového obsahu se přesunuje na mobilní zařízení. Mobilním operátorům přitom už dávno skončila tučná období příjmů z telefonních hovorů a SMS, převažují flaty a poptávka po rychlém mobilním internetovém připojení. S tím souvisí nutnost stále rychleji modernizovat a posilovat sítě, čímž se ze zisků opět ukrajuje. Hledají proto nové zdroje a trackování pro reklamní účely se zdá být velmi lukrativním.

Ke sledování webů lze snadno doplnit přesné sledování polohy, dobu využívání mobilního zařízení, spouštěné aplikace… To vše se přitom může odehrávat na pozadí, aniž by to uživatel mohl ovlivnit. Vzhledem ke zpřísňujícím se podmínkám nakládání s privátními údaji je ale možné, že rozjetý trend zabrzdí byrokratické nařízení. 

Témata článku: Operátoři, Bezpečnost, Kauzy

5 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Dr.Sid 3. 11. 2014 16:11:53
    Jak muzou statistiky slouzit k personalizaci reklamy bez spojeni s...
  • nespokojený zákazník 3. 11. 2014 8:57:11
    A kdo říká, že tohle nedělají čeští operátoři taky? O2, T-mobile,...
  • yoki 3. 11. 2014 0:25:44
    Mne guuuugl uz dva mesice predhazuje zimni gumy skoro na kazdy strance.......
Určitě si přečtěte

Podívejte se, jak jednoduše jsme obešli čtečku otisků i zabezpečení Androidu

Podívejte se, jak jednoduše jsme obešli čtečku otisků i zabezpečení Androidu

** Zaútočili jsme na Android a během 10 minut jsme jej ovládli ** Nečekejte triky filmových hackerů, tohle zvládne kde kdo ** Jediným pozitivem je, že se útočník nedostane k uloženým datům

15.  6.  2017 | Kůžel Filip, Michlovský Jakub | 77

Jak najít ztracený telefon

Jak najít ztracený telefon

1.  6.  2017 | Kůžel Filip | 41

Letitý spor mezi Applem a Nokií je zažehnán, firmy začnou spolupracovat

Letitý spor mezi Applem a Nokií je zažehnán, firmy začnou spolupracovat

Boj mezi americkým Applem a společností Nokia končí smírem. Obě firmy se domluvily na vzájemné spolupráci při využívání svých patentů . Na webových stránkách o tom informovala společnost Apple.

28.  5.  2017 | E15.cz | 13

Ransomware útočil a připomněl, že máme používat selský rozum

Ransomware útočil a připomněl, že máme používat selský rozum

** Česku se spíše vyhnul ** Ve světě ale napáchal velké škody ** Nejlepší obranou je přitom přirozená ostražitost na webu

20.  5.  2017 | Polesný David, Čížek Jakub | 7

Android bude bezpečnější, stabilnější a úspornější. Věříte tomu?

Android bude bezpečnější, stabilnější a úspornější. Věříte tomu?

** Google cpe umělou inteligenci do dalších a dalších služeb ** Také Android se vyvíjí, i když to nebude tolik vidět ** Pokračují i velké plány s virtuální realitou

20.  5.  2017 | Kůžel Filip, Láska Jan | 38


komerční sdělení

Komerční sdělení