Antibojkot aneb Napravení dobré pověsti podle T-Mobilu
Bojkot bude. Tak rozhodli zákazníci operátora T-Mobile a ten se jim to snaží na poslední chvíli rozmluvit. Nečiní to však přímo pod svou hlavičkou, ale pod jménem soukromé osoby. Pozadí iniciativy Antibojkot je zajímavější než její vlastní obsah.
24.1.2003
Jan Matura
Tisk článku
Pošli emailem
var d=document;
var s=screen,n=navigator,bbh;bbh='&ubl='+n.browserLanguage+'&ucc='+n.cpuClass+'&ucd='+s.colorDepth+'&uce='+n.cookieEnabled+'&udx='+s.deviceXDPI+'&udy='+s.deviceYDPI+'&usl='+n.systemLanguage+'&uje='+n.javaEnabled()+'&uah='+s.availHeight+'&uaw='+s.availWidth+'&ubd='+s.bufferDepth+'&uhe='+s.height+'&ulx='+s.logicalXDPI+'&uly='+s.logicalYDPI+'&use='+s.fontSmoothingEnabled+'&uto='+(new Date()).getTimezoneOffset()+'&uti='+(new Date()).getTime()+'&uui='+s.updateInterval+'&uul='+n.userLanguage+'&uwi='+s.width;
var w=window,iw=0,ih=0;
if(d.body) if(w.innerWidth){iw=w.innerWidth;ih=w.innerHeight;}else{iw=d.body.clientWidth;ih=d.body.clientHeight;}
bbh+='&__INWIDTH='+iw+'&__INHEIGHT='+ih;
var bbcb=(d.bgColor)?d.bgColor.substr(1):'FFFFFF',bbct=(d.fgColor)?d.fgColor.substr(1):'000000',bbcl=(d.linkColor)?d.linkColor.substr(1):'0000FF';
d.write("");
d.write("");
d.write("document.write(\"\");");
d.write("");
d.write("");
d.write("");
document.write("");
T-Mobilu se vstup do nového roku příliš nepovedl. Omezení některých služeb a zdražení jiných se vcelku logicky na veřejnosti s kladným ohlasem nesetkalo. A světlo světa spatřil bojkot služeb T-Mobile, který živelně vyhlásili jeho zákazníci na příští týden. Potud nic nového, o změně nabízených služeb T-Mobilu i o samotném bojkotu jste si mohli přečíst nejenom na stránkách našeho serveru. Nemá cenu polemizovat o samotných změnách v nabídce služeb T-Mobilu a jejich cenách, i o tom jsme psali mnohokrát v minulých dnech a týdnech. Dnes se podrobněji podíváme na jinou aktivitu související s výše uvedeným - ta se objevila tento týden. Jedná se o akci Antibojkot, kterou veřejně propaguje soukromá osoba se jménem Šárka Trávnická. Její mail jistě dostala valná část internetových médií, které se alespoň částečně věnují mobilním komunikacím. Někde informace o Antibojkotu zveřejnili, jinde nikoliv, ale zmínka o této aktivitě proběhla asi každou diskusí na téma T-Mobile a změna služeb a cen.
Pokud jste stránku Antibojkotu navštívili, mohli jste si přečíst pět argumentů autorky proti chystanému bojkotu služeb T-Mobile 28. ledna letošního roku. Autorka se na své stránce chlubí i články o své aktivitě na renomovaných serverech, nechybí tam výpis kladných reakcí na její názory a ani výběr toho „nejlepšího“, co autorce na dané téma do pošty přišlo. Pokud pak s názory slečny či paní Trávnické souhlasíte, můžete se stát signatářem jejího Antibojkotu. Do včerejšího večera tak učinilo 73 lidí, což vskutku není závratné číslo. Není se ani čemu divit, myšlenkové teze antibojkotu jsou sice sepsány velmi kultivovanou formou, ale až příliš zavání servilitou k „postiženému“ operátorovi.
Je jasné, že mnoha uživatelům služeb T-Mobile je změna nabízených služeb a jejich cen ukradená stejně jako samotný bojkot. Lze i pochopit, že někomu se myšlenka chystaného bojkotu příčí natolik, že svůj názor sdělí veřejně. Nejinak tomu je i v mnoha diskusích na našem serveru na toto téma. Ovšem něčí snaha bojovat proti bojkotu natolik, aby si dal práci se speciální webovou stránkou, rozesílal informace o ní do jiných médií, odpovídal na dotazy na tomto serveru a ještě se pouštěl do diskusí na jiných serverech, již překvapuje. V dnešní době, kdy platí "okřídlené", že čas jsou peníze, je taková dobročinná aktivita poněkud zarážející. Autor(ka) webu svou snahou nemůže nic získat, pokud bychom jí tedy věřili, že nemá s žádnou telekomunikační firmou nic společného, jak na svém webu tvrdí.
Jak se nám podařilo zjistit, autorka nelže: opravdu asi nic společného s žádným operátorem nemá, protože se jedná s největší pravděpodobností o postavu imaginární. Zázraky se nedějí, a tak, než aby se čekalo na příchod uvědomělého zákazníka, který by sám od sebe hlásal světu názory blízké postiženému operátorovi, raději se takový zákazník vytvoří na zakázku. Celý web a i akce Antibojkot je totiž snahou T-Mobilu zachránit, co ještě zachránit lze. Podle našich zdrojů je celá akce dílem externí agentury spolupracující s operátorem T-Mobile, samozřejmě provedená s posvěcením samotného operátora. Pro pořádek dodejme, že jsme se samozřejmě na celou kauzu zeptali i na tiskovém oddělení operátora T-Mobile, kde jakoukoliv spojitost s aktivitou Antibojkot popřeli.
Nejsme specialisté na marketing a public relations, nedovolíme si tedy detailně hodnotit kvalitu této iniciativy, ale čistě z laického hlediska se nám příliš povedená nezdá. Nejedná se ani o nic nového pod sluncem, v zahraničí se podobně „anonymně“ prezentují velké společnosti vcelku často, ne vždy se to prozradí, ale většinou se jedná o skrytou podporu reklamních kampaní. Příkladem může být například loňská kampaň Microsoftu, v níž výrobce prezentoval „opravdové“ nadšené uživatele svého operačního systému, ačkoliv se jednalo jen o herce z veřejně dostupné databanky fotografií.
A co z celé kauzy Bojkot-Antibojkot plyne? Minimálně je to voda na mlýn těm, kteří T-Mobile chtějí příští týden bojkotovat. Bojkot sice nic převratného nepřinese, operátor žádnou tragickou ztrátu neutrpí, zhrzení zákazníci si však mohou myslet, že udělali pro „svou“ věc vše, co bylo v jejich silách. Těžko předpokládat, že po bojkotu nebo snad ještě těsně před ním T-Mobile ustoupí a změní některá svá předchozí rozhodnutí. Teoreticky to sice možné je, jednou už krok zpátky udělal (nabídnul určité množství SMS z webových stránek měsíčně zdarma), ale vše zpátky už stejně vzít nemůže. Ona vlastně ani akce Antibojkot asi neměla samotnému bojkotu zabránit - v to snad nedoufali ani její autoři -, ale snaha narychlo vylepšit obrázek společnosti je zřejmá. Teoreticky se ještě můžeme domnívat, že operátor si chtěl otestovat, jestli je nálada veřejnosti opravdu tak zlá a jestli se "mnoho povyku pro nic" neodehrává jen ve specializovaných médiích.
Není žádným tajemstvím, že prezentace změn nabídky služeb a jejich cen se T-Mobilu moc nepovedla. Asi ani samotný operátor nečekal tak silný negativní ohlas a lze se domnívat, že strategii představení změn veřejnosti poněkud podcenil. To, že jednoho dne zavřou SMS brány i konkurenti T-Mobilu, je téměř jisté. Teď se ale mohou smát, že nejhořčí "smetanu" zákaznické nevole slíznul právě T-Mobile. Za půl roku, za rok to budou mít se zavíráním webové SMS brány podstatně lehčí a i podražení samotných textovek již veřejnost tak nepřekvapí a nepobouří. Konkurenti T-Mobilu budou poučeni, jak by se to asi nemělo dělat, takže můžeme předpokládat, že jejich změny služeb proběhnou nepoměrně klidněji a v delším časovém horizontu.
Abychom T-Mobilu nekřivdili, po bitvě je každý generál - zpětně lze téměř vždy najít lepší řešení, než bylo to původně zvolené. Dnes už asi u T-Mobilu vědí, že zdražovat či omezovat nabízené služby se musí opatrně, hlavně když se jedná o něco, co dříve svým zákazníkům nabízel zadarmo nebo velmi výhodně. Minimálně je nutné všechny změny dobře sdělit veřejnosti, přesvědčit zákazníky o všech podstatných argumentech a nemlžit v oparu nicneříkajících prohlášení. T-Mobile měl problémy již před Vánoci, kdy jej veřejnost donutila změnit ceny za SMS zprávy ve velké předvánoční soutěži (jejich původní cenu, která byla vyšší oproti běžné ceně za textovky, zveřejňoval jen na webových stránkách). Akce Antibojkot image společnosti jen těžko vylepší.
Zkopírováno ze serveru www.mobil.cz