BlaBlaCar v Česku. Nestopujte, zastavte si auto mobilem

Francouzský start-up Blablacar, který na webu propojuje lidi nabízející svezení s těmi, kteří by se rádi svezli, vstoupil na český a slovenský trh. A jak má ve zvyku, převzal úspěšný místní projekt, Jízdomat a Jazdomat.

„Viděli jsme, že není v našich silách, abychom ze spolujízdy v Česku udělali plnohodnotný způsob dopravy,“ uvedl spoluzakladatel Jízdomatu Jan Mittner. „Sešli jsme se s lidmi z Blablacar a zjistili jsme, že se na věc dívají velmi podobně,“ dodal.

Jízdomat už o změně informoval uživatele a jeho web je nyní přesměrovaný na Blablacar. Účty současným uživatelům nezaniknou, mohou je dále používat i na nové platformě.

Tradiční styl expanze

Blablacar vstupem do Česka a na Slovensko pokračuje v expanzi po Evropě svým osvědčeným způsobem. V minulosti převzala například italský PostoinAuto či rumunský AutoHop, působí už i v Polsko, Německu nebo Velké Británii. Loni pak získala konkurenční mezinárodní projekt Carpooling a vstoupila do Brazílie, Indie nebo Mexika.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ukázka mobilní aplikace Blablacar. Existuje pro Android, Apple iOS a Windows.

Přes Blablacar mohou řidiči, které mají volné místo v autě, nabídnout spolujízdu ostatním uživatelům služby. Když například víte, že v pátek pojedete z Prahy do Brna, zadáte informaci včetně času odjezdu na web a lidé, kteří míří stejným směrem, vás pak mohou kontaktovat prostřednictvím webu nebo mobilní aplikace.

Služba bývá někdy označována jako „meziměstský Uber“, je zde ale jeden podstatný rozdíl. Řidiči si sice mohou za svezení naúčtovat poplatek, podle pravidel ale nesmí na dopravování spolucestujících vydělávat. Blablacar stanovuje minimální i maximální cenu, za průměr v Česku považuje 80 haléřů za kilometr. Například na trase z Prahy do Zlína se ceny pohybují okolo 200 korun.

Zatím zdarma

V Česku zatím Blablacar řidiče a cestující propojuje zadarmo. V některých zemích, kde služba působí déle, účtuje zájemcům o svezení poplatek za zprostředkování. Ten se pohybuje kolem deseti procent. Jinde zůstává Blablacar i po několika letech na trhu bezplatný.

Česká jednička Jízdomat fungovala od roku 2010 a měla statisíce cestujících. Blablacar působí ve 22 zemích, na konci loňského roku měl 25 milionů uživatelů. Za poslední čtvrtletí minulého roku službu využilo deset milionů lidí.

Diskuze (12) Další článek: Samsung Smart View beta: rychlé sdílení na televizi

Témata článku: Mobilní aplikace, Odjezd, Ostatní uživatel, Podstatný rozdíl, Zlín, Auto, Česká jednička, Stejný směr, Mobil, NEST, Brazílie


Určitě si přečtěte

RECENZE: Xiaomi Redmi Note 6 Pro — Proč měnit, co skvěle funguje?

RECENZE: Xiaomi Redmi Note 6 Pro — Proč měnit, co skvěle funguje?

** Osvědčený recept z dílny Xiaomi, který pořád funguje ** NFC a USB-C se řadě Redmi bohužel stále vyhýbá ** Ve srovnání s předchůdcem pouze kosmetický facelift

Martin Herodek | 24

MEGATEST: Srovnání 18 přenosných reproduktorů

MEGATEST: Srovnání 18 přenosných reproduktorů

** Bezdrátové reproduktorů jsou mraky. Jak se nespálit? ** Některé se hodí spíše na doma, jiným si líbí i venku ** Časopis Computer otestoval 18 modelů s cenami do 4 a 6 tisíc

Jakub Michlovský | 15

RECENZE: Huawei Nova 3i — když se po hvězdě zrodí i hvězdička

RECENZE: Huawei Nova 3i — když se po hvězdě zrodí i hvězdička

** Levnější odvozenina od Huawei Nova 3 má jen málo ústupků ** Zařadila se však do plného rybníka konkurence, včetně té vlastní ** Doufejme, že jí to nesrazí vaz, jedná se o povedený smartphone

Jakub Vrbacký | 31

RECENZE: Honor 8X — obr téměř bez chyb

RECENZE: Honor 8X — obr téměř bez chyb

** 6,5" displej nemusí nezbytně znamenat nepoužitelně velkou plácačku ** Výbava nezklame, až na zastaralý microUSB konektor ** Zásadní inovace nečekejte, ale ve střední třídě to (zatím) nevadí

Martin Herodek | 60