BlackBerry QNX: automobilová budoucnost na CES

Víte, že BlackBerry stojí za polovinou současných automobilových palubních systémů? Co umí a jaká je budoucnost systému BlackBerry QNX?

S tím, jak se trh se smartphony nasycoval, začali hráči z mobilního byznysu hledat nové trhy. Mnozí loví mezi automobilkami a není divu. Zatímco smartphony už osm let prožívají svoji bouřlivou revoluci, auta jsou v tomto směru v pomyslném středověku. Zkouší to kde kdo od bezejmenných startupů, přes Nvidii a její Tegru X1, až po Google a Apple. Čím chtějí zaujmout Kanaďané?

Klepněte pro větší obrázek 
Budoucnost automobilových palubních systémů přijela do Vegas s modrým lakem a italským šarmem.

Neznalé třeba tím, že platforma BlackBerry QNX je základem pro infotainment řady už vyráběných automobilů více než 40 značek. Celkem bylo vyrobeno na 50 miliónů vozů a dnes má BlackBerry 50 % trhu. Ale vzhledem k tomu, že boom moderních palubních systémů teprve přijde, nemusí dnešní postavení znamenat mnoho a je třeba prát se hlavně o budoucnost.

Než se k ní dostaneme, pojďme zmínit pár příkladů ze žhavé současnosti, totiž auta, která QNX přinesou na trh v roce 2015: Audi TT (stejný systém, kterým se chlubí Nvidia, ale ta dodala hlavně hardware), Mercedes-Benz S-Class Coupe, řada modelů od GM, nebo Volkswageny Touareg, Passat, Polo a Golf, ale také BMW, Honda (Acura), Hyundai, Jaguar, Land Rover, Porsche, Toyota... Možná jste zaznamenali pompézní oznámení z CESu, že se do automobilů chystá i LG. Také jeho systém staví na QNX…

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
I tak může vypadat QNX. Dvakrát konvenčnější pojetí Jeepu a napravo řešení od LG a Volkswagenu.

Na CESu představený a na QNX založený palubní systém Ford Sync 3:

A teď ke vzdálenější budoucnosti. Na CES BlackBerry přivezlo QNX Technology Concept Car založený na Maserati Quattroporte GTS. Za oči chytí na výšku uložený 12" displej, jehož obsah si mohou uzpůsobit 1) automobilky 2) koncoví uživatelé. Hardware na pozadí dodal Qualcomm, ale QNX to umí i s dalšími: Nvidia, Intel, Texas Instruments atd.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Takhle může vypadat a měnit se pracoviště řidiče, když se do věci vloží BlackBerry.
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Řidič může pracovat i s displejem v kapličce za volantem.

Základ je sice od BlackBerry, ale systémy postavené na QNX jsou velmi tvárné, umí spolupracovat s mapami od Googlu, Nokie (Here), nebo jinými, cizí jim nejsou Bluetooth, Wi-Fi, DLNA, NFC, USB, MirrorLink, nebo bezdrátové dobíjení mobilních telefonů. Ochotně spolupracují s iPhonem či Androidem a zajímavým paradoxem je, že některé mutace nezvládají smartphony BlackBerry. Není problém integrovat bezpečnostní systémy, které vyvinuly automobilky. Na displeji může být obraz z nespočtu kamer, data z radarů, laserů a jiných čidel, na výstupu může být up-display, který zobrazí informace na čelní sklo přímo do zorného pole řidiče.

Chcete o BB QNX vědět více? Prostudujte oficiální QNX blog.

Diskuze (8) Další článek: Prezident Xiaomi vzal pánev a opřel se do iPhonu. Doslova

Témata článku: Blackberry, , , Quattro, Mercedes-Benz, Auto, QNX, Čelní sklo, Honda, Toyota, Rover, Jaguar Land Rover, Budoucnost, Black, A/B, Automobil, Pár příkladů, Stejný systém, Maserati, Jaguar, Infotainment