Zní to šíleně, ale svoji logiku to má. V Asii a americe už to funguje ke spokojenosti zákazníka. Přidá se i Evropa?
Dámu jménem Viviane Reding určitě nemusím zeširoka představovat. Evropská komisařka pro informační společnost a média se proslavila před více než rokem, když se začala zostra opírat do operátorů a donutila je snížit ceny za mezinárodní roaming (jak se to celé peklo si přečtěte zde). Tato bojovnice za práva a peněženky evropských telefonistů se na scéně objevuje znovu. Tentokrát to však na první pohled vypadá podivně: chce, abychom platili i za příchozí hovory! Když se však do tématu ponoříme trochu hlouběji, pochopíme, že to jistou logiku má. Ostatně když to funguje v Asii, nebo v USA, proč by nemohlo i v EU?
V současnosti se má věc tak, že pokud voláte ze svého mobilu do cizí sítě, poplatek za tento hovor si podle přesně stanoveného schématu rozdělí oba operátoři. Toto vypořádání se jmenuje propojovací poplatek, o tom už jste jistě někdy slyšeli. Takhle to možná zní jednoduše, ale problém je v tom, že v praxi toto vypořádání obstarává složitý systém, pro operátory je administrativně náročné a tedy drahé.
Snahou Redingové je celou věc zjednodušit, cenu propojovacích poplatků přenést jinam a výrazně ji snížit. Jestli stále ještě nevidíte logiku v tom, proč chce patronka evropských telefonistů, abychom platili za něco, za co jsme deset let neplatili, pak přejdeme k řeči čísel. Redingová chce propojovací poplatky mezi mobilními sítěmi snížit až na úroveň pevných linek. Zatímco u mobilů se v některých případech jedná až o 5 Kč za minutu, u pevných linek je to pouhý dvacetník! A to už je pořádný prostor pro úspory.
Podle návrhů by si měl operátor nechat celou částku, kterou dostane od svého zákazníka. Minutové sazby by tak měly jít výrazně dolů. Peníze z propojovacích poplatků mezi sítěmi se však musí objevit někde jinde. Obchodní modely používané na jiných kontinentech pak prokázaly, že nejvhodnější „jinde“ je právě poplatek za příchozí hovory. Pokud se myšlenka zástupců Evropské Unie ujme, bude nutné přehodnotit dlouhá léta zakořeněné zvyklosti. Pokles sazby za odchozí hovory však bude větší, než nově zavedené poplatky za hovory příchozí a vítězem by opět měl být zákazník. Pochopitelně zde mluvíme o „průměrném zákazníkovi“, někomu, kdo hovory v drtivé většině pouze přijímá, se takováto změna pochopitelně prodraží.
Celá záležitost by znamenala revoluci v účtovacích systémech operátorů, ale měnit by se muselo i chování spotřebitelů. Bylo by možné dovolat se na předplacenku bez kreditu? Jak vysoké by byly sazby za příchozí hovory? O kolik by se snížily sazby za odchozí hovory? Na konkrétní návrhy ze strany regulátorů Evropské Unie si budeme muset počkat do konce června.
Zdroj: Financial Times