Proč se v byznysu telekomunikací točí tak velké peníze a proč obzvlášť Česká republika byla ještě donedávna zlatý důl pro mobilní operátory? Mimo dalších faktorů zčásti i proto, že Češi jsou konzervativní, nechají si toho hodně líbit a raději než by provedli kroky ke změně, smíří se s nevýhodnými nabídkami.
Tuto naši charakteristiku mimochodem už dávno rozpoznaly i nadnárodní společnosti v jiných oborech, a tak nám tu nabízejí méně kvalitní potraviny, staré kolekce oblečení, osekaná portfolia nabídek, a to za ceny obvykle vyšší než na trzích s větší konkurencí a ochotou zákazníka dát svou nespokojenost najevo nekoupením daného produktu nebo nevyužíváním dané služby.
Webový portál Ušetřeno.cz, který radí s úsporami v životních nákladech, zveřejnil studii provedenou mezi 900 respondenty, z níž vyplývá, že více než třetina lidí (34 %) nikdy za svůj život nezměnila mobilního operátora. Potvrzují to mimo jiné i údaje od T-Mobilu, který uvádí, že 200 tisíc jeho zákazníků stále používá původní SIM kartu vydanou ještě operátorem Paegas v 90. letech. Další třetina přešla k jinému operátorovi pouze jednou.
Pouze 5 % zákazníků patří mezi „chronické přeběhlíky“, kteří operátorské barvy za svůj život změnili více než třikrát. Nejčastější motivací k migraci přitom byla levnější nabídka u konkurence. Dalšími důvody byly lepší smluvní podmínky u konkurence (16%) a celková nespokojenost s jednáním původního operátora (16%).
V současnosti jsou podle stejného průzkumu téměř dvě třetiny lidí (65 %) se svým stávajícím operátorem více či méně spokojeni. Vyloženě nespokojených je 11 % zákazníků. Většina respondentů si první mobil koupila v letech 1996 až 2006. Prvním operátorem byl pro 38 % dotázaných Eurotel (dnes O2), pro 24 % Paegas (dnes T-Mobile). S Oskarem (dnes Vodafone) začínalo 10 % zákazníků. Zbylí respondenti jako svého prvního operátora uvedli již v současnosti působící značky.