ČTÚ: Na nekalé praktiky operátorů jsme krátcí

Zástupce O2 v televizní diskuzi vyprávěl pohádku o království, kde je trh plně konkurenční a zákazníci znalí. Šéf ČTÚ Pavel Dvořák jen krčí rameny.

Po úterním Hydeparku ČT24 se předražené volání v České republice propíralo také v nedělních Otázkách Václava Moravce. Diskuze se účastnili přímo ve studiu předseda Rady Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) Pavel Dvořák, člen představenstva Telefónica Czech Jakub Chytil a redaktor Hospodářských novin Ondřej Malý. Mluvilo se o vysokých cenách, přenositelnosti čísel a chystané aukci volných frekvencí a možném vstupu čtvrtého mobilního operátora na tuzemský trh.

Pokud jste neměli možnost sledovat Otázky živě, můžete si je přehrát kdykoli z archivu ČT.


Předseda ČTÚ Pavel Dvořák si stěžoval, že to jeho úřad nemá lehké a proti nekalým praktikám operátorů mnoho nezmůže

Pavel Dvořák si ze začátku postěžoval na netransparentní nabídky tuzemských operátorů a na „jisté“ praktiky, které si osvojili (a se kterými ČTÚ bohužel nemůže nic dělat) a doporučil spotřebitelům z řad domácností, ať si zkusí přejít ke konkurenčnímu operátorovi. Protože pak vám snesou modré z nebe. Vskutku moudrá rada od člověka, který stojí v čele národního regulátora a dlouhodobě jen neuspokojivé situaci na našem trhu jen přihlíží.

Bagdádské tržiště a pohádky Barona Prášila

Hned na to trochu odlehčil Jakub Chytil, který začal divákům vyprávět pohádku, kterou napsali přímo v O2. Byla o sofistikovaných zákaznících, kteří se nenechají škubat, kteří mají dokonalé informace o cenách a vývoji trhu a jsou schopni si vybrat ten nejlepší tarif. Pohádka se odehrávala v jednom království, kde na trhu působili tři velcí mobilní operátoři a trh tam byl plně konkurenceschopný.

Svá tvrzení dokladoval tím, že od zavedení přenositelnosti čísla jich bylo přeneseno přes celý jeden milion. Podle Jakuba Chytila to ale nebyla všechna čísla, nýbrž jen individuální (rezidentní) zákazníci. V tom ale neměl pravdu, podle souhrnné zprávy o vývoji trhu za loňský rok publikované přímo ČTÚ bylo od zavedení možnosti přenositelnosti mobilních telefonních čísel v roce 2006 do konce roku 2010 přeneseno celkem 1 003 312 čísel. A jde o úplně všechna čísla včetně firemních, ne jen individuální spotřebitele.

Ondřej Malý zmínil, že trh u nás nefunguje a nastínil další problém českého prostředí – neexistující spotřebitelské organizace, které by tlačily na operátory či stát a přinášely osvětu. Také kvůli tomu se pak řadový zákazník může cítit jako na bagdádském tržišti, když operátora po letech opouští a ten mu ve snaze udržet ho konečně nabídne něco výhodného.


Na téma předražených telekomunikací a selhávání úlohy státu, respektive ČTÚ se konečně začíná více mluvit

Jakub Chytil na sebe dále upozornil častým opakováním, jak jejich firma neustále, každý den, zlepšuje své služby a dělá vše pro transparentnost svých nabídek. Vypíchl také, že domluva cen (pokud by existovala) by byl ten nejhorší zločin vůbec a nic takového u nás v žádném případě nemáme. Nespokojené zákazníky, kteří se organizují na sociálních sítích označil za skupinu, která pravděpodobně dělá cestičku novému operátorovi, který by tady chtěl začít na zelené louce.

Spásná novela zákona a zlomový rok 2012

Podmínky aukce budou stěžejní, vysvětloval při další příležitosti Ondřej Malý. Otázka bude, kdo volné kmitočty získá. Zda přijde někdo nový, nebo nastane scénář malá domů, frekvence spadnou do klína stávajícím operátorům a trh se na dalších 15 let zcela zablokuje. Vše bude záležet na podmínkách aukce, které stanoví ČTÚ. Malý dodal, že pro případného nováčka je požadavek na přednostní pokrytí venkovských oblastní hodně tvrdý.

Objektivní cenová srovnání vyznívají pro ČR značně nepříznivě, Pavel Dvořák to ale nijak tragicky nebere. Něco málo pozitivního zaznělo i z pohledu zákazníka: „V listopadu vydá Český telekomunikační úřad nové nařízení, které zkrátí přenos čísla ze čtyř na jeden den,“ zdráhavě uvedl Pavel Dvořák a posléze ještě trochu zlehčil cenové analýzy, respektive zpochybnil všeobecně uznávané metodiky.

Tragicky? Říkejme raději nepříznivě...

ČTÚ také jednoznačně podporuje tzv. virtuální operátory, akorát stávající operátoři vlastnící infrastrukturu se prostě nechtějí dohodnout. Jen pro zajímavost, v Německu jich působí na 130. Virtuál by samozřejmě nabídl nižší ceny, zákazníci by za ním šli a pak by museli s cenou dolů i sami velcé operátoři. A to samozřejmě nikdo z nich nechce. Zajímavé přitom je, že v sítích mateřských operátorů skupin Telefónica (Movistar), T-Mobile (resp. Deutsche Telekom a Vodafone UK, které u nás provozují dceřiné společnosti, virtuálové bez problémů fungují.


Analýza OECD je taková jaká je kvůli metodice. Pavel Dvořák si ještě postěžoval, že analýza ČTÚ z loňska byla naprosto účelově dezinterpretována novináři

Co si myslíte o včerejších Otázkách vy? Věříte v lepší zítřky a vstup nového hráče na tuzemský telekomunikační trh? Věříte zástupci O2, že opravdu někdy do své sítě vpustí virtuálního operátora? Vaše názory nás zajímají, podělte se o ně v diskuzi pod článkem.

Diskuze (102) Další článek: Nokia vstoupí do éry Windows. Budeme u toho

Témata článku: , , Domluva, Praktika, Operátor, Praktiky, Tržiště, Předražené volání